پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

تغییر؛ عاقبت برنامه‌ریزی‌های سازمان لیگ!

تغییر؛ عاقبت برنامه‌ریزی‌های سازمان لیگ!

 

درحالی که لیگ برتر فوتبال ایران در آغاز راه فصل بیست‌ودومش است، روند تغییرات پیاپی در برنامه‌ریزی مسابقات استارت خورده، خیلی هم جدی‌تر از گذشته.

به گزارش  تسنیم، رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران از روز جمعه با برگزاری پنج دیدار رسماً آغاز شد. با وجود اینکه لیگ برتر ایران عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد و فصل بیست‌ودوم خود را قرار است تجربه کند، اما هنوز از خیلی مسائل و استانداردهای اولیه فاصله دارد.

باشگاه‌های ایرانی به‌طور معمول در طول بیست‌ویک فصل گذشته با مشکلات کوچک و بزرگ زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند که این مشکلات در سال‌های اخیر به اوج خودش رسیده است. مشکلات مالکیتی، ساختاری و مالی از جمله معضلات باشگاه‌های ایرانی است که حتی لیگ کشور را به آستانه بازگشت به دوران آماتوری رسانده است.

سال گذشته استقلال و پرسپولیس از آسیا کنار گذاشته شده‌اند و امسال نیز حال و روز بسیاری از باشگاه‌ها با سطحی که AFC انتظار دارد، فرسنگ‌ها فاصله دارد. در فصول قبلی برخی از باشگاه‌ها، ورزشگاهی برای میزبانی از مسابقات در شهرهای‌شان نداشته‌اند و به شهرهای دیگر سفر کرده‌اند، عده‌ای دیگر از باشگاه‌ها نیز ورزشگا‌ه‌های‌شان با مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند،  این درحالی است که فوتبال ایران، سودای بکارگیری از VAR را نیز در سر دارد.

با همه این اوصاف، خارج از مسائلی که به باشگاه‌ها مربوط می‌شود، در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیز بی‌نظمی در جهت ایجاد یک فضای آشفته دیده می‌‌شود. درحالی که فدراسیون فوتبال و البته سازمان لیگ به‌عنوان متولیان اداره فوتبال ایران از سوی AFC مسئولیت صدور مجوز حرفه‌ای را در این سال‌ها داشته‌اند، اما با رفتاری که در جهت پوشش ضعف‌های باشگاه‌ها و سرپوش گذاشتن روی مشکلات عدیده داشته‌اند، از سوی کنفدراسیون فوتبال با اقدام انضباطی مواجه شده‌اند.

جدا از مسائل اساسی و کلان که فوتبال مریض‌گونه ایران با آن روبه‌روست و البته اثری از اصلاح ساختار و وضعیت در آن دیده نمی‌شود، لیگ ایران با مشکل خُرد و پیش پا افتاده‌ای هم در حد ضعف در برنامه‌ریزی مسابقات و تصمیمات مبارزه می‌کند. درحالی که مسابقات فصل جدید تازه آغاز شده است، چشم‌مان به جمال خبرهای «تغییر در زمان یا مکان برخی از مسابقات و مراسم‌ها» روشن شده است. تغییر زمان دیدارهای استقلال و پرسپولیس مقابل سپاهان و ذوب‌آهن، تغییر زمان دیدار نساجی – مس رفسنجان، تغییر محل بازی پیکان – ملوان و تغییر زمان قرعه‌کشی لیگ دسته اول از جمله مطالبی است که سازمان لیگ اعلام کرده. این تعداد تغییرات طی دو سه روز درحالی است که مسابقات لیگ برتر تازه آغاز شده و انتظار می‌رود با این فرمان هر هفته اخباری از جنس تغییر در برنامه‌ریزی بیشتر منتشر شود.

این درحالی است که در لیگ‌های معتبر خارجی برنامه یک فصل کامل و همه دیدارها به‌صورت دقیق مشخص می‌شود. زمان برگزاری همه مسابقات با ساعت و دقیقه از پیش مشخص شده است، ولی در ایران برنامه بازی‌ها معمولاً به‌صورت پنج هفته یک بار مشخص می‌شود که آنهم در نهایت بارها دستخوش تغییر می‌شود.

موضوع دیگری که باید در این کارزار بی‌نظمی به آن اشاره کرد، تصمیم به یکباره سازمان لیگ برای برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگران است، درحالی که برای برخی از بازی‌ها اقدامات بلیت‌فروشی آغاز شده بود. دلیل این تصمیم هم فراهم نبودن سامانه‌های بلیت‌‌فروشی عنوان شد که واکنش و اعتراض برخی از باشگاه‌ها را به دنبال داشت. این درحالی است که بعد از پایان فصل گذشته، فرصت خوبی جهت اقدام برای برطرف کردن هر مشکلی از جمله موارد یادشده وجود داشت، ولی باز هم تصمیم به لحظه آخر کشیده شد.

اختلافات فصل گذشته باشگاه استقلال و سازمان لیگ را برای اجرای تبلیغات محیطی مسابقات و البته برگزاری نشست‌های خبری را هم به این غائله اضافه کنید. روز پنجشنبه برای محل برگزاری نشست‌ خبری دیدار استقلال – سپاهان سرگردانی وجود داشت و این روند احتمالاً در طول فصل نیز مجدداً دیده خواهد شد. روز جمعه هم کشمکش بر سر پرداخت حق پخش بود و از صداوسیما اصرار که این حق را داده و از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس انکار که پرداختی صورت نگرفته است. به همین خاطر بازی استقلال – سپاهان با کیفیتی نامطلوب برای پوشاندن تصاویر تبلیغات کنار زمین پخش شد و استقلالی‌ها هم دوربین‌های تلویزیونی را بایکوت کردند.

درحالی که فوتبال ایران و لیگ برترش با مشکلات اساسی و ساختاری زیادی مواجه است، به نظر می‌رسد برای اصلاح وضعیت باید از مسائل ابتدایی اصلاح را شروع کند. اگر لیگ فوتبال ما در معرض تعلیق قرار دارد یا اینکه هنوز بسیاری از باشگاه‌های ما دولتی اداره می‌شوند و عموماً زیان‌ده هستند، باید روند اصلاح وضعیت را از همین مسائل پیش پا افتاده و خُرد آغاز کرد. تلاش برای احقاق حق باشگاه‌ها و برنامه‌ریزی دقیق و البته پافشاری برای اجرای چیزی که از پیش تعیین شده است، می‌تواند اقدام خوبی، هرچند کوچک برای اصلاح‌های بزرگ در ساختار فوتبال ایران باشد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *