شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

تظاهرات سراسری علیه راست گرایان افراطی در فرانسه

تظاهرات سراسری علیه راست گرایان افراطی در فرانسه

 هزاران نفر از طرفداران و نمایندگان احزاب چپگرا، فعالان سیاسی و صنفی، کنشگران محیط زیست علیه راست گرایان افراطی و نقض آزادی ها در بسیاری از شهرهای فرانسه تظاهرات کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند،  بنابر اعلام مقامات رسمی، بیش از ۳۷ هزار نفر در اعتراض به نقض آزادی ها و راست افراطی در ۱۴۰ شهر فرانسه از جمله ۹ هزار نفر در پاریس به خیابان ها آمدند. این درحالی است که طبق گفته برگزارکنندگان این تظاهرات، شمار معترضان در سراسر فرانسه ۱۵۰ هزار نفر از جمله ۷۰ هزار نفر در پاریس بوده است.

لوموند افزود: معترضان فرانسوی، احزاب راست گرا  و دولت این کشور را متهم به ترویج راست افراطی و تصویب قوانین ناقض آزادی از جمله قانون جامع امنیتی کردند.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، بنوا امون نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از اینکه تجمعات اعتراضی به سازمان های راست گرایان افراطی محدود نباشد و ایده ها و افکار راست افراطی را نیز در برگیرد، ابراز امیدواری کرد و گفت: درحال حاضر، ایده های راست افراطی تنها در انحصار احزاب راست نیست و به تمام طبقه سیاسی جامعه تعمیم یافته است.

ژولین بایو، فعال شماره یک حزب سبزها در گفت و گو با فرانس انتر، جنبش خودجوش مردم را ضروری خواند و گفت: آزادی های ما به معنای واقعی کلمه در خطر هستند.

لوموند در ادامه نوشت: در شهر نانت فرانسه، نزدیک به ۹۰۰ نفر راهپیمایی کرده که صد نفر از حزب چپگرای تندرو با نیروهای پلیس درگیر شدند.

آردپاشی به ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ گرای فرانسه

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد: در جریان این تظاهرات، فردی ناشناس به ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر»  و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه هنگام گفت و گو با خبرنگاران، آرد پاشید.

منابع پلیس از بازداشت فردی که به ملانشون آرد پاشیده بود، به اتهام اعمال خشونت عمدی علیه مقام مسئول این کشور خبر دادند. دادستانی فرانسه همچنین اعلام کرد که تحقیقات در حال جریان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملانشون با محکوم کردن این اقدام، آن را بزدلانه، عبور از آستانه تحمل مردم فرانسه و حاکی از تنش زیاد در این کشور دانست.

اما این نوع شیوه اعتراض در فرانسه مسبوق به سابقه است؛ هفته گذشته سیلی فرد ناشناس به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور در جریان بازدید وی از دبیرستانی در شهر «دروم» واکنش ها و جنجال های زیادی را در محافل و رسانه ها به دنبال داشته؛ اگرچه طبقه سیاسی فرانسه اعم از مخالف و موافق این حادثه را محکوم کرده اما برخی آن را اعتراض به دموکراسی بیمار و متزلزل این کشور دانسته اند.

«امانوئل والس» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه در جریان سفر به «استراسبورگ» توسط یک مرد جوان با آرد مورد حمله قرار گرفت تا داستان پاشیدن آرد به سمت نامزدهای ریاست جمهوری این کشور پس از حدود پنج سال بار دیگر تکرار شود.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سابق فرانسه در بهمن سال ۹۰ در یکی از برنامه های عمومی خود با پرتاب کیسه آرد از سوی یک زن، مورد حمله قرار گرفت اما آسیبی به وی وارد نشد. پیشتر نیز «نیکلا سارکوزی» رییس جمهوری سابق فرانسه در یک برنامه عمومی، مورد حمله فردی قرار گرفت، اما توانست با مداخله محافظانش نجات یابد.  در گذشته نیز مقامات بلند پایه فرانسوی از جمله «ژاک شیراک» در سال ۲۰۰۲ میلادی هدف چنین حملاتی قرار گرفتند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *