جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

بایدن: به طالبان هشدار دادیم/ تعداد نیروهای اعزامی به کابل به ۵۰۰۰ نفر افزایش می‌یابد

بایدن: به طالبان هشدار دادیم/ تعداد نیروهای اعزامی به کابل به ۵۰۰۰ نفر افزایش می‌یابد

رئیس جمهوری آمریکا ضمن دفاع از تصمیم خود برای خروج از افغانستان، به طالبان نسبت به هرگونه هدف قرار دادن آمریکایی‌ها هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای از تصمیم اخیر خود برای خروج نظامیان کشورش از افغانستان دفاع کرد.

وی گفت: “من چهارمین رئیس جمهوری هستم که در دوره او نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور دارند و نمی‌گذارم این جنگ به رئیس جمهور پنجم به ارث برسد. ”

بایدن ادامه داد: ماندن ما برای یک یا ۵ سال دیگر در افغانستان فرقی نخواهد داشت وقتی ارتش این کشور نتواند بر خاک خود سلطه داشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: حضور بی‌پایان آمریکا در درگیری‌های داخلی کشورها گزینه مقبولی برای من نیست.

بایدن همچنین از افزایش تعداد نیروهای آمریکایی اعزامی به افغانستان برای مشارکت در ماموریت تخلیه کارکنان سفارت و غیرنظامیان افغان به ۵۰۰۰ نیرو خبر داد و گفت که پس از مشورت با تیم امنیت ملی خود ، تصمیم گرفت “حدود پنج هزار” سرباز آمریکایی ، یا دو هزار نفر بیشتر از تعداد برنامه ریزی شده به منظور اطمینان از خروج منظم و امن از افغانستان اعزام کند و توضیح داد که این سربازان برای سازماندهی تخلیه و پایان ماموریت آمریکایی در افغانستان پس از بیست سال عملیات میدانی مستقر می‌شوند.

رئیس جمهو آمریکا همچنین به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه قدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش “سریع و شدید” آمریکا روبرو خواهد شد.

وی افزود: “من از وزیر امور خارجه آمریکا خواستم که از اشرف غنی، رئیس جمهور و دیگر رهبران افغانستان در تلاش برای جلوگیری از جنگ و دستیابی به توافق با طالبان حمایت کند و به نیروهای مسلح و اطلاعات آمریکا دستور دادم که در برابر تهدیدهای تروریستی آینده در افغانستان هوشیار باشند.”

بایدن در پایان تأکید کرد “توافقی که رئیس جمهور سابق آمریکا ( دونالد ترامپ) منعقد کرد و از او به ارث رسید، طالبان را در موقعیتی قرار داد که از سال ۲۰۰۱ برای آنها قوی‌ترین سطح نظامی است.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *