جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

جعفر کاشانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس درگذشت (+بیوگرافی جعفرکاشانی)

جعفر کاشانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس درگذشت (+بیوگرافی جعفرکاشانی)

جعفر کاشانی بازیکن قدیمی تیم های باشگاه پرسپولیس و تیم ملي فوتبال ایران در سن ۶۶ سالگی درگذشت

وی همچنين رییس هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس بود.

زمان تشییع پیکر مرحوم کاشانی اعلام شد

– باشگاه پرسپولیس اعلام کرد مراسم تشییع پیکر مرحوم کاشانی  صبح روز جمعه برگزار خواهد شد.

بیوگرافی جعفر کاشانی

جعفر کاشانی (جعفر اشرف کاشانی) (زاده ۱۱ اسفند ۱۳۲۲‌ در تهران) بازیکن سابق فوتبال اهل ایران است. وی فوتبال را از باشگاه فوتبال شاهین تهران شروع و پس از انحلال آن در سال ۱۳۴۶ به تیم پرسپولیس رفت و تا پایان دوران ورزشی خود در این تیم باقی‌ماند و چهارمین کاپیتان تاریخ این تیم شد.

او از سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۵۳ عضو تیم ملی فوتبال ایران بود و ۳۸ بازی با لباس تیم ملی انجام داد.

جعفر کاشانی کارمند سیاسی وزارت امور خارجه (کاردار و سرکنسول وسفيرایران در کشورهای انگلستان، آلمان، سوریه و امارات بود.)

دوران باشگاهی
فوتبال را از محلات و در تیم محلهٔ فوتبال خیز چهارصد دستگاه تهران و تیم آموزشگاه‌های تهران شروع کرد. بر خلاف اکثر بازیکنان وقت شاهین که بر اساس سلسله مراتب باشگاه، بازیکنان ابتدا می‌بایست به عضویت تیم‌های پایه شاهین (پولاد – داریوش – دماوند …) پذیرفته می‌شدند و پس از گذراندن مراحل مختلف در صورت کسب رضایت مربیان برای حضور در تیم اول شاهین معرفی می‌شدند، جعفر کاشانی توسط عباس اکرامی بنیان‌گذار باشگاه شاهین و از مسابقات آموزشگاه‌ها انتخاب شد

وی در اواخر سال ۱۳۴۲ و در سن ۲۰ سالگی به تیم شاهین پیوست و در نخستین بازی خود برای این تیم در یک بازی دوستانه به مصاف تیم شاهین خرمشهر رفت و در اولین بازی رسمی خود را مقابل راه‌آهن انجام داد. اولین قهرمانی با شاهین را در سال ۱۳۴۴ و در سن ۲۱ سالگی جشن گرفت.

در سال ۱۳۴۶ با بسته شدن تیم شاهین بازیکنان این تیم از جمله جعفر کاشانی، حسین کلانی و همایون بهزادی و تعدادی دیگر از بازیکنان شاهین به پرسپولیس می‌پیوندد. اولین حضور جعفر کاشانی در ترکیب پرسپولیس به یک دیدار دوستانه برابر تاج در روز ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ بر می‌گردد که هواداران شاهین پس از نزدیک به ۸ ماه ستارگان خودشان را اینبار با جرسه سرخ پرسپولیس مشاهده می‌کردند.

در سال ۱۳۴۷، در بازی پرسپولیس و عقاب به دلیل قهر عزیز اصلی و غایب بودن هادی طاووسی درون دروازه پرسپولیس ایستاد و پرسپولیس بازی را با نتیجه پنج بر صفر پیروز شد.

یکی دیگر از خاطرات شیرین و فراموش نشدنی فو`تبال ایران و باشگاه پرسپولیس برد ۶ بر ۰ مقابل تاج (استقلال) است که جعفر کاشانی مدافع مستحکم آن دیدار برای پرسپولیس بود.

دوران ملی
اواسط فصل فوتبالی ۴۴–۱۳۴۳ جعفر کاشانی برای اولین بار، به اردوی تیم ملی ایران نیز دعوت می‌شود اما همیشه بر روی نیمکت ذخیره‌ها جای می‌گیرد و هرگز فرصتی برای نشان دادن شایستگی‌هایش نمی‌یابد او خود در این رابطه چنین می‌گوید:

……. در تیم ملی من همیشه رزرو بودم و به من اجازه ورود به بازی را نمی‌دادند و می‌گفتند اگر می‌خواهی در تیم ملی بازی کنی باید عضو باشگاه دارایی شوی؛ ولی من همیشه روی رنگ پیراهن باشگاه و نام آن تعصب داشتم و دارم چگونه می‌توانستم؟ چاره‌ای نداشتم – باید صبر می‌کردم تا بالاخره نوبت نیز بمن برسد.

چهارمین دوره مسابقات جام ملتهای آسیا به میزبانی تهران در استادیوم امجدیه برگزار می‌شود حال جعفر کاشانی بعد از سال‌ها نیمکت نشینی یکی از مردان ثابت تیم ملی گردیده و از همان روز اول در قلب تیم ملی جایش را ثابت کرده تا دیدار برابر هنگ کنگ به اولین تجربه حضور ملی او نیز تبدیل گردد او در ۲۴ سالگی آنقدر پخته عمل می‌کند که تحسین همه کارشناسان را برمی‌انگیزد. در نهایت جعفر کاشانی با حضور در تمامی دیدارهای آن مسابقات اولین قهرمانی ملی ایران را بدست می‌آورد.

در پنجمین دوره مسابقات جام ملتهای آسیادر سال ۱۹۷۲ که این دوره از بازی‌ها در به میزبانی کشور تایلند در شهر بانکوک برگزار می‌شد حضور پیدا کرد و برای دومین بار پیاپی قهرمانی آسیا را جشن گرفت

جام جهانی کوچک (جام استقلال برزیل) سال ۱۹۷۲–۱۳۵۱ خوش و بش جعفر کاشانی و اوزه بیو
قهرمانی بازیهای آسیایی آخرین افتخار جعفر کاشانی در تیم ملی ایران است بدین ترتیب شهریور ۱۳۵۳ او به هفت سال حضور موفق خود پایان می‌دهد هفت سالی که در آن دو بار قهرمانی آسیا – یکبار صعود به المپیک و قهرمانی بازی‌های آسیایی و چندین قهرمانی در تورنمنتهای مختلف (جام کوروش – جام ایران …) دیده می‌شود.

خداحافظی از فوتبال
روز چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۳ هفته بیست و دوم جام دوم تخت جمشید جعفر کاشانی با بازوبند کاپیتانی پرسپولیس پای به میدان می‌گذارد تا سرخپوشان آخرین دیدار فصل را برابر تاج رقیب سنتی برگزار کنند مسئولان باشگاه با خداحافظی او ابتدا مخالفت می‌کنند این دیدار با نتیجه ۲ بر ۱ به سود سرخپوشان پایان می‌یابد تا او در آخرین گام نیز پیروز میدان باشد.

در تیم ملی نیز او در پایان دیدار با استرالیا در مقدماتی جام جهانی ۷۴ از تیم ملی کناره می‌گیرد اما بفاصله چند ماه از این جدایی مربیان تیم ملی از او درخواست می‌کنند تا برای مسابقات بازی‌های آسیایی تهران به جمع ملی‌پوشان اضافه گردد و او برای یک مدت کوتاه به اردوی تیم ملی می‌پیوندد تا با قهرمانی در بازی‌های آسیایی تهران افتخاری ارزشمند به سایر افتخارات خود بیافزاید و هم مربیان تیم ملی از باب خط دفاع خیالشان آسوده گردد.

جعفر کاشانی از معدود بزرگانی است که به پاس سال‌ها تلاشش از سوی باشگاه پرسپولیس با یک دیدار یادبود از دنیای بازیگری بدرقه شد این دیدار با باشگاه ملوان در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۳ برگزار شد.

منبع : سایت خبرورزشی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *