جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

رئیس‌جمهوری اوکراین وزیرخارجه آلمان را به حضور نپذیرفت

رئیس‌جمهوری اوکراین وزیرخارجه آلمان را به حضور نپذیرفت

 این دیدار به دلیل مخالفت آلمان برای خودداری از توسعه خط لوله نورد استریم ۲ حتی در صورت حمله روسیه به اوکراین لغو شده است.

 ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار با آناللا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان را به دلیل اختلاف‌ نظر با برلین بر سرخط لوله نورد استریم ۲ و عدم کمک نظامی به کی‌یف، لغو کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، این دیدار به دلیل مخالفت آلمان برای خودداری از توسعه خط لوله نورد استریم ۲ حتی در صورت حمله روسیه به اوکراین لغو شده است. همچنین مخالفت آلمان برای کمک نظامی مستقیم یا غیرمستقیم به کی‌یف دلیل دیگر لغو این دیدار بود که برای دیروز (دوشنبه، ۱۸ بهمن) برنامه‌ریزی شده بود.

بائربوک پیشتر دلیل لغو این دیدار را تغییر در برنامه ها اعلام کرده بود زیرا ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه  نیز قرار بود در این دیدار حضور داشته باشد اما برنامه های او تغییر کرده است.

به گزارش ایرنا خط لوله نورد استریم ۲، خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول یکهزار و ۲۲۲ کیلومتر است که از شهر ویبورگ روسیه آغاز شده و پس از عبور از دریای بالتیک در شهر گرایفسوالد آلمان پایان می‌یابد. ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب است. مراحل احداث این خط لوله سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۰) پایان یافت اما هنوز گاز به آن تزریق نشده است.

دور جدیدی از تنش‌های روسیه با غرب از اواسط ماه دسامبر (آذر ۱۴۰۰) و وقتی آغاز شد که مسکو از مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (نانو) و آمریکا خواست از گسترش این سازمان در شرق اروپا به‌ویژه اوکراین خودداری کنند. مخالفت واشنگتن و اتحادیه اروپا با این خواسته‌ها به استقرار نیروهای نظامی دوطرف در مرزهای اوکراین و احتمال بروز رویارویی مستقیم دوطرف منجر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *