چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

عراق: ادعای رویترز درباره نقش الحشد الشعبی در سرکوب تظاهرات اخیر کاملا بی‌اساس است

عراق: ادعای رویترز درباره نقش الحشد الشعبی در سرکوب تظاهرات اخیر کاملا بی‌اساس است
*نیروهای سازمان الحشد الشعبی در سرکوب و بویژه تیراندازی مستقیم به تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات یک هفتگی اخیر در بغداد و چند استان جنوبی و مرکزی عراق، ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق این ادعاها را قویا تکذیب و  آن را انتشار داستان های تحریف آمیز و غیر دقیق خواند و به رسانه ها در این خصوص هشدار داد.

بغداد – ایرنا – ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق، با کاملا بی اساس خواندن دروغ‌پراکنی و انتشار داستان‌های تحریف آمیز و غیر دقیق رویترز و رسان‌های غربی در خصوص عوامل پشت پرده تیراندازی مستقیم به تظاهرکنندگان اعتراضات اخیر و متهم کردن سازمان الحشد الشعبی، نسبت به این رویکرد برخی رسانه‌ها هشدار داد.

در پی ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز مبنی بر نقش داشت برخی نیروهای سازمان الحشد الشعبی در سرکوب و بویژه تیراندازی مستقیم به تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات یک هفتگی اخیر در بغداد و چند استان جنوبی و مرکزی عراق، ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق این ادعاها را قویا تکذیب و  آن را انتشار داستان های تحریف آمیز و غیر دقیق خواند و به رسانه ها در این خصوص هشدار داد.

این ادعا یک روز پس از آن اعلام شد که برخی کارشناسان عراقی، از دست داشتن فرقه های انحرافی و نیز سفارتخانه های سعودی و عربستان در به خشونت کشیدن اعتراضات اخیر با هدف ایجاد درگیری داخلی و بردن کشور به شرایط سرنگونی نظام و روند سیاسی خبر داده بودند.

در بیانیه ستاد عملیات مشترک عراق آمده است: برخی رسانه ها الحشدالشعبی را در دست داشتن در حوادث مربوط به تظاهرات اخیر متهم کرده اند، ضمن تکذیب کامل این ادعا تاکید می شود که سازمان الحشد هیچگونه ماموریتی را جریان اعتراضات اخیر انجام نداده است.

این ستاد با هشدار نسبت به اینکه برخی رسانه ها دنبال انحراف افکار عمومی از طریق انتشار داستان های تحریف شده و غیر دقیق هستند، از رسانه های کشورش خواست در انتشار اخبار جنبه صحت خبر و نیز حرفه ای بودن و شفافیت را رعایت کنند.

پیش از انتشار بیانیه رسمی ستاد عملیات بغداد، مدیریت بخش امنیتی سازمان الحشد الشعبی نیز در بیانیه ای، تاکید کرده بود که برخی رسانه های غربی شاغل در عراق با انتشار مطالب دلبخواهی که مستند به هیچ دلیل و شواهدی نیست، این سازمان را متهم به سرکوب تظاهرکنندگان کرده اند، در حالی که اکتفا به مقابله با تهدیدات خارجی و حفاظت از مقر نهادهای دولتی و هیچ مداخله ای در امور مربوط به تظاهرات ندارد.

بیانیه الحشد الشعبی تاکید کرده است: به طور روشن اعلام می کنیم که ما از اعتراضات مسالمت آمیز و مطالبه محور حمایت می کنیم و همزمان از همه روش های قانونی برای مقابله با این دروغ پراکنی های برنامه ریزی شده از سوی برخی رسانه ها مقابله خواهیم کرد.

سازمان الحشد از رسانه ها و افکار عمومی خواسته است دنباله رو خبرهای کذب که با هدف تخریب رابطه شهروندان با نهادهای حامی کشور منتشر می شود، نباشد.

واکنش صریح عراق به خبر رویترز در حالی  است که به باور ناظران، سازمان الحشد الشعبی بدلیل نقش بی بدیلی که در شکست گروهک تروریستی  تکفیری داعش ایفا کرد بلافاصله پس از اعلام پایان نظامی داعش، مورد انواع همجه ها و تخریب ها از درخواست آمریکا و کشورهای عربی برای انحلال، تا ادغام در بدنه ارتش و نیز انواع تحریم ها و فشارهای سیاسی و رسانه ای غربی ، عربی، بعثی و عبری قرار داشته است.

در یکی از آخرین و میدانی ترین این همجه ها – به باور ناظران – انجام چند حمله پهپادی به مراکز و زاغه های مهمات الحشد الشعبی در نقاط مختلف عراق بود که تحقیقات رسمی دولت عراق نشان داد کار اسراییل بوده است، امری که به گفته کارشناسان عراقی، با توجه به سیطره آمریکا بر آسمان عراق، کاملا بعید است بدون اطلاع یا همکاری واشنگتن انجام شده باشد.

این ناظران طی ماههای اخیر در اظهارات مختلف رسانه ای تاکید کرده اند که سازمان الحشد الشعبی بعنوان مکمل دیگر نیروهای مسلح عراق از یکسو و بخش مهمی از جبهه گسترده مقاومت درمنطقه از سوی دیگر، از آنجا که بر اساس فتوای مرجعیت عالی عراق و با حضور اقشار و طیف های مختلف مردمی از شیعه، سنی، کرد، مسیحی و .. تشکیل شده و ضامن حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور است، تا اطلاع ثانوی در اولویت تخریب از سوی محور چهارگانه یاد شده، خواهد بود. /

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *