جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

دیپلمات پیشین: با دیپلماسی عمومی مانع گسترش ایران‌هراسی شویم

دیپلمات پیشین: با دیپلماسی عمومی مانع گسترش ایران‌هراسی شویم

تهران- ایرنا- دیپلمات پیشین کشورمان گفت: باید با استفاده از دیپلماسی عمومی مانع گسترش ایران‌هراسی در جهان به ویژه در نهادهایی مانند سازمان ملل شویم تا آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانند علیه ما اجماع‌سازی کرده و جامعه جهانی را در راستای اهداف ضدایرانی خود بسیج کنند.

سید داود صالحی منفرد در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار کرد: یکی از مولفه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی در چهاردهه گذشته این بود که نگاه انسانی و مبتنی بر احترام متقابل با کشورهای همسایه و اسلامی دارد.

وی با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی از مردم افغانستان، عراق، جمهوری آذربایجان، پاکستان و دیگر همسایگان در طول جنگ‌ها و بلایای طبیعی افزود: ما در چهار دهه گذشته پذیرای میلیون‌ها افغانی، عراقی و آذری بودیم و هم اکنون هم میزبان بیش از سه میلیون افغانستانی با وجود شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی ناشی از آن هستیم.

دولت سیزدهم گام‌های خوبی برای کاهش تنش در منطقه برداشته است

این دیپلمات پیشین کشورمان نگاه بشر دوستانه جمهوری اسلامی به همسایگان را در جهان کم‌نظیر ارزیابی کرد و گفت: گرچه ارتباط انساندوستانه و برادرانه با همسایگان در تمام دولت های جمهوری اسلامی استمرار داشته اما دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارد و در همین مدت کم توانسته تنش‌ها را کاهش و روابط را ارتقا دهد.

صالحی منفرد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و تلاش‌های جمهوری اسلامی در راستای احیای اکو را از نمونه‌های بارز موفقیت سیاست همسایگی دولت سیزدهم برشمرد و افزود: با ارتقای روابط دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی با همسایگان می‌توانیم به زودی شاهد شکست بیشتر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا بر ملت ایران باشیم.

وی توجه به امنیت همسایگان را راهبرد اصولی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم تدابیر خوبی در رابطه با همسایگان اتخاذ کرد و شاهد کاهش تنش‌ با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین همسایگان شمالی مثل جمهوری آذربایجان هستیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به امضای قرارداد سواپ گازی در جریان سفر رئیس جمهوری به ترکمنستان افزود: امضای قرارداد سواپ گاز ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بسیار ارزشمند است زیرا هم مشکل افت فشار گاز در برخی مناطق ایران را حل می‌کند و هم زمینه افزایش دوستی بین ملت‌های منطقه را فراهم کرد.

وی در ادامه مدیریت خوب جمهوری اسلامی در تحولات افغانستان و روی کار آمدن طالبان را یادآور شد و گفت: در حالی که جامعه جهانی مردم افغانستان را به حال خود رها کرده‌اند امروز این جمهوری اسلامی است که در نشست فوق العاده کشورهای اسلامی، تشکیل صندوق حمایت از مردم این کشور را مطرح می‌کند و خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور می‌شود.

سیاست خارجی دولت سیزدهم معتدل و منسجم است

رئیس پیشین اداره دوم سیاسی آمریکا در وزارت خارجه افزود: دولت سیزدهم سیاست‌های معتدل و منسجمی در حوزه سیاست خارجی بویژه در منطقه دارد و وزیر خارجه با تجربه و در عین حال جوانی که انتخاب شده به خوبی می‌تواند این شعارها و سیاست‌ها را به خوبی عملیاتی کند.

صالحی منفرد تامین واکسن برای مردم کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن را از دیگر موفقیت‌های دولت سیزدهم ارزیابی کرد و گفت: تامین واکسن مورد نیاز مردم با توجه به شرایط داخلی و بین المللی گام مهمی بود که آرامش را به جامعه تزریق کرد.

سفیر پیشین ایران در کوبا افزود: اگر تدابیر دولت سیزدهم درخصوص تامین واکسن نبود الان شاهد بازگشایی تدریجی مدارس، بازارها، راه‌ها، رستوران‌ها و دانشگاه و دیگر مراکز نبودیم و مردم امروز فشارهای بیشتری را متحمل می‌شدند.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه در ادامه از دنباله‌روی برخی کشورهای اروپایی از آمریکا انتقاد کرد و گفت: همه کشورهای اروپایی سیاست تروئیکای اروپایی را تایید نمی کنند و اعضای اتحادیه اروپا هم اختلافات جدی در موضوعات مختلف دارند. در چنین شرایطی ما باید تاثیرپذیری آنها از آمریکا را کاهش دهیم.

صالحی منفرد در عین حال، آمریکا را قابل اعتماد ندانست و افزود: وقتی آمریکا قطعات دستگاه ساخت واکسن را تحریم می‌کند و مانع ورود دارو، تجهیزات پزشکی و حتی شیرخشک به کشور می‌شود، چگونه می‌توان به چنین کشوری اعتماد کرد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ قاطعیت در مذاکرات با غربی‌ها گفت: ما با کمک دیپلماسی عمومی باید مانع گسترش ایران‌هراسی در جهان به ویژه در نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل شویم تا آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانند علیه ما اجماع‌سازی کرده و جامعه جهانی را در راستای اهداف ضد ایرانی خود بسیج کنند.

رزمایش پیامبر اعظم (ص) به مردم روحیه داد

صالحی منفرد ادامه داد: ما ۸۰ میلیون ایرانی یکدست و متحد هستیم و دفاع مقدس یکدستی ما را ثابت کرد و همین فرهنگ است که ملت ما را شکست ناپذیر کرده است. فرهنگ دفاع مقدس را باید با هنر و ادبیات حفظ و در بین نسل جوان ترویج کرد.

این دیپلمات پیشن کشورمان با اشاره به برگزاری رزمایش اخیر پیامبر اعظم(ص) ۱۷ گفت: صهیونیست‌ها پول‌های هنگفتی خرج می کنند که روحیه ملت و دولتمردان ما را پایین بیاورند ولی غرش موشک‌های ایرانی در خلیج فارس به مردم ما روحیه داد و هشداری بود به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که مراقب اظهارات و اقدامات خود باشند.

صالحی منفرد خاطرنشان کرد: ما در تاریخ چند صدساله گذشته با هیچ کشوری نجنگیدیم و این صدام بود که به ایران جنگ هشت ساله را تحمیل کرد اما در عین حال، ملت ما مقاوم بودن خود را به جهانیان ثابت کرده و همین فرهنگ مقاومت بزرگترین سرمایه ما است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *