جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

رئیس جمهور: توطئه‌ها نمی تواند بین آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان جدایی بیاندازند

رئیس جمهور: توطئه‌ها نمی تواند بین آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان جدایی بیاندازند

رئیس جمهورگفت: مردم آذربایجان، نه فقط آذربایجان ایران، بلکه مردم کل آذربایجان، حتی آذربایجانی که در همسایگی ماست، عشق‌شان و ارادت‌ و دلبستگی‌شان از نوع دلبستگی نیست که با توطئه‌ها و فتنه‌ها بشود بین این مردم جدایی انداخت.پیوستگی این مردم به اسلام و پیوستگی آن مردم به دین و اسلام امری جدا نشدنی است چون مردم عشق دین و عشق به ارزش‌ها در تمام وجودشان قرار دارد. 

به گزارش فارس از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی ظهر جمعه در جریان سفر دو روزه خود به آذربایجان شرقی در شهرستان چاراویماق حاضر شد و با مردم دومین شهرستان کم جمعیت و البته محروم استان دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی و باصفای مردم چاراویماق اظهار داشت: این منطقه دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است و چاراویماق و هشترود جز نوادر شهرهای کشور هستند که هم ذخایر زیرسطحی و هم زمین‌های حاصلخیز دارند و باید با بهره‌برداری از این ذخایر معدنی در کنار فعالیت شهرک‌های صنعتی و توسعه بخش کشاورزی این ظرفیت‌ها بالفعل شود.

کم‌توجهی‌ در سال‌های گذشته عامل مهارجت مردم چاراویماق

رئیس جمهور افزود: اما به دلیل کم توجهی‌ها و برخی مشکلات در سال‌های گذشته اهالی این شهرستان به تبریز و سایر شهرها مهاجرت کرده‌اند با این حال به فرموده رهبری همه مشکلات راه حل دارند و این راه حل در دست مردم و جوانان منطقه است که با فعال کردن اقتصاد معدن، صنعت و کشاورزی منطقه زمینه ساز ماندگاری اهالی بومی در چاراویماق شوند.

هشترود و چاراویماق بهشت معادن

وی خاطرنشان کرد: مناطق دورافتاده و بسیاری از روستاهای کشور به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای زیرساخت های رفاهی و بهداشتی و راه دسترسی مناسب هستند اما با این حال به دلیل عدم صرفه اقتصادی روستاها اهالی تمایلی به حضور در روستاها ندارند و باید مسئولان با فعال کردن ظرفیت های چاراویماق به عنوان یک بهشت معدنی زمینه امیدواری و ماندگاری مردم در این شهرستان را فراهم کنند.

اگر اقتصاد خوب باشد دیگر هیچ کسی به حاشیه شهرهای بزرگ نخواهد رفت

رئیسی با بیان اینکه اگر اقتصاد خوب باشد دیگر هیچ کسی به حاشیه شهرهای بزرگ نخواهد رفت، پیشنهاد داد: کمیته‎‌ای حداکثر تا دو ماه تشکیل شود و استاندار آذربایجان‌شرقی نیز تمام صاحب‌نظران قدیمی و جدید را دور هم جمع کند و راهکار ارائه کنند تا برای این منطقه که واقعا محروم نیست، کاری کنند و جوان اینجا قانع شود که می‌تواند در محل تولد خود بماند.

وی گفت: مسئولان باید با بکار گرفتن همه نظرات در یک طرح بسیار کوتاه کاری کنند که در ظرف دو سال به طور جهادی و جهشی کار جدی در چاراویماق و هشترود انجام دهند و مردم احساس کنند که ثروت این منطقه به حساب گرفته شده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه کاری کنید کشاورزی و صنعت اینجا که یک ظرفیت است به کار گرفته شود، به دغدغه دیگر منطقه هشترود و چاراویماق اشاره و تصریح کرد: این منطقه به عنوان منطقه بهشت معادن است و این حرف درستی است چون منطقه ظرفیت بزرگی دارد و احیا شدن‌ آن نیز به خود مردم بستگی دارد و باید کاری شود که جاذبه اینجا به چشم بیاید و به مردم این حس را بدهد که اقتصاد اینجا خوب است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: شاید در مراکز استان‌ها اعم از تهران، تبریز، اصفهان و مشهد و غیره مشکل زمین وجود دارد ولی در شهرستان هایی مانند چاراویماق چنین مشکلی نیست و می‌توان به مردم این مناطق زمین داد.

وی اظهار داشت: قبل از حضور در چاراویماق، تصفیه خانه گرمی چای در شهرستان میانه افتتاح شد، شهرستانی که مردم آن ۲۰ سال مشکل آب شرب دارند در حالی که ما مشکل آب نداریم در حقیقت مساله مدیریت آب داریم و این موضوع بسیار مهم است.

رئیسی افزود: مساله آب شهرستان و آب بخش کشاورزی چاراویماق با پیگیری دولت حل خواهد شد و قطعا بار دیگر که من به اینجا می‌آیم، با همت شما مردم و مسوولان استان توانسته ایم موضوع آب، فعال کردن معادن، صنایع و زمین‌های کشاورزی را در اینجا حل کنیم.

وی با بیان اینکه در حالی که کارخانه تراکتورسازی در تبریز سالانه هزاران تراکتور تولید می‌کند ولی در این منطقه مشکل تراکتور وجود دارد، گفت: مردم می‌گویند توان خرید نداریم، من از تراکتورسازی می‌خواهم تا شرایط تسهیلاتی و هزار دستگاه تراکتور در اختیار شما قرار دهند تا بعداً از طریق فروش محصولات کشاورزی خود بازپرداخت انجام دهید.

قلب مردم با ولایت می‌تپد

رئیسی افزود: این حضور شما یک معنا دارد و آن اینکه مردم عزیز با دولت، نظام و ولایت یک ارتباط بزرگی دارند و ارتباطی که بین امت با ولایت است، ارتباط معمولی نیست، ارتباطی است که می‌گوید قلب مردم با ولایت می‌تپد و هر جا لازم بوده مردم به صحنه آمدند و در فتنه‌ها و اغتشاشات نشان دادند که مردم دشمن را خوب می‌شناسند و عشق‌شان به رهبری و شهدا جدایی ناپذیر است.

رئیسی گفت: مردم آذربایجان، نه فقط آذربایجان ایران، بلکه مردم کل آذربایجان، حتی آذربایجانی که در همسایگی ماست، عشق‌شان و ارادت‌ و دلبستگی‌شان از نوع دلبستگی نیست که با توطئه‌ها و فتنه‌ها بشود بین این مردم جدایی انداخت. 

وی ادامه داد: به هیچ وجه نمی توان بین این مردم و آن مردم جدایی قرار داد، پیوستگی این مردم به اسلام و پیوستگی آن مردم به دین و اسلام امری جدا نشدنی است چون مردم عشق دین و عشق به ارزش‌ها در تمام وجودشان قرار دارد. 

رئیس جمهور تأکید کرد: فلذا می‌خواهم بگویم پیام مردم آذربایجان پیام وحدت و انسجام، پیام ایستادگی در مقابل دشمنان است و پیام ساختن کشور به دست توانای جوانان عزیز است، پیام آن است که ما با همه وجود حمایت می‌کنیم تا مسئولان در انجام وظایف موفق شوند.

نباید اجازه دهیم روابط ناسالم جای روابط سالم را بگیرد/ درخواست های مردم را به تعویق نیاندازیم

رئیس جمهور گفت: این اجتماع‌ و حضور مردم برای ما مسوولیت ایجاد می‌کند که برای خدمت به مردم نباید شبانه‌روز بشناسیم و نباید اجازه دهیم روابط ناسالم جای روابط سالم را بگیرد؛ احساس ناآرامی ایجاد نکنیم و درخواست های مردم را به تعویق نیاندازیم.

گره‌گشایی از کار مردم برای ما مسوولان افتخار است

وی اظهار کرد: گره‌گشایی از کار مردم برای ما مسوولان افتخار است؛ در شب های عملیات دوران دفاع مقدس رزمندگان خواب نداشتند و امروز هم چنین شرایطی است که باید تمامی مسوولان برای خدمت به مردم خواب نداشته باشند.

رئیسی با اشاره به سخنان امام جمعه هشترود و طرح درخواست و مطالبه مردم نیز گفت: درخواست جوانان برای مجتمع‌های ورزشی از جمله این مطالبات است که تا سفر بعدی بنده به این منطقه ساخت این مجتمع‌ها اجرایی می شود.

وی افزود: خواسته دیگر مردم منطقه رسیدگی به وضعیت نامناسب جاده‌ها بود که برای این موضوع هم ۳۰۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل جاده‌ها در استان مصوب شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایجاد شهرک صنعتی از دیگر مطالبات مردم منطقه هشترود و چاراویماق است که در برنامه‌های ما قرار دارد و این موضوع هم دنبال خواهد شد.

پایان پیام/۶۰۰۲۷

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *