پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

مقررات جدید فیفا برای زنان؛ «مرخصی الزامی زایمان با دوسوم حقوق»

مقررات جدید فیفا برای زنان؛ «مرخصی الزامی زایمان با دوسوم حقوق»

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در آستانه معرفی مقررات جدیدی در راستای محافظت از  حقوق فوتبالیست‌های زن از جمله مرخصی الزامی زایمان است.

به گزارش ایرنا، مقررات جدید ، مرخصی اجباری ۱۴ هفته‌ای را با حقوق دست کم دو سوم دستمزد بازیکن تحت قرارداد و ضمانتی مبنی بر اینکه هیچ فوتبالیست زنی نباید در نتیجه بارداری، متحمل آسیب شود، شامل می‌شود.

این مقررات برنامه‌ریزی شده همچنین مقرر می‌کند که باشگاه‌ها پس از بازگشت بازیکنان خود از مرخصی زایمان باید «بازیکن مذکور را دوباره سر و سامان داده و حمایت پزشکی و فیزیکی مورد نیاز را برای وی فراهم کنند.»

حقوق قراردادی فوتبالیست‌های زن پیش از این از طریق مقررات موجود پوشش داده شده است اما برای رسیدگی به نگرانی‌ها و دغدغه‌های خاص تغییرات الزامی بوده و به این تغییرات به عنوان حداقل‌های اولیه قابل اعمال در تمامی کشورها نگاه می‌شود.

«سارای بِرمن» مدیر ارشد فیفا در فوتبال زنان گفت: همزمان با تلاش ما برای تسریع حرفه‌ای‌گری فوتبال زنان که یکی از اهداف استراتژیک ما نیز محسوب می‌شود، بسیار حائز اهمیت است که چارچوب مقررات نیز متحول شده و وفق داده شود.

وی افزود: می‌خواهیم شاهد این باشیم که زنان بیشتری از طریق فوتبال بازی کردن درآمد داشته و در عین حال بتوانند خانواده تشکیل داده و طعم مادر شدن را نیز بچشند. مهم است که برای محافظت از این زنان، چارچوب مقرراتی مورد نیاز را فراهم کنیم.

مقررات جدید همچنین در نظر دارد تا مشکلات مربیانی که در عرصه بین المللی فعالیت می‌کنند، مورد توجه و رسیدگی قرار دهد.

در حال حاضر قراردادهای مربیان مشمول همان مقرراتی است که برای بازیکنان تدوین شده اما فیفا می‌خواهد تا برای رسیدگی به حقوق مربیان، مقررات خاصی را معرفی کند.

فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف این است نا از ثبات قراردادی مربیان محافظت کرده، شفافیت بیشتر و اطمینان حاصل شود که مربیان در موعد مقرر دستمزد خود را دریافت می‌کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *