جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

انتخابات زودهنگام در شیلی؛ زمانی برای کاهش تنش‌ها

انتخابات زودهنگام در شیلی؛ زمانی برای کاهش تنش‌ها

*به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، “گیلرمو تیلر” این مقام حزبی ارشد در شیلی تصریح کرد: اگر تمامی احزاب سیاسی از جمله حزب حاکم و احزاب مخالف در مورد این مسئله به توافق برسند، این امکان وجود دارد که برای کاهش تنش ها، به فکر برگزاری انتخابات زودهنگام باشیم.

تهران-ایرنا- همزمان با تداوم تنش‌های سیاسی در شیلی، رئیس حزب کمونیست این کشور پیشنهاد داد مقامات به توافقی دموکراتیک در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور دست یابند.

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، “گیلرمو تیلر” این مقام حزبی ارشد در شیلی تصریح کرد: اگر تمامی احزاب سیاسی از جمله حزب حاکم و احزاب مخالف در مورد این مسئله به توافق برسند، این امکان وجود دارد که برای کاهش تنش ها، به فکر برگزاری انتخابات زودهنگام باشیم.

وی تاکید کرد سطح تایید عملکرد سباستین پینرا رئیس جمهوری و پارلمان این کشور در حال حاضر بیشتر از پنج درصد نیست بنابراین جایگاه مقامات حاکم متزلزل است.

تیلر تاکید کرد که به جای تشدید تنش ها در شیلی، بهتر است همه طرفین به دنبال توافق دموکراتیک و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام باشند.

این مقام حزبی شیلی عنوان کرد که یکی از جدی ترین مشکلات امروز شیلی ادامه نقض حقوق بشر است و مردم خواهان پایان سرکوب ها و توقف مصونیت برای عاملان این سرکوب ها هستند.

ناآرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بود. معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

براساس آمارهای اعلام شده تا پیش از آغاز سال جدید میلادی، سه هزار و ۳۵۷ نفر در اعتراض های شیلی زخمی شدند. به دنبال تداوم اعتراض‌ها در شیلی، رئیس جمهوری این کشور با برگزاری همه‌پرسی درباره تغییر قانون اساسی این کشور موافقت کرد. تغییر آن یکی از خواسته‌های اصلی معترضانی است که در طول دو ماه گذشته تجمع‌های گسترده‌ای را علیه دولت برگزار کرده‌اند. معترضان معتقدند قانون اساسی این کشور یکی از علل اصلی نابرابری در شیلی است. همچنین پلیس این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها با موجی از انتقادها روبرو شده است.

سباستین پینرا رئیس جمهوری شیلی با برگزاری همه‌پرسی درباره تغییر قانون اساسی این کشور موافقت کرد. طبق قانونی که پینرا امضا کرد، قرار است این همه‌پرسی ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ (هفتم اردیبهشت ۱۳۹۹) برگزار شود.

در حالی معترضان در شیلی همچنان بر تداوم اعتراض‌ها تاکید داشته‌اند که به نظر می‌رسد دولت سانتیاگو مجبور به برآورده کردن مطالبات آنهاست که در غیر این صورت در سال جدید میلادی نیز به احتمال زیاد این کشور شاهد ادامه اعتراض‌ها خواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *