شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

تحکیم روابط ایران و چین؛ سپری دفاعی در برابر اقدامات قهری آمریکا

تحکیم روابط ایران و چین؛ سپری دفاعی در برابر اقدامات قهری آمریکا

 همزمان با واکنش گسترده رسانه‌ها و مقامات جهانی به امضای سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین، برخی رسانه‌های اسپانیایی زبان نیز آن را به عنوان تحکیم روابط و سپر دفاعی دو کشور در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا برشمردند.

به گزارش ایرنا، از جمله رسانه های اسپانیایی زبان خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، امضای سند همکاری راهبردی ایران و چین را همچون سپری دفاعی در برابر دشمنی‌های آمریکا توصیف کرد و نوشت: هر دو کشور در برابر دشمنی‌ آمریکا بر حفظ روابط خود تاکید می‌کنند.

این رسانه کوبایی همچنین از اهمیت این توافقات برای مقابله با تحریم‌های آمریکا یاد کرد؛ از آنجا که ایران و چین به اشکال مختلف از سوی آمریکا تحریم شده‌اند، سند همکاری دو کشور پاسخی دندان شکن در برابر یکجانبه گرایی و اقدامات قهری واشنگتن خواهد بود.

در همین راستا خبرگزاری کوبایی با انعکاس اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نوشت: هر دو کشور از روابط خوبی برخوردارند که مواضع مشترک در مسائل بین المللی بر آن صحه می گذارد. همچنان که چین تحریم های ضد ایرانی اعمال شده از سوی آمریکا را همواره رد کرده است.

رسانه کوبایی در ادامه به نقض توافق بین المللی هسته ای بین ایران و گروه ۵+۱ از سوی واشنگتن اشاره می کند که در سال ۲۰۱۸  با خروج یکجانبه از برجام، به زعم خود قصد به زانو درآوردن ایران را داشت.

وزیر امور خارجه چین در این رابطه اظهار داشت: «ایران کشوری است که درباره روابطش با سایر کشورها مستقل تصمیم می‌گیرد و مانند برخی کشورها نیست که با یک تماس موضع خود را تغییر می‌دهند».

روزنامه لااینفورماسیون اسپانیا نیز، این رویداد را اقدامی راهبردی از سوی دو رقیب سرسخت آمریکا برشمرد و نوشت: «محمدجواد ظریف» و «وانگ یی» وزیران خارجه ایران و چین توافق نامه همکاری راهبردی اقتصادی و سیاسی به مدت ۲۵ سال امضا کردند که مهر تاییدی بر تحکیم روابط این دو رقیب ایالات متحده آمریکا است.

چین یکی از مشتریان اصلی نفت ایرانی است که همواره با پشتیبانی از مواضع ایران، به طرق مختلف ازجمله خرید نفت ایران، درجهت کاهش اثرات تحریم های علیه ایران گام برداشته است.

سند همکاری‌های جامع ایران و چین صبح روز شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰، توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه در تهران امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد یک سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری های جامع را تهیه و در شهریور ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیات دولت  سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

مهرماه ۱۳۹۹ محمد جواد ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند.

حدود ۵ ماه بعد یعنی در نیمه اسفند ۱۳۹۹، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند دیروز شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید. ‌

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *