سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

ترامپ: آمریکا به خاطر وضعیت افغانستان با تحقیری بزرگ مواجه است

ترامپ: آمریکا به خاطر وضعیت افغانستان با تحقیری بزرگ مواجه است

*وقتی افغانستان در حال رفتن به سمت جهنم بود، رئیس‌جمهور آمریکا در تعطیلات به سر می‌برد. 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که وضعیت افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین شرمساری‌ها و تحقیرهای سیاست خارجی در تاریخ ایالات متحده شناخته خواهد شد.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تجمعی در میان هوادارانش در «کالمن» آلاباما گفت که تحولات اخیر در افغانستان شکست بزرگ سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا و یک شکست بزرگ نظامی است که نشان‌دهنده بی‌کفایتی واشنگتن است.

ترامپ در راهپیمایی روز شنبه با نام «آمریکا را نجات دهید» گفت که جهان اکنون در حال تماشای آمریکاست و با خود فکر می‌کند چه بلایی به این سرعت به سر ایالات متحده آمد؟

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که وضعیت افغانستان یکی از بزرگترین شرمساری‌ها و بزرگترین تحقیرهای سیاست خارجی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود.

ترامپ سپس جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را به تسلیم پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان متهم و تاکید کرد که نیروهای آمریکایی ۸۳ میلیارد دلار تجهیزات نظامی را پشت سر خود باقی می‌گذارند.

وی گفت این به عنوان یکی از بزرگترین شکست‌های نظامی تمام دوران شناخته خواهد شد و خروج نیروها را تسلیم شدن کامل و بی‌کفایتی فاحش رئیس‌جمهور خواند. ترامپ مدعی شد که تحت ریاست‌جمهوری او، این اتفاق هرگز رخ نمی‌داد.

او در ادامه به طعنه گفت که وقتی افغانستان در حال رفتن به سمت جهنم بود، رئیس‌جمهور آمریکا در تعطیلات به سر می‌برد.

ترامپ سپس گفت که واشنگتن باید قبل از انجام هرگونه اقدام شدید تجربه نیروهای روسیه در افغانستان را تحلیل می‌کرد. وی طرح بایدن درباره خروج نیروها از افغانستان را تصمیم وحشتناک توصیف کرد و افزود ایالات متحده باید آماده باشد تا نیروهای خود را به افغانستان بازگرداند تا به هزاران شهروند آمریکایی که در آنجا باقی مانده‌اند، کمک کند.

ترامپ در ادامه با توجه به نزدیک شدن سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر گفت رویکرد نادرست بایدن در قبال افغانستان منجر به این خواهد شد که پرچم طالبان بر فراز سفارت آمریکا در افغانستان در ۱۱ سپتامبر در بیستمین سالگرد حملات به اهتزاز درآید.

به ادعای رئیس‌جمهور سابق آمریکا، راه صحیح خروج از افغانستان این بود که آمریکا نظامیانش را تنها پس از خروج شهروندان آمریکایی و تجهیزات با ارزش خود از کشور جنگ‌زده افغانستان بیرون بکشد نه این که با تخلیه پایگاه‌های خود، آن‌ها را در اختیار طالبان قرار دهد.

ترامپ در ادامه مدعی شد که تحت مدیریت او ایالات متحده ارتش را بازسازی کرده بود، اما همه چیز به باد رفت و در اختیار دشمن قرار گرفت.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در دوران او توافق واشنگتن با طالبان انجام شد، در پایان بار دیگر تاکید کرد آنچه رخ داد نه خروج، بلکه تسلیم محض بود.

در پی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، طالبان به پیشروی در این کشور ادامه داد. ایالات متحده خروج نیروهای خود از افغانستان را در ماه مه با هدف خروج تمام نظامیان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر (نهم شهریور) آغاز کرد. اما نحوه خروج آمریکا و شرایط ایجاد شده در افغانستان در روزهای گذشته انتقادات گسترده‌ای را متوجه دولت بایدن کرده است.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد، حتی از سوی مردم آمریکا نیز مورد تایید قرار نگرفت. نظرسنجی جدیدی که که توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

بایدن حدود یک ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

انتهای پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *