پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

دریافت ۴۸۹ فقره تسهیلات طی دو سال توسط یک متهم بانک سرمایه

دریافت ۴۸۹ فقره تسهیلات طی دو سال توسط یک متهم بانک سرمایه

دومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمان پرونده بانک سرمایه صبح امروز (دوشنبه) در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

 قاضی مسعودی مقام در ابتدای دومین جلسه این دادگاه ضمن تفهیم مفاد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری به متهمین، اظهار کرد: آقای جهانبانی در جلسه گذشته بخشی از دفاعیات خود را ارائه داد و مابقی دفاعیات برای امروز باقی ماند.

قاضی خطاب به جهانبانی گفت: با توجه به زمان و با وصف اینکه از تکرار خودداری شود دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم جهانبانی پس از حضور در جایگاه عنوان کرد: در جلسه گذشته نماینده دادستان سوالاتی فرمودند که می‌خواهم پاسخ بدهم. در رابطه با پرداخت محمدرضا الله یاری برادر همسر من -که کاش اسم ایشان ذکر نمی شد چون این کار باعث آبروریزی برادر خانم من شد- باید بگویم من در ۵۲ روزی که در آگاهی بودم یا زمانی که نزد دادستان محترم و ۳ بازپرس دیگر بودم مطالب خود را با راستگویی و صداقت بیان کردم.

وی ادامه داد: محمدرضا الله یاری مدیرعامل شرکت آرمان اندیش میثاق است که ما با او بابت خرید برنج چندین قرارداد داشتیم. بخشی از مبلغ پرداخت شده و بخشی باقی مانده بود. ما مراوده کاری داشتیم.

این متهم در رابطه با فعالیت در دوبی و آلمان خاطرنشان کرد: شرایط آن زمان منجر به افزایش واردات شده بود. در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۷۰ میلیارد گوشت وارد کردیم. برای اینکه ۱۲ درصد هزینه نشود شرکتی در دوبی و دفتری در آلمان اجاره کردیم. اجاره بهای دفتر آلمان نزدیک به ۱۴۵۰ یورو بود. اینها کل موارد سرمایه گذاری بود.

جهانبانی ادامه داد: در رابطه با سهامی که نماینده دادستان فرمودند بخش عمده این سهام قبل از خریداری بانک سرمایه در تاریخ ۱ مهر ماه سال ۹۰ توسط سینا جهانبانی برادر زاده من بوده است. عملا این سهام برای من بوده و با وکالت نامه در رهن عسگریه قرار داشت.

این متهم در رابطه با ارزیابی ملک مشکین دشت، اظهار کرد: این ملک در سال ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیارد ارزیابی شد. آقای تورک در این پرونده به من گفتند که پرونده به کیفری ۲ استان ارسال شده و من آزاد خواهم شد اما متاسفانه بازپرس عوض شد و ما بازداشت شدیم.

وی افزود: این طرح از پروژه‌های ملی در جذب توریست و رونق اقتصادی در منطقه بوده و کارشناسان در سال ۹۸ فقط نسبت به سندهای ۶ دانگ ارزیابی کردند و قولنامه‌ها و … ارزیابی نشد.

جهانبانی با بیان اینکه نماینده دادستان گفته بود به جای گوشت، گاو مولد تولید می کردید عنوان کرد: گوشت در کشور ما یک کالای اساسی و استراتژیک است. اقتصاد هر کشور بخش های مختلفی دارد و بخشی از آن از طریق صادرات انجام می‌شود. گوشت و محصولات دامی علی رغم خودکفایی در داخل به دلایل مختلف از قبیل خشک‌سالی از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

قاضی مسعودی مقام در این لحظه نسبت به دفاعیات این متهم که به حواشی می پرداخت واکنش نشان داد و گفت: شما از سال ۹۲ تا ۹۴، به تعداد ۴۸۹ فقره تسهیلات تنها از بانک سرمایه دریافت کردید. ۱۱۹ فقره از آن معوق است.

وی عنوان کرد: بحث تولید و واردات که به آن اشاره می‌کنید تنها رقم اندکی از تسهیلات دریافتی را به این بخش اختصاص داده‌اید. ردیابی آنها روی میز من است.

قاضی مسعودی مقام با نشان دادن گزارشات و استعلامات اخذ شده از بانک مرکزی گفت: استعلام بانک مرکزی نشان می دهد این تسهیلات را صرف واردات نکرده‌اید. شما اگر واردات داشتید باید تسویه هم می کردید نه اینکه برای تسویه، دوباره تسهیلات بگیرید.

وی ادامه داد: برای همین است که با یک لشکر به بانک سرمایه می روید تا مسئولان وقت آن بانک برای شما تسهیلات فراهم کنند؟ پنج نفر نزد آقای بخشایش رفتید که به شما تسهیلات بدهند. شما اگر وارد کننده بودید مسیر قانونی را طی می کردید. چرا به کارهای ساختمان و… وارد شدید؟ برای همین است که شما به بچه‌های مسئولان وجوه غیر قانونی پرداخت می‌کنید و آنها را به دفتر خود آورده تا از آنان سوءاستفاده کنید؟

وی افزود: شما در دو سال ۴۸۹ فقره تسهیلات گرفتید. ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید تا کالای اساسی وارد کنید ولی نمی‌دانم چطور از جیب این و آن سر در آورده است؟

ادامه دارد…

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *