پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

ظریف: اکنون وظیفه آمریکاست که به برجام بازگردد/ در هر شرایطی روابط خوب با ترکیه ادامه می‌یابد

ظریف: اکنون وظیفه آمریکاست که به برجام بازگردد/ در هر شرایطی روابط خوب با ترکیه ادامه می‌یابد

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اکنون وظیفه آمریکاست که به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرا کند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: روابط با ترکیه برای ما بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: با رفتن دولت تروریست دونالد ترامپ امیدواریم که روابط کشورهای منطقه به حالت عادی خود بازگردد.

ظریف گفت:ما امروز به مساله انرژی،ترانزیت ،مسائل انسانی و شرکت هایی که با چالش های تجاری رو به رو هستند، پرداختیم. ما اهمیت زیادی برای شرکت های تجاری ترکیه ای قائل هستیم و امیدواریم که روابط مان در این زمینه گسترده تر شود.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد:به منظور کم کردن مشکلات و رنج های ملت سوریه به گفت وگوهای آستانه ادامه می دهیم و گفت‌وگوها اکنون جای جنگ در این کشور را گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به منظور گسترش همکاری ها در منطقه نشستی سه‌جانبه میان ایران، ترکیه و آذربایجان برگزار خواهیم کرد. در سفرم به آذربایجان، ارمنستان، روسیه وگرجستان بر اهمیت صلح در منطقه و احیای تجارت در آن تاکید کردم.

ظریف گفت: ما با صراحت تحریم های آمریکا علیه ترکیه را محکوم کردیم و برای آن ها هیچ ارزشی قائل نیستیم، باعث تاسف است که دولت آمریکا معتاد به تحریم شده است. این سیاست آمریکا به ضرر تمام دنیا و به ضرر خود آمریکا تمام خواهد شد.

وی گفت:برجام توافقی بود که دولت آمریکا، ایران و پنج کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی همه موضوعات را در آن بررسی کردند و این توافق به تایید شورای امنیت ملل متحد رسید. آنچه که در توافق نیست مورد توافق قرار گرفته است که در توافق نباشد و امروز نمی تواند آن موضوعات به توافق اضافه شود. این توافق در چارچوب بی اعتمادی متقابل نوشته شده است لذا ساز وکارهایی پیش بینی شد که اگر یک طرف توافق را اجرا نکرد طرف مقابل هم بتواند تعهدات خود در توافق را اجرا نکند.  آمریکا تصمیم گرفت که نه تنها از توافق خارج شود بلکه کسانی که به این توافق متعهد بودند را تحریم کند و تحت فشار قرار دهد و ما شاهد بودیم که شرکت ها و بانک های ترکیه ای را هم به همین دلیل تحریم کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: این اقدام در واقع نمونه بارز قانون شکنی است، اقداماتی که ایران کرد بر اساس توافق برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بود و به معنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست. ما از نظر اعتقادی و از نظر استراتژیک سلاح هسته ای را قبول نداریم و آن را باعث امنیت نمی دانیم. معتقدیم هرچه سریع تر باید سلاح های هسته ای توسط همه دارندگان سلاح هسته ای نابود شود .

ظریف گفت: این را تاکید می کنم که آمریکا از برجام خارج شده و تعهدات خود را نقض کرده است و اکنون هم وظیفه آمریکاست که به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا بکند و ما نفع اجرای این تعهدات را ببینیم ما هم تعهدات خود را به طور کامل اجرا می کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبری اعلام شده است. امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می کنند که ایران باید به توافق برگردد نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی خواهد شد. منطق این است که آن طرفی که خارج شده است برگردد و ما که در داخل توافق هستیم اقدامات لازم را در آن زمان انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: جمهوری اسلامی و ترکیه در شرایط دشوار با یکدیگر روابط بسیار خوبی داشتند و در هر شرایطی این روابط را با جدیت ادامه خواهند داد.  امروز ما فرصت های ویژه ای برای همکاری داریم نه تنها در سوریه بلکه در منطقه قفقاز. همینطور امروز صحبت کردیم که به درخواست دوستان افغانستانی همکاری سه جانبه ایران ، ترکیه و افغانستان را داشته باشیم. زمینه های همکاری برای ما فراوان هست و ان‌شاءالله با اتخاذ یک موضع منطقی‌تر توسط آمریکا فرصت برای گسترش روابط بین ایران و ترکیه افزون تر خواهد بود و حتما به افزایش روابط ما خواهد انجامید .

این خبر تکمیل می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *