جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” جهانگیری ” : دشمنان را با برگزاری انتخابات سالم و آزاد مایوس می کنیم .

” جهانگیری ” : دشمنان را با برگزاری انتخابات سالم و آزاد مایوس می کنیم .
*مقام معظم رهبری فرمودند رای حق الناس است و باید قانونمند از رای مردم حراست کنیم و امین مردم باشیم.

*باطل السحر تهدیدهای داخلی و خارجی را همبستگی و انسجام است .

* در انتخابات اسفند امسال دشمنانی را که دندان ها تیز کردند، مایوس می کنیم.

*کار شما فرمانداران کار مهم و سرنوشت سازی است و باید به وظیفه قانونی خود عمل کنید. 

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه برگزاری انتخابات آزاد و سالم، جامعه با نشاطی را به همراه داشته و دشمنان کشور را مایوس و آنان را وادار به عقب نشینی کرده است، گفت: در انتخابات اسفند امسال دشمنانی را که دندان ها تیز کردند، مایوس می کنیم.

اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در آیین اختتامیه همایش فرمانداران سراسر کشور خطاب به فرمانداران افزود: کار شما فرمانداران کار مهم و سرنوشت سازی است و باید به وظیفه قانونی خود عمل کنید. مقام معظم رهبری فرمودند رای حق الناس است و باید قانونمند از رای مردم حراست کنیم و امین مردم باشیم.

وی ادامه داد: کار مهمی که بر عهده ماست این است راهی برای مشارکت معنادار مردم در انتخابات بیابیم و اگر انتخابات اسفند ٩٨ معنادار باشد بخش وسیعی از مسیری که طی کردیم انجام می شوند. مردم یکجا حضور می یابند و مساله را تمام می کنند، کشور به مسیر توسعه می رود.
معاون اول رییس جمهوری با ارائه پیشنهاد برای مشارکت حداکثری، اطهار داشت: پیشنهاد برای مشارکت حداکثری این است همه مردم احساس کنند کسی را در بین نامزدها دارند که به انتخاب آنان نزدیکتر است و بتوانند نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند. به مردم اطمینان دهیم انتخابات سالم و قانونمند است.
معاون اول رییس جمهوری باطل السحر تهدیدهای داخلی و خارجی را همبستگی و انسجام عنوان و تصریح کرد: یک نمونه تقویت همبستگی انتخابات مجلس شورای اسلامی است. انتخابات همیشه مهم بوده و است و جزو معدود کشورهای منطقه هستیم که مسولان مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.

ارتباط با نخبگان ضرورت امروز جامعه است
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم مجموعه نظام را کارآمد نشان دهیم، راه آن را گفت وگو و ارتباط با جامعه نخبگان دانست و تصریح کرد: گفت وگو فضیلت نیست بلکه ضرورت امروز کشور است.
وی ادامه داد: برای ارتباط با نخبگان استانداران و فرمانداران باید با گروه هایی که مردم به نظراتشان توجه دارند جلسه بگذارند و گفت وگو داشته باشند.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تعیین بی سابقه ترین تحریم های آمریکا بعد از برجام با هدف ضربه زدن به اصل نظام در مرحله نخست و آسیب به زندگی اقتصادی مردم در مرحله دوم، گفت: راهبرد آمریکا این است منطقه ما را دچار التهاب کنند. آمریکایی ها دنبال به هم زدن امنیت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است چون اسراییل جز در یک فضای ناامن امکان حیات ندارد. در یمن، سوریه، فلسطین، عراق و افغانستان ناامنی ایجاد کردند.

ایران همواره تامین کننده ثبات منطقه بود
وی ادامه داد: بی تردید مقابل راهبرد دشمن، راهبرد ما در مسایل داخلی مقاومت است و در منطقه هم تلاش می کنیم تا جایی که می توانیم از قدرت مان برای ثبات منطقه استفاده کنیم. در طول قرن ها ایران همواره تامین کننده ثبات منطقه بود و اگر چنین نبود مشخص نبود الان سرنوشت برخی کشورهای منطقه چه بود.
وی اضافه کرد: دو راهبرد ثبات سازی و امنیت ما و راهبرد ایجاد ناامنی امریکا در منطقه را شاهدیم کن مهم مدیریت کردن و دسترسی به راهبردها و اهداف مان است. تا کنون آمریکایی ها در بخش عمده ای از اهداف شکست خوردند.
جهانگیری با استناد به یک بررسی تحلیلی آمریکا، گفت: آنان اعلام کردند سال ٩٧ بایان دوران انقلاب اسلامی است و با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ٩٧ شرایط به گونه ای رقم می خورد که اقتصاد کشور فروپاشی می شود و اعتراضات را شاهد خواهیم بود و اصلاً بهمن سال ٩٧ را ایران نخواهد دید.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از این راهبرد رییس جمهور آمریکا که حتی دیروز هم اعلام کرد را با سیاست های سنتی و نخ نما نمی توانیم عبور کنیم. زمان نشان دادن فهم، عزم و اراده برای مقابله است.
وی افزود: برای اینکه دولت موفق شود از این تحریم ها و راهبردهای آمریکا عبور کند باید از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کند و با نخبگان ارتباط بگیرد و این ارتباط کم است.
جهانگیری با بیان اینکه ترمیم و تقویت سرمایه اجتماعی برای دولت در مقطع فعلی مهمترین سیاست ها ست و بابد از اعتماد مردم برخوردار باشیم، گفت: بخشی با فعالیت و کارهای ما و بخشی با گفت وگوهای ما ایجاد می شود و استانداران باید تحرکی به مسایل کشور بدهند. مدیران عالی استان ها و شهرستانها مکرر گفتم
در این شرایط باید چشم بینا و گوش شنوای نظام و دولت باشید، گوش شنوا داشتن یعنی شنیدن حرف های مردم و این می تواند راه گشا باشد. همین که مردم این حس را داشته باشند مسوولان با آنان همدرد هستند و از یک طبقه هستند، خوب است. و اگر چنین نشود به مساله امنیتی تبدیل می شود.
وی قدرت دولت را قدرت نرم و قدرت نرم دولت را از جنس نفوذ در افکار عمومی و داشتن مقبولیت بین مردم دانست و گفت: متاسفانه مسائلی شکاف ایجاد می کند بین مردم و دولت. در این شرایطی که شرایط خاصی برای کشور است امیدوارم توفیق برای ارائه خدمت داشته باشید.
جهانگیری یک انگاره خطرناک در کشور را ناکارآمدی دولت عنوان کرد و ادامه داد: کسانی که این کار را می کنند آتش می زنند به خدمات کشور. برخی رسانه ها تحت تاثیر نفوذآگاهانه یا ناآگانه بجای مقابله با این موضوع اشتباه، می گویند نظام ناکارآمد نیست و دولت ناکارآمد است. گاهی خبر دروغ می سازند و بر مبنای این خبر دروغ به دولت ضربه می زنند و می خواهند پایگاه دولت را ضعیف می کنند.
معاون اول رییس جمهوری یکی از راهبردهای آمریکا با خروج از برجام را اقتصادی برشمرد و گفت: این با جنگ روانی از قبل شروع شده، انجام شد و از آنجا که معلوم بود با وجود بیش از ٢٠٠ هزار شهید نمی توانند از عهده نظام بربیایند، اقتصاد کشور را هدف گرفتند تا آن را به فروپاشی بکشانند.

وی ادامه داد: در این یکسال می بینیم شرایط اقتصادی کشور چگونه است و بر ضربه ای که زدند تردید نیست و شوک ها و افزایش تورم هم سرجایش محفوظ است طوری که پیشتر هم این تورم را داشته ایم. می گفتند فروش نفت کشور را به صفر می رسانیم کل منابع درآمدی کشور را از بین می بریم اما وزارت نفت برنامه هایی انجام داد و راهکارهایی ارائه شد تا از همه ظرفیت ها برای فروش نفت استفاده شود.
وی اضافه کرد: راه باز بود و از هر کسی که راهکاری برای فروش نفت داشت استقبال کردیم؛ اما راه را برای افرادی هم بستیم کسانی که فکر کردند شرایطی وجود آمده و دوباره می توانند به بهانه تحریم بابک زنجانی هایی ایجاد کنند چون فریادها فریاد بابک زنجانی است.
جهانگیری خاطرنشان کرد: برای همین آمریکایی ها کشتی ایران در جبل الطارق را توقیف می کنند نمی دانند مقصد کجاست اما به بهانه های مخالف که این کشتی به این بند می رود و این بندر از سوی اتحادیه اروپا تحریم است، کشتی ما را توقیف کرده و می گویند از هر راهی به ایران ضربه بزنیم و در نهایت بی اعتنائی به قوانین بین المللی جرقه ای بزنیم که همین جرقه دامن خود آنها را بگیرد.
معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: بعد از نفت پتروشیمی و فولاد را که مهمترین صادرات پس از نفت است، تحریم کردند. با همه اینها، در سه ماهه نخست امسال صادرات غیر نفتی ١١ و نیم میلیارد دلار و واردات ١٠ میلیارد و ٣٥٠ میلیون دلار بود. درحالیکه بدون فروش نفت در بحث صادرات غیرنفتی و واردات غیر نفتی بیش از یک میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشتیم، البته یکی از دغدغه های ما این بود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور قرار نگیرد که در این سه ماه صادرکنندگان ٥ میلیارد ارز خود را در اختیار واردکنندگان قرار دادند.
به گفته این مقام عالی دولت دوازدهم، در بهار٩٨، ٢٤ میلیون ٣٨٢ هزار و ٤٨٤ نفر شغل ایجاد شده که افزایش ایجاد ٣٢٠ هزار شغل جدید را در مقایسه با بهار ٩٧ شاهد بودیم یعنی ١١.٨ درصد به ١٢.١ درصد رسید.
معاون اول رییس جمهوری دغدغه دیگر را کمبود کالاهای اساسی عنوان و تصریح کرد: دغدغه دیگر این بود در مقاطعی روی کالای خاصی کمبود داشته باشیم که سال گذشته چند کالا چنین بود و مهمترین تصمیم دولت این بود ٢٥ کالای اساسی با اطمینان و با قیمت مناسب در خدمت مردم قرار گرفت که بیش از ٦ تن با ارزش ٤.٣ میلیارد دلار ٤٧ درصد وزنی و ٥٤ درصد ارزشی نسبت به سه ماهه اول ٩٧ افزایش یافت.
وی ادامه داد: ذخایر برخی کالاها در برخی مقطع بیش از دو برابر بود البته در نظام توزیع ممکن است مشکل داشته باشیم که باید باید کمبودها را فوراً با نظارت جبران کنیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *