شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

روسیه: عضویت اوکراین در ناتو تبعات خطرناکی دارد

روسیه: عضویت اوکراین در ناتو تبعات خطرناکی دارد

* این مساله ممکن است سبب آغاز مناقشه بزرگ در اروپا شود ،

وزیر خارجه روسیه در هشداری به ناتو گفت: عضویت احتمالی اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی و استقرار تسلیحات جدید در مرزهای روسیه، خطرات و تبعات نظامی بدنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، سرگئی لارووف در گفت و گو با روزنامه اوسلوبودژنیه بوسنی و هرزگووین که در رسانه‌های روسی از جمله ریانووستی و تاس منتشر شد، افزود: سیاست کشاندن کی‌یف به ناتو با چشم‌انداز استقرار مجموعه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه، تهدید ناپذیرفتنی است.

وی هشدار داد که این مساله ممکن است سبب آغاز مناقشه بزرگ در اروپا شود.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: باید از رویارویی‌های موجود که بر اثر حمایت واشنگتن از اوکراین به وجود آمده است، کاست.

لاوروف با اشاره به دیدار مجازی اخیر رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا اظهار کرد: گفت و گوی ولادیمیر پوتین و جو بایدن امکان بررسی روند اجرای توافق سران دو کشور در اجلاس ژنو (در تابستان گذشته) را فراهم کرد.

وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از گفت و گوی سران روسیه و آمریکا به بحران اوکراین و عدم پیشرفت در اجرای توافقنامه مینسک (برای حل مناقشه اوکراین) اختصاص داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین ابراز امیداوری کرد دولت بایدن از اراده سیاسی کافی برخوردار باشد و  معقولانه رفتار کند تا منطقه بالکان به جبهه دیگری علیه روسیه تبدیل نشود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه از سیاست‌های دولت اوکراین در قبال مناقشه در شرق این کشور انتقاد کرد و گفت: دولت اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا نمی‌کند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: در توافقنامه مینسک گفته شده است که دولت اوکراین با نمایندگان مناطق دونتسک و لوگانسک وارد مذاکره می‌شود اما همینک، نمایندگان این مناطق را تروریست می‌خواند و از هر گونه مذاکره با آنها خودداری می‌ورزد.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: در این توافقنامه گفته شده است که باید منطقه دونباس دارای موقعیت ویژه شود اما کی‌یف بجای اجرای این بند به تحریم این منطقه و ساکنان آن می‌پردازد که اقدامی متناقض قانون اساسی اوکراین است.

پوتین از رویکرد آمریکا و همپیمانانش در اوکراین هم انتقاد کرد و گفت: آنها می‌خواهند روسیه را به عنوان یکی از طرف‌های مناقشه اوکراین معرفی کنند که در واقع چنین نیست.

وی همچنین از اینکه دولت اوکراین به سیاستمدارانِ خواهان همکاری با روسیه در این کشور را سرکوب می‌کند و نیز عدم تحقیقات جدی در مورد مرگ شماری از شهروندان اوکراینی پس از سال ۲۰۱۴ انتقاد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *