پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

برانکو در گفت‌وگو با فیفا: با مجموعه قدرتمند ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ رسیدیم

برانکو در گفت‌وگو با فیفا: با مجموعه قدرتمند ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ رسیدیم

«برانکو ایوانکوویچ» در گفت‌وگوی اختصاصی با تارنمای رسمی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در خصوص تجربیات هدایت تیم‌های ملی ایران، کرواسی و مقایسه آن با تیم تحت هدایت کنونی‌ وی یعنی عمان صحبت کرد.

به گزارش ایرنا، ایوانکوویچ پس از هدایت چندین باشگاه فوتبالی در ایران، چین و عربستان سعودی حتی پیش از به دست گرفتن سکان هدایت تیم ملی عمان در اوایل سال جاری، نامی ثابت شده در فوتبال آسیا محسوب می‌شد.

مرد کروات حالا امیدوار است تا تجربیات گسترده خود را به عمان برده و این تیم را به نخستین حضور در جام جهانی فوتبال برساند.

ایوانکوویچ در طول سالیان متمادی موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است؛ او به عنوان دستیار «میروسلاو بلاژویچ» به کرواسی کمک کرد تا مقام سوم جام جهانی ۹۸ فرانسه را از آن خود کند و سپس ایران را به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان رساند و در حوزه باشگاهی نیز در کرواسی، ایران و چین عناوین متعددی کسب کرده است.

گفت‌وگوی اختصاصی سرمربی اسبق باشگاه پرسپولیس با فیفا را بخوانید:

بعد از سال‌ها حضور در عرصه باشگاهی، به فوتبال ملی برگشتید؛ چه چیزی شما را برای قبول پیشنهاد عمان ترغیب کرد؟

صادقانه بگویم، بعد از کار در  ایران و عربستان قصد داشتم استراحت کنم اما فدراسیون فوتبال عمان تماس گرفت و نظر من را در خصوص احتمال پذیرش این سمت جویا شد و تمام برنامه‌های خود را شرح داد؛ چالش جدیدی بود و هدفم این است که با عمان به موفقیت برسیم و فوتبال را گسترش دهم؛ رشته‌ای که به طور کلی در خاورمیانه فاقد ویژگی‌های حرفه‌ای است. چالش سختی پیش روی من است.

بعد از گذشت ۹ ماه هنوز در انتظار نخستین تجربه خود روی نیمکت عمان هستید؛ این انتظار سخت بوده است؟

متاسفانه فوتبال به دلیل پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان معلق شد و عمان هم از این قاعده مستثنی نبود. به شخصه از نبود بازی‌های رقابتی و دوستانه ناراحتم اما خبر خوب این است که در اکتبر و نوامبر این شانس را داریم تا بازیکنان را دور هم جمع کنیم.

عمان دومین تیم ملی است که هدایت آن را برعهده می‌گیرید؛ آیا این بدان معنا است که کار باشگاهی را به کار ملی ترجیح می‌دهید؟

خوش شانسم چون زمانی که کارم را شروع کردم، هدایت یک تیم باشگاهی را برعهده داشتم و همزمان در کادر فنی تیم ملی کرواسی مشغول بودم. تجربه فوق العاده‌ای بود؛ به شخصه دو رویکرد مشخص را بسته به نوع فعالیت (باشگاه یا تیم ملی) دنبال کردم؛ در باشگاه شما به طور روزانه با بازیکنان سر و کار دارید اما در تیم ملی فقط در کمپ تمرینی بازیکنان را می‌بینید. بعد از فعالیت در چندین باشگاه در کرواسی در اوایل دوران کاری‌ام، برای چهار سال به ایران رفتم.

به ایران کمک کردید که به جام جهانی ۲۰۰۶ برسد و در آلمان نیز روی نیمکت این تیم بودید؛ چه خاطراتی از آن تورنمنت دارید؟

زمانی که هدایت ایران را برعهده داشتم، گروه قدرتمندی در اختیار داشتم که ما را به آلمان رساندند اما قبل از آغاز تورنمنت با مشکلات زیادی روبرو شدیم؛ زمانی که «علی کریمی»، «مهدی مهدوی کیا»، «وحید هاشمیان» و «فریدون زندی» مصدوم شدند؛ آنها چند روز قبل از شروع بازی‌ها در آلمان به ما ملحق شدند اما کاملا آماده نبودند. مقابل مکزیک، پرتغال و آنگولا خوب بودیم اما نه به اندازه‌ای که راهی مرحله حذفی شویم. هرچند تجربه فوق العاده‌ای بود.

تجربه‌ام با تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۹۸ فرانسه نیز در تیم ملی ایران به کمک من آمد؛ در جام ملت‌های ۲۰۰۴ آسیا در چین، عملکرد فوق العاده‌ای داشتیم و سوم شدیم. ما کره جنوبی را شکست دادیم که تازه نفس از جام جهانی ۲۰۰۲ و با کسب رتبه چهارم آمده بود؛ بعد از آن، تیم ملی ایران به پیشرفت خود ادامه داد.

دستاورد شما در تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۹۸ با تیم ملی کرواسی که دو سال قبل در روسیه نایب قهرمان جهان شد، تحت الشعاع قرار گرفت؛ نمره شما به تیم نایب قهرمان دو سال گذشته چند است؟

بعد از کرواسی شگفت انگیز دهه ۹۰، این تیم یک نسل شگفت‌آور دیگر تولید کرد و در روسیه نتایج فوق العاده‌ای گرفت؛ بازیکنانی داشتیم که در رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس بازی می‌کردند و بقیه در موفق‌ترین باشگاه‌های جهان توپ می‌زدند؛ می‌دانستیم که برای گرفتن نتایج خوب فقط به ایجاد یک فضای خوب نیاز داریم. «دالیچ» سرمربی فوق العاده‌ای است و موفق شد این کار را انجام دهد. مجموعه تیم متقاعد شد که می‌تواند در جهان فوتبال دستاورد چشمگیری داشته باشد و آنها موفق شدند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *