پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

جانبداری بایدن، بی‌عملی سازمان ملل و تداوم چرخه جنایت صهیونیست‌ها

جانبداری بایدن، بی‌عملی سازمان ملل و تداوم چرخه جنایت صهیونیست‌ها

سرزمین های اشغالی فلسطین از آغاز ماه جدید میلادی(می)شاهد دورتازه جنایات رژیم صهیونیستی بوده‌اند که با احکام ظالمانه دادگاههای این رژیم در پی بیرون راندن ساکنان منطقه شیخ جراح پس از چندین دهه مبارزه حقوقی فلسطینیان و غصب خانه و کاشانه آنها به نفع شهرک نشینان صهیونیست مواجه شده‌اند.

 سیستم قضایی رژیم صهیونیستی در حالی مشغول صدور احکام غصب خانه های فلسطینیان است که بر اساس گزارش شبکه الجزیره، هیچ گونه اختیار قانونی نسبت به ساکنان مناطق اشغالی طبق قوانین بین المللی ندارد،  اما همچنان که تایمز اسرائیل اعتراف کرده این رژیم همواره در تلاش بوده با روش‌های مختلفی مانند خرید مخفیانه خانه‌های فلسطینیان، صدور حکم تخلیه در دادگاه،‌ ساخت و سازها و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، حضور خود در مناطق فلسطینی‌نشین بیت‌المقدس را گسترش دهد.

در پی این اقدام صهیونیست ها،‌ آن چنانکه خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داده وزیر  خارجه دولت خودگران در نامه ای از دیوان بین‌المللی کیفری خواسته در برابر جنایتی که رژیم صهیونیستی در منطقه شیخ جراح علیه مردم فلسطین مرتکب شده، موضع صریح و علنی اتخاذ کند، اما بر اساس گزارش بی بی سی در این زمینه،‌ “تور ونسلند” هماهنگ کننده سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه صرفا از اخراج خانواده‌های پناهنده های فلسطینی در شیخ جراح ابراز نگرانی کرده و از این رژیم  خواسته است هرچه سریع‌تر دست از تخریب و اخراج بردارد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس پس از آن در بیانیه ای اعلام کرد:رویکرد رژیم صهیونیستی برغم گذشت زمان در بیرون راندن فلسطینیان از خانه و کاشانه شان هیچ تغییری نکرده است. رژیم اشغالگر قدس در قرن بیست و یک در برابر چشمان جهانیان مرتکب جرم و جنایت می شود و خانه ها را بر سر زنان و کودکان در غزه ویران می کند و مردم بی دفاع در کرانه باختری و بیت المقدس و سایر شهرهای فلسطین اشغالی را هدف گلوله های خود قرار می دهد.

در این بیانیه آمده است: ۷۳ سال است که رژیم صهیونیستی چشم به قدس دوخته و در صدد یهودی کردن آن و تقسیم مسجد الاقصی و یا انهدام آن است و نبرد بر سر حفظ هویت اصیل بیت المقدس بی هیچ وقفه ای ادامه دارد . قدس در طول تاریخ انقلابی مجاهدانه فلسطین سرمنشاء قیام ها و انقلاب های متعددی بوده است. دشمن گاهی مسجد الاقصی را به آتش کشیده و گاهی نیز بخش هایی از آن را شخم زده و گاهی نیز آن را بسته است اما همیشه تلاش هایش با شکست مواجه شده و قدس همچنان سرمنشاء امید و عامل خیزش و پایداری به شمار می رود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیررژیم صهیونیستی که ماههای متمادی است برای بقا در قدرت با رقبای صهیونیست خود در باتلاق دست و پا می زند، در ماجرای ساکنان بیت المقدس و منطقه شیخ جراح وارد قمار جدیدی شده که با ورود گروههای مقاومت در حمایت از مردم بیت المقدس به ویژه منطقه شیخ جراح، از قدرت نظامی و توان تسلیحاتی آنان خشمگین است.

“اسامه حمدان” یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار لبنان گفته است: معادله و منطق جدیدی را در قبال رژیم صهیونیستی در پیش گرفته‌ایم.

 

 

انهدام برج ۱۱ طبقه الجلا و سانسور جنایت

بر اساس گزارش شبکه‌های الجزیره، المیادین و خبرگزاری شهاب، خانه‌ای در غرب نوار غزه، محل تجمع جناح‌های فلسطینی در اردوگاه «النصیرات» در مرکز، خانه‌ای در خیابان الجلاء، شعبه «بانک ملی اسلامی» در محله الریمال و محله الساجیه هدف حملات مختلف صهیونیست ها بوده است.

رسانه‌های صهیونیستی نیز به نقل از ارتش این رژیم مدعی شده اند  که محل کار «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

جنگنده‌های اسرائیلی روز شنبه همچنین برج ۱۱ طبقه ای الجلا را که بزرگترین ساختمان غزه بود و دفتر رسانه‌های خارجی مانند آسوشیتدپرس و شبکه الجزیره در آن قرار داشت،‌ با خاک یکسان کردند.

رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه این ساختمان مورد استفاده نیروهای حماس و دارایی‌های نظامی آن بوده و پیش از بمباران برای تخلیه آن فرصت داده بود، آن را بمباران کرده، در حالیکه مالک این ساختمان گفته است تنها چند دقیقه قبل از حمله از طرف ارتش رژیم صهیونیستی هشدار تخلیه دریافت کرده است؛ جنایتی که انتظار می رفت شاید وجدان های خفته بین المللی و منطقه ای را در قبال قتل عام  فلسطینیان و تلاش برای سانسور این جنایات کمی بیدار کند.

در پی حملات رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از یکصد نفر به شهادت رسیده اند و شمار مجروحان نیز به بیش از هزار نفر رسیده است که اکثریت آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. حملات شش روز اخیر رژیم صهیونیستی خسارت مادی زیادی را به تأسیسات زیربنایی و منازل فلسطینی‌ها و زمین‌های کشاورزی آنان وارد کرده به طوری که براساس برآوردهای اولیه این خسارت بالغ بر ۱۵۵ میلیون دلار است.

بی عملی سازمان ملل و دفاع سردمداران آمریکا از  جنایات اسرائیل به نام دفاع از خود

این درحالی است که “آنتونیو گوترش” دبیر کل سازمان ملل متحد در پی حملات رژیم اشغالگر قدس، به جای آغاز اقداماتی برای ممانعت از شهادت دهها غیرنظامی فلسطینی ،‌از حمله این رژیم به ساختمان رسانه‌های خارجی در غزه صرفاً ابراز ناراحتی و تأسف کرده است.

“استفان دوژاریچ”سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی درباره موضع گوترش در این زمینه به پایگاه خبری هیل گفته است:آقای گوترش از حمله هوایی اسرائیل به برج غزه که میزبان رسانه‌های بین المللی بود و همچنین حمله به ساختمانهای مسکونی و تخریب این ساختمانها عمیقا ناراحت است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز شنبه شب پس از چهار ماه از ورودش به کاخ سفید و پیروزی بر دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ برای نخستین بار و پس از بمباران دفاتر کار رسانه های بین المللی که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را پوشش می دادند،‌ با “محمود عباس” رییس تشکیلات خودگران فلسطین تماس تلفنی گرفت.

بایدن روز قبل نیز هادی عمر نماینده خود را به این منطقه اعزام کرد که در دولت باراک اوباما معاون نماینده ویژه آمریکا در امور مذاکرات فلسطینی ها و صهیونیست ها در سال های بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی بود و اوایل سال جاری میلادی اولین تماس را با دولت بایدن و تشکیلات فلسطینی برقرار کرد.

رئیس جمهوری آمریکا  در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم نیز نگرانی خود را از خشونت در اسرائیل و غزه ابراز اما حمایت قوی خود را از تل آویو برای آنچه حق دفاع آنان از خود خواند، بیان کرد.

بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو برحمایت آمریکا از راه حل تشکیل  دو کشور برای خروج از بن بست درگیری ها بین فلسطینی ها و صهیونیست ها حمایت کرد؛ موضوعی که در  تماس تلفنی او  با محمود عباس نیز مورد تاکید قرار گرفت. بر اساس گزارش کاخ سفید، وی راه حل تشکیل دوکشور را بهترین گزینه برای دستیابی به راه حلی منصفانه و پایدار در این درگیری دانست.

بایدن عصر چهارشنبه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره تنش در سرزمین‌های اشغالی فلسطین همسو با دیگر اعضای کابینه اش، مدعی شده بود رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

رئیس جمهوری آمریکا با ابراز امیدواری برای پایان یافتن این درگیری ها، مدعی شد وقتی هزاران راکت به قلمرو اسرائیل شلیک می شود تل آویو حق دارد از خود دفاع کند.

“لوید آستین” وزیر دفاع آمریکا نیز در تماس تلفنی با همتای خود بنجامین گانتس بر حق رژیم صهیونیستی در دفاع از خود تاکید و تداوم حملات از سوی حماس به غیرنظامیان اسرائیلی را محکوم کرده است.

شبکه خبری فرانس ۲۴ در گزارشی در این زمینه نوشت:بایدن «حمایت قوی» خود را از حق تل آویو برای دفاع از خود در مقابل حملات راکتی از سوی حماس و دیگر گروه ها ابراز کرد و در تماس با نتانیاهو این گروه ها را تروریست خواند. وی همچنین درباره تلفات دو طرف ابراز نگرانی کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: بایدن حملات علیه شهرها و شهرک های اسرائیل را محکوم کرد.

وی در عین حال درباره امنیت جانی روزنامه نگاران به دنبال حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان محل استقرار دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس و دیگر رسانه های بین المللی  ابراز نگرانی کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با رئیس و مدیرعامل خبرگزاری آسوشیتدپرس  مدعی حمایت از روزنامه نگاران و سازمان های خبری مستقل در سراسر جهان شد و به گفته ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر ضرورت و اهمیت گزارش دهی درباره مناطق جنگی تاکید کرد.

واکنش برخی نمایندگان آمریکا در حد محکومیت جنایات اسرائیل یا آغاز راهی برای اقدام عملی

موضعگیری ساکنان جدید کاخ سفید که حتی از محکوم کردن دوره تازه جنایات اسرائیل خودداری کرده اند، در حالی است که تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نطق های خود در مجلس این کشور اشغالگری اسرائیل و کشتار فلسطینی ها را محکوم کرده اند.

کوری بوش عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: مبارزه برای زندگی سیاه پوستان و مبارزه برای آزادی فلسطین به یکدیگر مرتبط هستند. ما مخالف این هستیم که پول‌های ما خرج پلیس نظامی، اشغالگری، سیستم سرکوب و خشونت شود. ما همزمان ضد جنگ ، ضد اشغالگری و ضد آپارتاید هستیم.

مارک پوکان عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نطقی گفته است: صحبت امروز من درباره خشونت روزهای اخیر در اسرائیل و فلسطین و حتی ماه‌های اخیر نیست، صحبت من درباره چندین دهه نابرابری انسانی و نقض حقوق بشری افراد زیادی در این منطقه مهم است. ما باید با تبعیض نامناسبی که فلسطینیان نسبت به سایر افراد این منطقه با آن روبرو هستند، آگاه شویم و آن را محکوم کنیم. هیچ کس نباید متحمل از دست دادن زندگی، آزادی یا کرامت شود که مردم فلسطینی تحت مدیریت نتانیاهو و اسلافش در اسرائیل طی ۵۰ سال اشغال کرانه باختری رنج برده‌اند.هنگامی سوءاستفاده‌های جدی حقوق بشری پیچیده می‌شوند که همچون حملات اخیر به عبادتگاه‌ها نظیر مسجد الاقصی انجام می‌شود. اجبار برای تخلیه منازل به ویژه در قدس و کرانه باختری، دادگاهی و زندانی کردن کودکان فلسطینی و از بین بردن زندگی انسان‌ها و ایجاد جاده‌ها و ورودی‌های جداگانه برای افراد، اقدامی شبیه چیزی است که در آفریقای جنوبی رخ داده بود.

مردم غزه برای داشتن هوای آزاد، مواد غذایی و آب شرب سالم که ناشی از محاصره طولانی مدت آنجاست دارای مشکلات بسیار هستند. در حالیکه اینها نقض حقوق بشر است، ما فقط زندگی فلسطینی ها و اسرائیل را به خطر نمی ‎اندازیم بلکه ایالات متحده را در معرض خطر بزرگتری قرار می‌دهیم. هیچ آمریکایی خواستار به خطر افتادن زندگی زنان و مردان این کشور به خاطر درگیر شدن در افزایش خشونت بشتر در منطقه خاورمیانه نیستند، امروز ما می خواهیم درمورد مشکلات بسیار طولانی که مدتهاست توسط سیاست های ایالات متحده در منطقه نادیده گرفته شده است، صحبت کنیم. خوشبختانه اکنون بیشتر اعضای کنگره خواهان رسیدن به صلح در منطقه از طریق یک مسیر درست هستند. ما باید با احترام و وقار برابر با همه در اسرائیل و فلسطینی‌ها رفتار کنیم و این سیاست آمریکا است که ما از آن صحبت می کنیم.

آینا پرسلی عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا گفته است:  درد، آسیب و ترور فلسطینیان تنها به خاطر افزایش تنش‌های هفته اخیر نیست بلکه پیامد سال‌ها اشغالگری نظامی است. ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم وقتی که دولت ما ۳.۸ میلیارد دلار از کمک‌های نظامی را به اسرائیلی می‌فرستد که از آن برای تخریب منازل فلسطینیان، زندانی کردن کودکان فلسطینی و بی‌خانمان کردن خانواده‌های آنها استفاده می‌کند. یک بودجه انعکاسی از ارزش‌های ما است. من متعهد هستم که اطمینان یابم دولت ما بودجه یک خشونت دولتی را در هر کجا و به هر شکلی تامین نمی‌کند. سوال این است که آیا بودجه آمریکا باید صرف عدالت، آرامش و بازسازی شود یا اینکه دلارهای مالیات دهندگان باید به یک سرکوب و آپارتاید منجر شود؟

آندره کارسون از اعضای دیگر مجلس نمایندگان آمریکا نیز اظهار داشته است:‌ آمریکا باید از نفوذ خود برای محافظت از حقوق فلسطینیان استفاده و در جهت صلح پایدار تلاش کند.

رشیده طلیب عضو سرشناس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است:‌ کشتار فلسطینیان به دست اسرائیل در مقابل دیدگان جهانیان و عدم تایید رنج و درد آن‌ها از سوی مقامات کشورم را محکوم می کنم.

عضو مسلمان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی که در صحن کنگره این کشور انجام داد، بخش‌هایی از نامه یک مادر ساکن غزه را برای حاضران قرائت کرد و اشک ریخت.

او همچنین گفت: اسرائیل رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهد تا جهانیان شاهد جنایات آن در غزه نباشند.

الکساندریا اوکاسیو کورتز عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز  جانب‌داری جو بایدن از اسرائیل را محکوم کرد و  در پیامی توئیتری نوشت: بیانیه‌های کورکورانه‌ای نظیر این، بدون اندک اذعانی نسبت به آنچه این چرخه خشونت را به راه انداخته است -تبعید فلسطینیان و حمله به مسجدالأقصی و محروم کردن فلسطینیان از حقوق انسانی- بر این مساله دلالت دارد که آمریکا به نقض حقوق بشر طور دیگری نگاه می‌کند. این کار اشتباه است. اقدام بایدن در این راستا که فقط از اقدامات حماس نام برده و از اذعان به حقوق فلسطینیان امتناع کند، این فرض غلط را ایجاد می‌کند که فلسطینی‌ها این چرخه خشونت را آغاز کرده‌اند. این لحنی بی طرف نیست، جانبدارانه است و جانب اشغالگران را می‌گیرد.

سناتور برنی سندرز عضو کنگره آمریکا نیز در نوشتاری با اشاره به کمک سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی، گفته است کشورش دیگر نمی‌تواند برای اقدامات دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و رفتار غیردمکراتیک و نژادپرستانه اش در خاورمیانه، پوزش خواهی کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه نیویورک تایمز، سندرز نماینده ایالت ورمونت در سنای آمریکا، همزمان با اوج گیری درگیری میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی، در این نوشتار با عنوان “ایالات متحده باید پوزش خواهی برای اقدامات دولت نتانیاهو را متوقف کند”،افزوده است: ما (به عنوان دولت ایالات متحده) باید مسیرمان را عوض کنیم و رویکرد برابری نسبت به دو طرف این درگیری در پیش گیریم،تا افزون بر نگهداری و تقویت قوانین بین‌المللی در باره حفاظت از شهروندان غیرنظامی، قوانین کنونی ایالات متحده در باره پرهیز از نقض حقوق بشر با استفاده از کمک‌های نظامی واشنگتن نیز اجرایی شده باشد.

سندرز افزود: با وجود تاکید یک صدای دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکا بر حق دفاع از خود و حفاظت از شهروندان اسرائیل، اما چرا با وجود تکرار سالیان سال این سخنان و رخ دادن جنگ‌ها یکی پس از دیگری، این پرسش هیچگاه شنیده نمی شود که حقوق شهروندان فلسطین چیست؟ و چرا تنها هنگامی متوجه خشونت میان اسرائیل و فلسطین می شویم که راکت های فلسطینیان در اسرائیل فرود می‌آید.

این سناتور آمریکایی با غیرقابل پذیرش دانستن شلیک راکت‌های حماس به شهرک های صهیونیستی، می‌افزاید که این درگیری با پرتاب این راکت ها آغاز نشده و با اشاره به تلاش نیروهای رژیم صهیونیستی برای بیرون راندن فلسطینیان مقیم محله شیخ جراح شهر بیت‌المقدس از خانه هایشان، می‌نویسد:خانواده های فلسطینی سال‌هاست که بر اساس نظام قضایی که برای تسهیل آواره سازی اجباری آنان برنامه ریزی شده، زیر تهدید بیرون رانده شدن از این مکان زندگی می‌کنند.

 

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی ظهر یکشنبه نشست فوق‌العاده‌ای در پی تجاوزات صهیونیست ها و انتفاضه مردم فلسطین برگزار کرد.

“فیصل بن فرحان” وزیر خارجه عربستان سعودی پس از این نشست، گفت: مخالفت کامل خود را با اقدامات تنش‌زای اسرائیل در قدس شرقی اعلام می‌کنیم.

شبکه خبری الجزیره به نقل از بن فرحان گزارش داد: از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم برای توقف فوری عملیات نظامی، سریعا دست به کار شود.

وی در عین حال گفت که عربستان سعودی از سایر تلاشهای صورت گرفته برای آتش‌بس حمایت می‌کند.

ایجاد کارزار نهادینه شده علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران  در نشست اضطراری مجازی وزیران امورخارجه سازمان همکاری اسلامی نیز گفت: مردان، زنان و کودکان بی‌گناه توسط مرگبارترین و پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارها در حال سلاخی شدن هستند. خانه‌ها در حالی ویران می‌شوند که ساکنانشان در آن‌ها گیر افتاده‌اند. ما اکنون با موارد فاحش و سازمان‌یافته نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل مواجه هستیم.

وی افزود: این اقدامات وحشیانه بار دیگر ثابت کرده است که تنها مسیر مسالمت‌آمیز به سمت صلح، برگزاری یک همه‌پرسی میان تمام ساکنان فلسطین از جمله فلسطینی‌های آواره‌شده و پناهجویان است.

ظریف با تاکید بر اینکه ما باید یک کارزار «نهادینه‌شده» حقوقی و سیاسی علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم، اظهار داشت:باید نهاد ناظر حرفه‌ای بین‌المللی نیز تشکیل شود تا جنایات علیه مردم فلسطین را رصد و گزارش کند. این جنایات باید به صورت ثبت و ضبط شده و گزارش شوند، با این هدف که مرتکبین آن‌ها در محضر عدالت قرار گیرند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:‌ ما همچنین باید به تصویب مصوبات داخلی و همچنین یک قطعنامه از جانب این سازمان مبادرت ورزیم که اسرائیل را به عنوان یک رژیم آپارتاید شناسایی کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *