چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

«خشم» افشاگر واترگیت دامن ترامپ را می‌گیرد؟

«خشم» افشاگر واترگیت دامن ترامپ را می‌گیرد؟

 گاردین در گزارشی با اشاره به کتاب “خشم” «باب وودوارد» خبرنگار آمریکایی نوشت: وودوارد یکبار دیگر هم در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون با افشای ماجرای واترگیت سبب استعفای وی شد اکنون می‌تواند به نقطه عطفی پیش از انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شود.

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، در کتاب “خشم” «باب وودوارد» که یکی از دو خبرنگار افشاگر ماجرای واترگیت بود،  «جراد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» اعلام می‌کند که رییس جمهوری آمریکا با حقیقت کاری ندارد.

واترگیت به وقایعی اطلاق می‌شود که میان سال‌های ۱۹۷۲–۱۹۷۵میلادی در هتلی به همین نام در واشنگتن رخ داد و درنهایت منجر به کناره‌گیری ریچارد نیکسون رییس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا شد.

نکته بحث برانگیز کتاب وودوارد در خصوص ترامپ این است که رییس جمهوری آمریکا کاملا از خطرات کووید-۱۹ آگاه بوده اما ترجیح داده بجای مراقبت از جام مردم آمریکا به آن‌ها دروغ بگوید.

این در حالی است که ترامپ از همان ابتدای گسترش ویروس کرونا، ادعا می‌کند تنها هدفش جلوگیری از هرج و مرج بوده هرچند این بیماری همه گیر توانسته در ساختار اجتماعی ذوب شود.

در ادامه مطلب درج شده در این روزنامه انگلیسی با عنوان «آیا نوشته‌های باب وودوارد دونالد ترامپ را پایین می‌آورد؟» می‌خوانیم: اما با وجود این شرایط باید به یاد داشته باشیم، پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات یک احتمال واقعی است. فلوریدا به عنوان یکی از ایالت‌های کلیدی تغییر جهت داده و دیگر به دموکرات‌ها گرایشی ندارد. پیروزی بایدن-هریس در نوادا (یکی دیگر از ایالت‌های کلیدی آمریکا) صد در صد نیست. لذا انتشار کتاب خشم وودوارد می‌تواند نقطه عطفی پیش از انتخابات ریاست جمهوری باشد. علاوه بر این موضوع قطبی شدن کشور و ملت آمریکا انکار ناپذیر است.

آنچه که خشم را از کارهای پیشین نویسنده برنده پولیتزر (جایزه‌ای در زمینه روزنامه نگاری، ادبیات و موسیقی) متمایز می‌کند، این است که ترامپ رضایت داده تا وودوارد سخنان وی را ضبط کند. به عبارت دیگر، این کتاب چیزی بیش از یک شباهت به مصاحبه‌های تلویزیونی معروف میان «دیوید فراست» و «ریچارد نیکسون» رییس جمهوری که وودوارد سبب استعفای وی از سمتش شد، می‌باشد.

وودوارد نقل قول معروف نیکسون را از بیش از ۴۰ سال قبل به یاد می‌آورد: من به آن‌ها شمشیر دادم و آن‌ها آن را در بدن من فرو بردند و اینکار را با رغبت انجام دادند. حدس می‌زنم اگر من در جایگاه آن‌ها بودم، همان کار را می‌کردم.

وضعیتی که برای نیکسون پیش آمد، درست مانند شرایط کنونی ترامپ است.

کتاب «خشم» روشن می‌کند که میل ترامپ به دیکتاتورها و افراد قدرتمند بخشی از ژنتیک وی است. زیرا وودوارد در کتاب خود از روابط بسیار دوستانه ترامپ با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه می‌گوید. ترامپ می‌گوید: این روابط خنده دار است. آن‌ها هر چه سرسخت‌تر و بدجنس‌تر باشند، من بهتر با آن‌ها کنار می‌آیم.

در کتاب این خبرنگار با سابقه آمریکایی، «سناتور لیندسی گراهام» از نزدیکان ترامپ هم حضور پررنگی دارد. به گفته وودوارد، این سناتور جمهوری خواه کارولینای جنوبی نقش کانالی را میان «ویلیام بار» دادستان کل کشور و کاخ سفید دارد. هرچند در برخی از بخش‌ها، گراهام به عنوان یک منتقد دوستانه هم ظاهر می‌شود.

درواقع پس از آنکه ترامپ با در دست داشتن کتاب مقدس در دست جلوی کلیسای سنت جان در واشنگتن عکس یادگاری می‌گرفت و همزمان ماموران وی در جلوی کاخ سفید به سوی معترضان صلح طلب گاز اشک آور شلیک می‌کردند، گراهام فریاد می‌زند که “هرگز تا این‌اندازه نگران نبوده است”.

این سناتور کارولینای جنوبی توضیح داد که ترامپ می‌توانست به ناآرامی نژادی ناشی از قتل جورج فلوید مانند جورج والاس (سیاستمدار آمریکا حامی نژادپرستی)، نیکسون یا رابرت کندی (برادر جان اف کندی رییس جمهوری آمریکا) پاسخ دهد.

والاس به عنوان فرماندار آلاباما، طرفدار سرسخت تفکیک نژادی در این ایالت بود. نیکسون خود را کاندیدای نظم و قانون معرفی می‌کرد و کندی برادر کوچکتر رییس جمهوری مقتول بود که پس از کشته شدن «مارتین لوتر کینگ»(از رهبران مبارزه با نژادپرستی) سعی در برقراری صلح داشت، خود کشته شد.

حالا ترامپ تصمیم گرفته از والاس تقلید کند. در کتاب وودوارد، ترامپ تلاش می‌کند حتی باوجود فرار از مسئولیت برای خود کسب اعتبار کند.

در همان روزهای آغازین گسترش ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ بار سنگین شیوع بالای کووید-۱۹ را در ایالت‌های مختلف بر دوش فرمانداران و مقامات محلی گذاشت. وودوارد در کتاب خود بر بی‌میلی ترامپ برای استفاده از اختیارات دولت فدرال در مقابله با کووید-۱۹ تاکید می‌کند.

کتاب «خشم» می نویسد: تمایل ترامپ به مورد ستایش قرار گرفتن حد و مرز ندارد. ترامپ پس از تصویب ممنوعیت جزئی سفر و ورود به چین با اصرار دستکم پنج مشاور، خود را به تنهایی باعث و بانی این طرح معرفی کرد. وی در این خصوص گفت: من ۲۱ نفر در دفتر کار خود داشتم. اما تنها “یک نفر گفته بود که باید چنین کاری کنیم و آن من بودم. ”

کتاب خشم با دیدگاه مشخصی همراه است. وودوارد ادعا می‌کند که یک رییس جمهوری باید بدترین و ناخوشایندترین اخبار را هم با مردم خود در میان بگذارد. وودوارد می‌نویسد، اما ترامپ به جای “بیان حقیقت”، انگیزه شخصی را سرلوحه کار قرار داد.

وودوارد در نهایت نتیجه گیری می‌کند با پایان دوره ترامپ تاریخ نشان می‌دهد که او مرد مناسبی برای این مقام نبوده است و شاید ۳ نوامبر (۱۳ آبان و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) بهترین گزینه انتخاب شود.

«باب وودوراد» روزنامه‌نگار معروف آمریکایی با انتشار کتاب جدیدی ابعاد تازه‌ای از عملکرد «دونالد ترامپ» در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده را فاش کرده که بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی این کشور داشته است.

وودوارد که پس از انتشار گزارش رسوایی واترگیت به شهرت رسیده، قرار است کتابش جدیدش ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) منتشر شود.
کتاب خشم که بخش‌های زیادی از آن بر اساس ۱۸ مصاحبه طولانی با ترامپ نوشته شده، رئیس جمهوری را به تصویر می‌کشد که به اعتماد عمومی خیانت کرده و از مهمترین مسئولیت‌های خود در مقام ریاست جمهوری شانه خالی کرده است

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *