پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

باسیل:لبنان تجزیه نخواهد شد/بر حسن همجواری با سوریه تاکید می‌کنیم

باسیل:لبنان تجزیه نخواهد شد/بر حسن همجواری با سوریه تاکید می‌کنیم

رئیس جریان مسیحی متحد حزب الله با تاکید بر اینکه فراکسیون اکثریت را در پارلمان جدید لبنان خواهند داشت گفت که لبنان به رغم توطئه‌ها تجزیه نخواهد شد و سوریه همسایه لبنان باقی خواهد ماند.

به گزارش فارس، «جبران باسیل» رئیس «جریان ملی آزاد» لبنان در جریان مراسم جشن پیروزی نمایندگان این حزب در انتخابات پارلمانی لبنان خواستار انجام گفت‌وگوی داخلی در کشورش شد.

به گزارش العهد، باسیل گفت: باید یک گفت‌وگوی داخلی درباره راهبرد دفاعی، آوارگان سوری، مرزها و منابع نفت و گاز برگزار کنیم، قبل از اینکه از خارج برای برگزاری کنفرانسی در خارج از کشور درباره لبنان، برایمان دعوتنامه صادر کنند.

باسیل خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان شد و گفت: ما به وضوح قصد عدم تشکیل دولت را می‌بینیم و این باعث سقوط پیمان طائف می‌شود در حالی که تا توافق بهتری تهیه نشود، به این توافق پایبند هستیم.

او ادامه داد: ما نخست وزیری می‌خواهیم که از سمت فرقه خود و نه خارجی‌ها مقبول باشد. دولت هم باید برنامه مشخصی داشته باشد و موضع نخست وزیر جدید لبنان هم باید در مورد ریاض سلامه و وزیر دارایی روشن باشد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان تعداد اعضای فراکسیون پارلمانی این جنبش را ۲۱ نفر اعلام کرد و گفت با شکایت هایی که این حزب ارائه خواهد داد امکان افزایش تعداد نمایندگان به ۲۳ نفر وجود دارد.

وی در خصوص رقبای خود از جریان غربگرای ۱۴ مارس گفت:ما به آنها گفتیم، به رقابت با ما بیایید با همان پول سیاسی شما و رسانه‌های شما و کشورهایی که از شما حمایت کردند… آنها این سخن را شنیدند، با ما مقابله کردند و ما آنها را شکست دادیم.آنها به طرفداران خود که آنها را در آغوش گرفتند، خیانت کردند.

باسیل با تایید اینکه این جنبش شرایط استثنایی را پشت سر گذاشته است، بر عزم برای حرکت به جلو در پاسخ به آرزوهای لبنانی‌ها تاکید کرد و گفت: از کسانی که خیال کردند می توانند ما و شخص بنده را سرنگون کنند معذرت خواهی می‌کنم. نمی‌خواستیم اسباب شوکه شدن آنها را فراهم کنیم.

رئیس جریان ملی آزاد لبنان افزود:  واقعیت همیشگی این است که ما بزرگترین فراکسیون در پارلمان هستیم و رشد هم خواهیم کرد و اگر کوچکتر شود هم ناراحت نیستیم، بگذارید آنها بزرگترین فراکسیون باشند و مسئولیت را بر عهده بگیرند. نمایندگان آنها بدون هیچ دریافت حمایتی پیروز شدند. ما باز هم شکایت خواهیم کرد و در خرید آرا و وجدان مردم خیری نیست.

او افزود: ما با شجاعت و ایمان آمده‌ایم که بگوییم کشور در خطر است و هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند آن را نجات دهد و دست به سوی همه نمایندگان مجلس جدید دراز می‌کنیم تا دولت اصلاحات تشکیل دهند و انتخاب رئیس را به زمان خودش بسپارند. شرایط کشور را به خاطر این قضیه خراب نکنید.

باسیل گفت: ایده فدرالیسم و ​​تجزیه را از سر خود بیرون کنید و اجازه ندهید کسی ما را به جنگ سوق دهد. سوریه همسایه ما خواهد ماند و خواسته ما حسن همجواری و احترام متقابل است. لبنان به روی غرب گشوده خواهد ماند و کشوری شرقی باقی خواهد ماند که امتداد آن سوریه و در کنار آن فلسطین و مصر است و ما باید روابط خود را با همه بگشاییم.

رئیس جریان ملی آزاد با اشاره به اعتراف «دیوید شنکر» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در خصوص دخالت در انتخابات لبنان گفت: شنکر به مشارکت خود در فروپاشی کشورمان اعتراف کرد و از درد ما خوشحال شد.

انتخابات پارلمانی لبنان یکشنبه هفته جاری (۲۵ اردیبهشت) در سراسر این کشور برگزار شد و طی آن ۷۱۸ نفر در قالب ۱۰۳ لیست یا فهرست برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان در ۱۵ حوزه انتخاباتی با یکدیگر رقابت کردند.

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *