پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سازمان ملل: ۶۰ درصد از جمعیت سودان جنوبی با گرسنگی روبرو هستند

سازمان ملل: ۶۰ درصد از جمعیت سودان جنوبی با گرسنگی روبرو هستند

 دولت و آژانس های سازمان ملل هشدار می دهند که تقریباً ۶۰ درصد از جمعیت سودان جنوبی تا اواسط سال آینده با گرسنگی شدید روبرو هستند.

به گزارش شنبه شب ایرنا از خبرگزاری فرانسه، دولت سودان و آژانس های سازمان ملل با اشاره به افزایش بحران در گزارش مشترک جدید اعلام کردند که ۱.۴ میلیون کودک در کشور آفریقای شرقی که درگیر جنگ است، از سو تغذیه حاد رنج می برند.

عیسی آروئای رئیس دفتر ملی آمار سودان جنوبی در آخرین ارزیابی گرسنگی در کشور گفت: وضعیت امنیت غذایی و تغذیه خراب شده است.

وی با اشاره به همه گیری کرونا و بحران اقتصادی، هجوم ملخ ها و ناکافی بودن کمک های بشردوستانه افزود: این (وضعیت بد غذایی) به دلیل ناامنی است که منجر به جابجایی جمعیت، تولید کم محصولات به دلیل بحران های آب و هوایی مانند سیل و خشکسالی شده است.

ارزیابی های مورد حمایت سازمان ملل از طبقه بندی فاز امنیت غذایی یکپارچه (IPC) استفاده می کنند که سطح گرسنگی را از یک تا پنج درجه بندی می کند.

طبق آخرین به روزرسانی، تخمین زده شده است که ۵.۸ میلیون نفر در سودان از دسامبر (دی) ۲۰۲۰ تا مارس (فروردین) ۲۰۲۱ با یک “بحران” ناامنی حاد غذایی در سطح سه مواجه شده اند.

پیش بینی می شود این تعداد تا ماه جولای (مرداد) به ۷.۲ میلیون نفر برسد که بیش از ۶۰ درصد جمعیت سودان را متشکل خواهد شد.

“ماکنا واکر” معاون مدیر برنامه غذای جهان گفت: این بالاترین رقم از زمان استقلال سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ است.

وضعیت بد تامین غذا در سودان در حالی منتشر می شود که مردم سودان امروز شنبه در دومین سالگرد انقلاب ۱۹ دسامبر(۲۹ آذر) در خارطوم و سایر ایالت‌های این کشور با برگزاری تظاهراتی خواستار سرنگونی دولت انتقالی و تحقق اهداف انقلاب شدند.

معترضان شعار می‌دادند که انقلاب ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ برای حل مشکلات اقتصادی به وقوع پیوست.

البشیر در آوریل گذشته (اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸) پس از تظاهراتی که چند ماه طول کشید و چندین کشته نیز در پی داشت و در اعتراض به بیکاری و فساد برگزار می‌شد، از قدرت کنار زده شد.

اما نظامی‌ها به جای تن‌ دادن به مطالبات معترضان از آغاز یک حکومت دو ساله موقت به سرپرستی یک شورای نظامی خبر دادند و مقررات حکومت نظامی از جمله منع رفت‌وآمد را در این کشور برقرار کردند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *