پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

درباره شهباز شریف، بیست و سومین نخست وزیر پاکستان

درباره شهباز شریف، بیست و سومین نخست وزیر پاکستان

*ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که شهباز شریف برعکس برادرش نواز شریف، رابطه صمیمانه‌ای با تشکیلات قدرتمند نظامی این کشور دارد. اختلاف با ارتش همواره دلیل عمده چالش برای دولت‌های پیشین پاکستان به ریاست نوازشریف بود که در کنار پرونده‌های فسادمالی و سوء مدیریت کشور منجر به برکناری وی می‌شد.

 *«محمد شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز و برادر نوازشریف نخست وزیر پیشین پاکستان امروز با اکثریت آرای نمایندگان مجلس ملی به عنوان بیست و سومین نخست وزیر این کشور انتخاب شد، شخصیتی که بیش از یک سیاستمدار به یک مدیر موفق و کارآمد شهرت دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از صحن علنی مجلس ملی پاکستان، نمایندگان جناح حاکم متشکل از احزاب مسلم لیگ نواز، حزب مردم، عوامی بلوچستان، حزب ملی عوام، حزب جمهوری وطن و جنبش متحده قومی در جلسه عصر روز دوشنبه رای خود را در حمایت از شهباز شریف که برخلاف برادر خود از روابط دوستانه با تشکیلات قدرتمند نظامی پاکستان برخوردار است، به صندوق انداخته و وی را به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب کردند.

شهباز شریف با کسب ۱۷۴ رای در مقابل حریف خود از حزب تحریک انصاف پاکستان توانست سکان نخست وزیری کشورش را برعهده گرفت. هرچند شاه محمود قریشی دیگر نامزد این پست در جلسه رای گیری شرکت نکرد.

انتخاب نخست وزیر جدید پاکستان درحالی صورت می‌گیرد که روز گذشته اکثریت نمایندگان پارلمان ملی این کشور با تصویب طرح عدم اعتماد به «عمران‌خان» وی را از نخست وزیری پاکستان برکنار کردند.

این اولین باری در پاکستان است که یک نخست وزیر طی یک فرآیند پارلمانی از منصب برکنار می‌شود. عمران‌خان سومین نخست وزیری است که با طرح عدم اعتماد از سوی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

در عین حال شهباز شریف شب گذشته پس از موفقیت نمایندگان حامی خود و دیگر جناح‌های همپیمان در برکناری عمران‌خان اعلام کرد که دولت آتی پاکستان هرگز به دنبال سیاست انتقام از مخالفان نیست و تمرکز خود را بر بهبودی معیشت کشور و پرداختن به چالش‌های پیش روی مردم خواهد گذاشت.

 

درباره شهباز شریف
محمد شهباز شریف ۷۰ ساله متولد اول مهر ۱۳۳۰ (۲۳ سپتامبر ۱۹۵۱) در شهر لاهور است. وی رئیس حزب مسلم لیگ نواز و برادر نوازشریف نخست وزیر پیشین پاکستان است که تاکنون سه دوره سروزیری ایالت پنجاب به عنوان دومین استان بزرگ پاکستان را بر عهده داشته است.

وی در انتخابات عمومی تابستان سال ۲۰۱۸ (اواخر تیر ۱۳۹۷) به عنوان نماینده حزب مسلم لیگ نواز به مجلس ملی پاکستان راه یافت و سپس به عنوان رهبر اپوزیسیون در پارلمان انتخاب شد و این مسوولیت را تا روز گذشته (یکشنبه) برعهده داشت.

سابقه شهباز شریف برای ورود به دنیای سیاست پاکستان به سال ۱۹۸۸ میلادی برمی گردد زمانی که وی به عضویت مجلس ایالت پنجاب در آمد و ۲ سال بعد به عنوان نماینده در مجلس ملی این کشور انتخاب شد. وی برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ شمسی به عنوان سروزیر ایالت پنجاب انتخاب شد.

پس از کودتای نظامی سال ۱۳۷۸ توسط ژنرال پرویز مشرف، شهباز شریف به همراه برادرش نواز شریف بازداشت و روانه زندان شدند اما پس از مدتی به همراه اعضای خانواده به عربستان سعودی تبعید و در آخر در سال ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشتند.

شهباز شریف در انتخابات سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ برای دومین و سومین بار به عنوان سروزیر ایالت پنجاب منتخب شد و توانست به عنوان یک مدیر موثر و کارآمد فراتر از یک سیاستمدار سنتی مشهور شود.

وی پس از سلب صلاحیت نوازشریف از سوی دیوان عالی پاکستان و محاکمه برادرش به اتهام پولشویی و فساد به عنوان رئیس حزب مسلم لیگ نواز منصوب شد. آذرماه ۱۳۹۸ دیوان حسابرسی ملی پاکستان چند پرونده فسادمالی علیه شهباز شریف تشکیل و سرانجام در مهرماه ۱۳۹۹ بنابر اتهامات مذکور بازداشت شد اما پس از مدتی با قرار وثیقه از سوی دادگاه عالی پاکستان از زندان آزاد شد.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که شهباز شریف برعکس برادرش نواز شریف، رابطه صمیمانه‌ای با تشکیلات قدرتمند نظامی این کشور دارد. اختلاف با ارتش همواره دلیل عمده چالش برای دولت‌های پیشین پاکستان به ریاست نوازشریف بود که در کنار پرونده‌های فسادمالی و سوء مدیریت کشور منجر به برکناری وی می‌شد.

هر دو برادر با پرونده‌های فساد متعددی در دیوان حسابرسی ملی از جمله در زمان نخست وزیری عمران‌خان، مواجه بوده‌اند، اما هیچ اتهام و جرمی علیه شهباز به اثبات و یا از سوی دادگاه تایید نشد.

شهباز شریف شاید در خاک از پاکستان کمتر شناخته شده است اما در داخل کشور بیشتر از یک سیاستمدار به عنوان یک مدیرموفق و کارآمد شهرت دارد.

از بیست و سومین نخست وزیر پاکستان به عنوان شخصیتی با رویکرد نرم و صاحب مدارا یاد می‌شود که به دنبال تقابل با دیگر نیروهای قدرتمند سیاسی به ویژه تشکیلات نظامی نیست و سعی خواهد کرد که رابطه کاری صمیمانه و سازنده‌ای را با دیگر نهادهای قدرتمند پاکستان برقرار نگه دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *