سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

سناتور آمریکایی: ایران و آمریکا نیازمند صلح کرونایی هستند

سناتور آمریکایی: ایران و آمریکا نیازمند صلح کرونایی هستند

*فاینستاین پیشنهاد داد که رفع تحریم‌ها شامل خرید نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی از ایران، نهادهای مالی خارجی که با بانک‌های ایرانی تعامل دارند و نهادهای مالی خارجی که تراکنش پولی مربوط به خرید محصولات نفتی ایران را انجام می‌دهد، باشد؛ و همچنین یک مجوز عمومی 90 روزه برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا صادر شود و آمریکا از درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران در از صندوق بین‌المللی پول به صورت پرداخت از طریق کانال‌هایی مشابه کانال سوئیس حمایت کند.

تهران- ایرنا- سناتور ارشد آمریکایی در مقاله‌ای به نامشخص بودن سیاست دولت ترامپ در قبال ایران اشاره کرد و نوشت که تحریم‌ها علیه ملت ایران در دوره شیوع کووید۱۹ برداشته شود و تهران و واشنگتن به دنبال تفاهم و «طرح صلح کرونایی» باشند.

«دایان فاینستاین» سناتور ارشد دموکرات روز پنجشنبه در یادداشتی در تارنمای بلومبرگ نوشت که همزمان با شیوع کرونا که همه دولت‌ها درگیر مبارزه با آن هستند، دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در رویکرد خود نسبت به ایران فاقد سیاست مشخص و راهبرد کلان است.

فاینستاین با اشاره به شیوع کووید19 و تاثیرات آن بر اقتصاد کشورها و روند مهاجرت از مناطق دچار تنش، افزود: ما باید به دنبال صلح در منطقه باشیم به طوری که دست‌کم در کوتاه‌مدت کشورها بتوانند بر کنترل کرونا و بهبود شرایط پس از آن تمرکز کنند.

سناتور دموکرات تاکید کرد که با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (شش ماه دیگر) و در حالی که تمرکز همه بر سلامت عمومی است، انتظاری بیش از این منطقی نیست.

وی به دوگانگی در اظهارات مقام‌های آمریکایی اشاره کرد و نوشت: در ماه دسامبر (دی‌ماه 98) دولت ترامپ می‌گفت که اقتصاد ایران با بازگشت تحریم‌ها فلج شده در آستانه سقوط است. کاخ سفید استدلال می‌کرد که این سیاست ایران را مجبور می‌کند که به میز مذاکره بیاید.

“اما اکنون که ایران همزمان با تحریم‌ها آمریکا با قیمت پایین نفت و ویروس کرونا درگیر است، دولت با استدلالی جدید از سیاست «فشار حداکثری» خود دفاع می‌کند و می‌گوید که ایران به اندازه کافی پول دارد و در صورتی که آمریکا کمک کند، ایران این پول را برای نیروهای تحت حمایت خود هزینه خواهد کرد.”

فاینستاین همچنین به سیاست مزورانه جدید کاخ سفید و این ادعا که آمریکا هنوز جزو مشارکت‌کنندگان برجام است اشاره کرد و ادامه داد: دولت آمریکا حالا ظاهرا قصد دارد دوباره خود را در توافق هسته‌ای جا بزند تا بتواند تحریم تسلیحاتی را علیه ایران تمدید کند؛ کاری که ایالات متحده می‌توانست در صورت باقی‌ماندن در برجام در مذاکره مستقیم با ایران و شرکای اروپایی انجام دهد.

سناتور دموکرات سپس پیشنهاداتی را با این مضمون مطرح کرد که ابتدا ایران و آمریکا، در حالت ایده‌آل وزیران دفاع و خارجه دو طرف، وارد دیدارهای رودررو شوند تا با کاهش تنش‌ها امکان بروز جنگ تصادفی را به حداقل برسانند.

وی افزود: دوم اینکه آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را به صورت محدود و موقت رفع کند تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی برای تامین تجهیزات مورد نیاز پزشکی تسهیل کند تا ایران بتواند مبارزه خود با ویروس کرونا را موثرتر ادامه دهد.

فاینستاین پیشنهاد داد که رفع تحریم‌ها شامل خرید نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی از ایران، نهادهای مالی خارجی که با بانک‌های ایرانی تعامل دارند و نهادهای مالی خارجی که تراکنش پولی مربوط به خرید محصولات نفتی ایران را انجام می‌دهد، باشد؛ و همچنین یک مجوز عمومی 90 روزه برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا صادر شود و آمریکا از درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران در از صندوق بین‌المللی پول به صورت پرداخت از طریق کانال‌هایی مشابه کانال سوئیس حمایت کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *