سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

عون: لبنان مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل است

عون: لبنان مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل است

رئیس جمهور لبنان با اشاره به وجود برخی داده‌ها و تحولات در منطقه و جهان که امکان نادیده‌ گرفتن آنها در مساله استراتژی دفاعی لبنان وجود ندارد، تاکید کرد، لبنان حتی پس از تقسیم میادین نفت و گاز مساله عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را رد می‌کند.

به گزارش ایسنا، میشل عون، رئیس جمهور لبنان در گفتگویی با خبرگزاری رسمی قطر (قنا) ضمن هشدار نسبت به چشمداشت رژیم صهیونیستی به منابع نفتی، گازی و آبی این کشور، احتمال اینکه این رژیم حمله‌ای را علیه لبنان آغاز کند، بعید دانست و گفت: اسرائیل در حال حاضر هرگز به چنین ماجراجویی اقدام نخواهد کرد زیرا هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود.

عون در ادامه تاکید کرد: لبنان با تمام امکانات و مقاومت خود در برابر متجاوز یکپارچه خواهد ایستاد.

رئیس جمهور لبنان با اشاره به اینکه  لبنان به قطعنامه‌های بین‌المللی به ویژه قطعنامه شماره ۱۷۰۱ پایبند است اما رژیم صهیونیستی در هر فرصتی این قطعنامه‌ها را عامدانه نقض می‌کند، اظهار کرد: طرف اسرائیلی می‌داند که از نظر سود و زیان، در صورت حمله به لبنان، زیانش بسیار سنگین خواهد بود.

او تاکید کرد: چند سال‌ اخیر ثابت کرد که ثبات در مرزها خواسته همه است و لبنان هیچ روزی در موضع حمله کننده نبوده بلکه همیشه در موقعیت دفاع‌کننده بوده است.

رئیس جمهور لبنان درباره احتمال دستیابی به یک چارچوب توافقی با رژیم صهیونیستی درباره تعیین مرزهای دریایی پس از پیشروی میانجیگری آمریکا در این پرونده گفت: در مفهوم مذاکره باید به راه‌حلی رسید که دو طرف را راضی کند و در غیر این صورت مسایل محکوم به شکست هستند.

همچنین عون تصریح کرد: لبنان حرکت خود را بر اساس عدم انصراف از حقوق نفتی و گازی خود و عدم عادی‌سازی با اسرائیل حتی پس از تقسیم میادین نفتی و گازی آغاز کرده و هنوز ادامه می‌دهد و از پیشنهادهایی که به دستش می‌رسد، استقبال کرده و تمامی طرح‌ها و پیشنهادها را بررسی می‌کند، همچنین لبنان پیشنهادهایی که فکر می‌کند می‌توانند بستری را برای آغاز حرکت ایجاد کنند، ارائه می‌دهد.

او افزود: به لطف میانجیگری آمریکا، مذاکرات به شکل غیرمستقیم ادامه دارد و گرچه به دلیل زمان موردنیاز برای بررسی گزینه‌ها و پیشنهادها، عملا متوقف شده‌اند اما این به معنی پایان یافتن مذاکرات و بسته شدن پرونده نیست.

عون تاکید کرد: لبنان تا زمانی که مسؤولان مربوطه یعنی رئیس جمهور، کابینه و پارلمان موافقت نکنند، نمی‌تواند با هیچ‌گونه توافق اولیه یا نهایی موافقت کند.

رئیس جمهور لبنان با اشاره به موفقیت کشورش و تلاش‌های همیشگی آن برای کنترل وضعیت امنیتی گفت: نگرانی‌ درباره عملیات‌های تروریستی همواره وجود دارد و این مساله تمامی کشورهای جهان را تهدید می‌کند.

او در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی درباره اجرای استراتژی دفاعی یکپارچه در لبنان گفت: بررسی موضوعی در این ابعاد نیازمند توافق همه جانبه همه طرف‌های لبنانی است زیرا بازتاب این موضوع بدون استثناء شامل حال همه می‌شود.

عون با اشاره به اینکه مساله استراتژی دفاعی نمی‌تواند از سوی یک طرف در پیش گرفته و اجرا شود، گفت: در گذشته دیدگاه عینی خودم درباره موضوع تسلیحات، چگونگی مقابله با تهدیدها و طمع‌ورزی‌های اسرائیل را به ویژه با توجه به برتری قدرت تسلیحاتی اسرائیل به گروه‌های لبنانی ارائه کردم تا به بستری مناسب برای گفتگو دست یابیم.

رئیس جمهور لبنان افزود: در حال حاضر داده‌ها و تحولاتی وجود دارند که خود را به منطقه و جهان تحمیل کرده‌اند و در گفتگوها درباره استراتژی دفاعی نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، بر همین اساس نیز پیش از این خواستار نشستی ملی و فراگیر برای بررسی این موضوع شده بودم اما بعد از بررسی موضوع حیاتی‌تر و مهم‌تر وضعیت اقتصادی و مالی، برخی از این فراخوان استقبال کردند و برخی نیز تصمیم گرفتند خود را به ناشنوایی بزنند.

او در پایان این گفتگو نیز با هشدار درباره خطر اختلاف‌نظرهای کشورهای عربی و پیامدهای منفی آن بر تمامی کشورها و ملت‌های عربی، گفت: لبنان به همبستگی و اتحاد میان کشورهای عربی پایبند بوده و به دنبال ایجاد بهترین روابط با کشورهای عربی و به ویژه کشورهای حوزه خلیج (فارس) است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *