چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

استرالیا و انتخابات اجباری آن

استرالیا و انتخابات اجباری آن

کشور استرالیا دارای سیستم حکومتی فدرال بر پایه فعالیت احزاب و انتخاب نمایندگان فدرال است که انتخابات در آن بطور کل به دو گروه انتخابات کشوری یا فدرال وایالتی تقسیم می شود و نوع فدرال آن مهم‌ترین رای‌گیری در این کشور بوده و مهمتر از همه اینکه اجباری و عدم شرکت در آن نیز مستوجب جریمه است.

به گزارش ایرنا، کشور مشترک‌المنافع استرالیا کشوری است توسعه یافته و متشکل از  ۸ ایالت و ناحیه مستقل در نیم کره جنوبی که در سال ۱۹۰۱ از بریتانیای کبیر استقلال یافته‌است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا است، شهری که در آن مجلس کشور و خانهٔ فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی از ملکه الیزابت دوم (بریتانیا) ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد. در عمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند.
قانون انتخابات استرالیا در سال ۱۹۱۸ وضع شده است و آخرین بار در سال ۱۹۹۵ اصلاح شده است. در این کشور ۱۴۸ حوزه انتخاباتی تک عضوی وجود دارد که میان ۶ ایالت و ۲ ناحیه تقسیم شده است.

سیستم انتخابات: 
سیستم رأی‌گیری در استرالیا بر اساس رای مستقیم اکثریت است. براساس این سیستم اعضای مجلس توسط اکثریت مطلق آراء رأی دهندگان انتخاب می‌شوند. رأی دهندگان باید یکی از نامزدهایی که برای همان حوزه انتخاباتی به رقابت پرداخته‌اند را انتخاب کنند. یک نامزد اگر اکثریت مطلق (۱+۵۰) را بدست آورد، انتخاب شده محسوب می‌شود و اگر هیچ یک از نامزدهای رقیب در یک حوزه انتخاباتی اکثریت مطلق را بدست نیاورند، دور دوم رأی گیری برگزار می‌شود.
نامزدهای با حداقل آراء حذف می‌شوند و رأیی که او بدست آورده است در دور اول میان نامزدهای باقی مانده براساس انتخاب دوم رأی دهندگان تقسیم می‌شود. این فرآیند تا زمانی که یکی از نامزدها اکثریت مطلق را بدست آورد ادامه می‌یابد. کرسی‌های خالی از طریق برگزاری انتخابات میان دوره ایی پرمی شود. رأی گیری در استرالیا اجباری است.

 

انتخابات فدرال استرالیا 
انتخابات فدرال استرالیا معمولاً هر ۳ سال یک بار و با هدف مشخص شدن ۴ فرد/گروه تصمیم گیرنده و اجرایی مهم کشور انجام می‌گیرد که شامل موارد زیر است: اعضای مجلس سنای استرالیا، اعضای مجلس نمایندگان استرالیا، نخست وزیر استرالیا و کابینه دولت.
اعضای مجلس نمایندگان استرالیا و به تبع آن نخست وزیر به طور متوسط هر سه سال یکبار انتخاب می‌شوند. اعضای سنای استرالیا هر شش سال یکبار برگزیده می‌شوند. بنابراین به‌طور یک در میان یک انتخابات تنها محدود به مجلس نمایندگان و انتخابات بعدی دربرگیرنده مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌شود.
نحوه‌ی رأی‌گیری: برگزاری انتخابات معمولاً از سوی نخست وزیر اعلام می‌شود و عموماً ۶ هفته پس از آن کار رای گیری در یک روز تعطیل آخر هفته انجام می‌گیرد. رای دهندگان هر حوزه انتخابیه تنها مجاز به رای دادن در همان حوزه هستند. نام هر فرد در فهرستی در حوزه‌های انتخابیه موجود است. افراد بسته به نوع انتخابات یک یا دو فرم برای برگزیدن اعضای مجلس نمایندگان و نیز اعضای مجلس سنا دریافت می‌کنند. نام کاندیداهای حوزه انتخابیه همراه حزب وابسته‌شان (در صورت وابستگی به احزاب در فرم ها موجود است.
نظام انتخاباتی مجلس نمایندگان استرالیا رأی بدیل است. هر رأی‌دهنده گزینه‌های مورد نظر خود را با شماره رتبه‌بندی مشخص می‌کند. مثلاً اگر ۵ نامزد نمایندگی در حوزه وجود دارد رأی‌دهنده می‌تواند یک نفر، چند نفر یا تمام گزینه‌ها را با رتبه‌بندی انتخاب کند. هر فرد باید بتواند دست کم ۵۰ درصد آرای حوزه انتخابیه را کسب کند تا کرسی مجلس را به دست آورد. در صورت نرسیدن به حد نصاب، نامزدی که کمترین آرا را به دست آورده حذف شده و آرایش به نفرات مشخص شده بعدی تعلق می‌گیرد. این روند آنقدر تکرار می‌شود تا بالاخره برنده مشخص شود.
انتخابات در کشور استرالیا اجباری است. به این معنا که اگر فردی واجد شرایط بدون دلیل موجه در انتخابات شرکت نکند با جریمه نقدی مواجه می‌شود. اما فرد می‌تواند تقاضای شرکت در انتخابات در یک محل دیگر را بکند. همچنین فرد در صورت شاغل بودن در روز رای گیری، می‌تواند رای خود را روز بعد به اداره پست تحویل دهد.

 

انتخابات ایالتی استرالیا
هر یک از ایالت های استرالیا دارای دولت محلی و پارلمان نمایندگان است. سیستم انتخاباتی و تناوب انتخابات در هر ایالت مستقل است. همانند مجلس نمایندگان استرالیا، پارلمان ایالتی هر ایالت ترکیبی از نمایندگان وابسته به احزاب گوناگون یا مستقل است. حزب پیروز دولت محلی ایالت را تشکیل می‌دهد.

 

احزاب سیاسی در استرالیا 
این کشور دارای ۵ حزب سیاسی مطرح از جمله حزب کارگر، حزب لیبرال، حزب ملی، حزب سبز و حزب محافظه کار اجتماعی اول خانواده می‌باشد.
سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ حزب لیبرال قدرت را در این کشور در دست داشت که مدت ۱۱ سال “جان هوارد” نخست وزیر این کشور بود، اما در سال ۲۰۰۷ حزب کارگر توانست رقیب خود حزب لیبرال را شکست دهد و پس از ان در تاریخ سپتامبر ۲۰۱۳ در انتخابات فدرال تونی ابوت از جناح ائتلافی پیروز شد.
از ان زمان تاکنون حزب ائتلافی لیبرال استرالیا در انتخابات پیروز بوده است و هم اکنون اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز متعلق به این حزب است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *