پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

زیاده‌خواهی های آمریکا در وین

زیاده‌خواهی های آمریکا در وین

*مقامات آمریکایی از طریق رسانه های مختلف غربی خواسته های فرابرجامی خود را تکرار کرده و باعث کندی مذاکرات می شوند.

 ایران از ابتدا با ارائه دو پیش‌نویس خواسته‌های خود در مذاکرات وین را آشکارا بیان کرد، مذاکراتی که به گفته مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در حال پیشرفت است اما عاملی که در این میان از سرعت مذاکرات می‌کاهد خواسته‌های فرابرجامی آمریکا است.

به گزارش ایرنا، دور هشتم مذاکرات هسته ای در وین در حالی دنبال می شود که ظهر روز پنجشنبه به وقت اتریش مذاکرات به دلیل تعطیلات سال نو میلادی به مدت سه روز متوقف شد. علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان عصر پنجشنبه پس از جلساتی که هیئت ایران داشت، به خبرنگاران ایرانی مستقر در وین گفت: در این چند روزی که دور هشتم گفت‌وگوها صورت گرفت تمرکز اصلی مذاکرات بر روی موضوع لغو تحریم‌ها بود.

با وجود پیشرفت‌های اخیر و پذیرش خواسته‌های ایران مبنی بر راستی آزمایی رفع تحریم و تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از برجام اما همچنان زیاده خواهی های ایالات متحده مانع تسریع روند مذاکرات است. مقامات آمریکایی از طریق رسانه های مختلف غربی خواسته های فرابرجامی خود را تکرار کرده و باعث کندی مذاکرات می شوند.

در همین راستا و در جهت مخدوش کردن مذاکراتی که در جریان است، مقامات آمریکایی ادعاهایی را مطرح کرده‌اند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر مدعی شد که ایران که از برنامه موشک‌های بالستیک خود برای تهدید همسایگانش استفاده می‌کند و آمریکا درباره میزان تحویل تسلیحات ایران به نیروهای شبه‌نظامی‌اش در منطقه‌ نگران است.

مطرح کردن موضوعاتی مانند فعالیت موشکی و فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی آن هم در جریان مذاکرات نشان می‌دهد که واشنگتن سعی دارد برای دستیابی به خواسته های فرابرجامی خود از مذاکرات هسته ای استفاده کند. مروری بر خط تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب در مذاکرات اخیر نشان می‌دهد که کشورهای غربی به جای اینکه این اراده جدی برای گفت و گوها داشته و ابتکار عملی ارائه کنند، تلاش کرده اند از طریق ابزارهای رسانه ای بر تیم مذاکره کننده ایران فشار وارد کنند.

تا قبل از آغاز مذاکرات و بازه زمانی کوتاهی که ایران در حال  بررسی نحوه ورود به مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بود، کشورهای غربی خصوصا آمریکا از لزوم حضور سریع تهران پای میز مذاکره سخن می گفتند و ایران را متهم به وقت کشی می‌کردند. با مشخص شدن تاریخ و زمان مذاکرات از سوی ایران، رویکرد اخلال در مذاکرات را در پیش گرفتند و ادعاهایی مانند اقدام ایران برای غنی سازی ۹۰ درصدی را منتشر کردند، هر چند این ادعا از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی رد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به اقدامات مخرب رسانه و لابی‌های غربی گفت: در اثنای مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکرات غنی‌سازی ۹۰ درصد خود را شروع کرده است. در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزف بورل با من داشت، این موضوع و نگرانی را مطرح کرد. به صراحت به ایشان گفتم که این صرفاً جوسازی است جمهوری اسلامی در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده و در چهارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر را ادامه می‌دهد و برای غنی سازی ۹۰% هیچ خبری را مورد تایید قرار نمی‌دهیم و کذب محض هست.

آمریکا که با تصور اعطای امتیازات اندک و دریافت امتیازات حداکثری به وین آمده بود، از متون پیشنهادی و خواسته‌های روشن جمهوری اسلامی ایران رضایت نداشته و همراه با متحدان اروپایی خود اتهام مطالبات حداکثری و خواسته‌های فرابرجامی را علیه ایران استفاده کرد که پس از آن بهانه عدم جدیت و وقت کشی ایران در مذاکرات مطرح شد.

در حالی که ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به امید مطالبات بیشتر و زیاده خواهی از برجام از این توافق خارج شد ادعای آشکار آمریکا مبنی بر گنجاندن مباحث منطقه‌ای و موشکی ایران در برجام‌ آشکارا زیاده خواهانه و فرابرجامی بود. ولی در تمام این مدت هیچکدام از کشور های غربی از مطالبات حداکثری و فرابرجامی اروپا و آمریکا سخن نگفت. در عین حال نباید فراموش کرد که آمریکا در حال حاضر عضو برجام نیست و نمی‌تواند در گفت‌وگوها شرط و شروط بگذارد و عملا گره اصلی هم خروج آمریکا از برجام و نقش تعهداتش است.

اما جمهوری اسلامی همانطور که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران نه چیزی کمتر از برجام را می‌پذیرد و نه چیزی بیشتر از برجام تعهد می‌دهد. کانون تمرکز تیم ایران در مذاکرات روشن است و آن اینکه تحریم‌های ناسازگار با برجام به هر نحو باید برچیده شود و آمریکا و اروپا فکر استفاده از این ابزارعلیه ایران را از سر بیرون کنند.

این در حالی است که هیات اعزامی ایران با تعامل و انعطاف در وین گفتگو می‌کند و به دنبال توافقی جامع است، توافقی که جمهوری اسلامی ایران و مردم بتوانند از مزایای اقتصادی آن استفاده کنند. در حالی که مقامات آمریکایی که خواسته‌های فرابرجامی در زمینه مسائل هسته‌ای دارند، تلاش میکنند تا ایران را از حقوق خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای محروم کنند و با معکوس جلوه دادن واقعیت، ایران را به عنوان مسئول کندی مذاکرات معرفی کنند

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *