جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

سفیر ایران: عادی سازی روابط باعث تقویت حس مصونیت اسرئیل می‌شود

سفیر ایران: عادی سازی روابط باعث تقویت حس مصونیت اسرئیل می‌شود

 سفیر ایران در ژنو با انتقاد از اقدام اخیر دو کشور عربی برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد؛ این مسأله ضمن تقویت حس مصونیت اشغالگران قدس، به قیمت از دست رفتن حق ملت مظلوم فلسطین تمام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «اسماعیل بقایی هامانه» روز چهارشنبه در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با ایراد سخنانی، اوضاع فلسطین را یکی از مسائل حقوق بشری طولانی مدت از زمان تأسیس سازمان ملل متحد در ۷۵ سال پیش توصیف کرد که «هرچه زمان جلوتر می‌رود شرایط وخیم‌تر می‌شود».

وی بیان کرد: قدرت‌ اشغالگر از پیکارجویان غاصب و مسلط بر تاکتیک‌های تروریستی، اینک به یک رژیم بشدت نظامی آپارتاید تغییر ظاهر داده و موجودیت خود را بر اساس فلسفه برتری نژادی تعریف می‌کند.

سفیر کشورمان در همین پیوند به اظهار نظر «دزموند توتو» از فعالان صلح و رهبران جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی اشاره کرد که گفته بود؛ رفتار با فلسطینی‌ها او را یاد آپارتاید آفریقای جنوبی، بلکه بدتر از آن می‌اندازد.

وی هشدار داد: سرکوب سازمان‌یافته فلسطینیان توسط رژیم [صهیونیستی] با تداوم بمباران و محاصره غزه شکل وحشیانه‌تری به خود گرفته و پاکسازی قومی، اشغال‌گری و تخریب منازل در سرزمین‌های فلسطینی به یک رویه تبدیل شده است.

بقایی هامانه تصریح کرد: قوانین بین‌المللی برای سرکوبگران اسرائیلی که به اشغال بلندی‌های جولان و سرزمین های لبنان ادامه می‌دهند، هیچ اهمیتی ندارد.

وی سپس خاطر نشان کرد که این بی‌رحمی تنها زمانی به پایان می رسد که اشغالگری خاتمه یافته و حق استقلال عمل فلسطینی‌ها احیا شود. تا آن زمان، به گفته او دولت‌ها به لحاظ اخلاقی و قانونی وظیفه دارند تا از رژیم اسرائیل به دلیل ارتکاب جدی‌ترین جرائمی که مایه نگرانی جامعه جهانی است و به یک روال علیه فلسطینیان تبدیل شده حساب بکشد.

سفیر کشورمان همچنین با اعتراض به مصونیت مطلق رژیم صهیونیستی به پشتوانه حامیانش تصریح کرد که آنها نیز به همان اندازه در برابر جنایت‌های صورت گرفته در فلسطین شریک جرم و پاسخ‌گو هستند و باید حساب پس‌دهند.

او در پایان شعری از سهیر حماد، شاعر معروف فلسطینی در توصیف مصایب اشغالگری قرائت کرد.

گفتنی است؛ توافق سازش که از آن به عنوان «توافق خیانت» یاد شده، چند هفته گذشته میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس، رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *