پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

فشارهای حداکثری غرب جواب نداد/ اروپا از فضای تند و رادیکال خود عقب‌نشینی کرد ( امیرعلی ابوالفتح _ کارشناس مسایل آمریکا )

فشارهای حداکثری غرب جواب نداد/ اروپا از فضای تند و رادیکال خود عقب‌نشینی کرد ( امیرعلی ابوالفتح _ کارشناس مسایل آمریکا )

تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی گفت: اهمیت این دیدار مقامات ایران و اروپا در امان از آن جهت است که اصلی‌ترین موضوع مذاکرات سیاست خارجی ایران که همان مذاکرات وین است، قطع نشده است. این موضوع پیام مشخص و روشنی را به بسیاری در داخل و در خارج از کشور می‌دهد که فشار حداکثری جواب نداده است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن گفت: دیدار امیرعبداللهیان با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین در این مقطع زمانی بسیار حائز اهمیت است. اهمیت این دیدار به این دلیل است بعد از فوت مهسا امینی اتفاقاتی که در ایران افتاد، اعتراضات و اغتشاشاتی که بود کشورهای غربی به ویژه اروپا که شاید حتی موضع تندتری نسبت به آمریکا گرفته بودند و در بیانیه‌هایی که صادر کردند، محکومیتی‌ که انجام می‌دادند، نشست و تجمعات وسیعی که در برخی شهرهای خودشان برگزار کردند و سلبریتی‌های آنها و هر کسی احساس تکلیف می‌کرد که در این موضوع سخنی بگوید به میدان آمدند لذا در چنین فضایی، بالاترین مقام دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار می‌کند.

ابوالفتح بیان کرد: فارغ از اینکه در این دیدارها چه صحبت‌هایی میان امیرعبداللهیان و مورا و بورل رد و بدل شد، با توجه به روایت امیرعبداللهیان و توییت بورل، حتی اگر در گفت‌وگوهایشان تندی، گله‌ و یا انتقاد هم کرده باشند و مذاکرات هم تلخ برگزار شده باشد، صرف چنین دیداری حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ما حدود ۱۰۰ روزی است که اغتشاشاتی را پشت سر گذاشتیم، روابط ایران و اروپا بسیار متشنج و خصمانه بود و موضوع اعتراضات در ایران به موضوع پهپادها و ادعای اینکه ایران به روسیه کمک می‌کند و روسیه به اوکراین حمله می‌کند، کشیده شده بود لذا جنگ اوکراین امنیت انرژی اروپا را به خطر انداخته است و همین موضوعات انتقادات شدیدی را در اروپا علیه ایران راه انداخت، پیوند خورد.

ابوالفتح افزود: این دیدار و مذاکرات پیامی بود برای آن دسته از افراد از جمله سیاستمداران و دولتمردان غربی و یا معاندین، معترضین، ضدانقلاب و براندازان ایرانی در خارج از کشور که در این شرایط باید مذاکرات را قطع کرد و برجام را کنار گذاشت، و نباید گفت‌وگویی با ایران صورت بگیرد و به قول آمریکایی‌ها تمام تمرکز ما روی حمایت از معترضین و اصطلاحا انقلابی که خودشان از آن یاد می‌کنند باشد لذا هیچ مذاکره‌ای نباید وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر حداقل ایران و اروپا بر نکته تاکید کرده‌اند که کانال ارتباطی مذاکرات وین باید حفظ شود. فارغ از اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد همین اندازه که اروپا پذیرفته است که این کانال به قوت خود باقی بماند اروپا یک قدم از آن فضای تند، رادیکال و احساسی که در اروپا وجود داشت، عقب‌نشینی کرد و از این جهت یک دیدار حائز اهمیت و ویژه‌ای بوده است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا اظهار کرد: امیرعبداللهیان و بورل، بارها با هم دیدار و پیام‌های زیادی رد و بدل کرده بودند، اما اتفاقی که در امان پایتخت اردن افتاد به دلیل موقعیت زمانی و مکانی پیامی برای خیلی‌ها داشت و آن اینکه اروپا، دیگر اروپایی که در بیانیه‌ها و فضای احساسی‌شان، تجمعات چند هزار نفره در برلین، اخراج کردن سفرا، قطع مذاکرات و اینکه عنوان می‌کردند با جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کنیم، نیست. بنابراین همانطور که عنوان کردم حتی اگر این دیدارها نتیجه ملموسی هم نداشته باشد اما صرف دیدار کردن بسیار مهم است.

وی گفت: اهمیت این دیدار از آن جهت است که اصلی‌ترین موضوع مذاکرات سیاست خارجی ایران که همان مذاکرات وین است، قطع نشده است. این موضوع پیام مشخص و روشنی را به بسیاری در داخل و در خارج از کشور، سیاستمداران غربی، معترضین و اغتشاشگران و معاندین و براندازها می‌دهد که اگر دلبسته‌اند که اروپایی‌ها قصد دارند که جمهوری اسلامی را کنار بگذارد و منزوی کنند اینگونه نیست و کاملا در اشتباه هستند و فشار حداکثری جواب نداده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *