جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

قلیچ : من از عابدزاده بهتر بودم / تنها فرق من و او این بود که خدا عابدزاده را بغل کرد

قلیچ : من از عابدزاده بهتر بودم / تنها فرق من و او این بود که خدا عابدزاده را بغل کرد

 

*پس از یک  ماه که با سلطانی قهر بودم  گلر جدیدی به پرسپولیس آمد، اسمش ” جواد مقدسی ” بود، به بهروز گفتم بیا کاری کنیم او در پرسپولیس نماند، در طول تمرین کاری کردیم که بنده خدا ساکش را برداشت و رفت، این طوری شد که با هم آشتی کردیم.

 

*پیش از شهرآورد علی پروین مرا صدا کرد و گفت وحید خودت بهتر می‌دانی ۶ بازیکن اصلی پرسپولیس رفته‌اند و بازی حساسی با استقلال داریم، اگر ببازیم آبرویمان می‌رود، اگر خوب گلری کنی ۵۰ هزار تومان پس از بازی به تو خواهم داد.

از شانسی من بهترین بازی عمرم را به نمایش گذاشتم و ۲ پنالتی امیر قلعه‌نویی و محمدرضا شکورزاده را مهار کردم و در نهایت بازی را بردیم، پس از بازی همه در رختکن به جشن و پایکوبی مشغول بودند اما من به هیچ کدام از اینها توجهی نکرده و دنبال ۵۰هزار توانی بودم که علی پروین قول داده بود، علی آقا در سونا نشسته بود و نزد وی رفتم و گفتم خوب بودم؟

با همان لحن خاصی که مختص به خودش است گفت باریکلا پسر عالی بودی، اون وقت به من میگن چرا این پسرو میزاری تو گل، خب اگه تو دروازه‌بان نبودی که آبرویمان می‌رفت، گفتم علی آقا این حرف‌ها را نزن به قولی که دادی عمل کن و ۵۰ هزار تومان را بدهید، خندید و گفت من یک چیزی گفتم کی از این پولا داره که بده، اگه کسی رو پیدا کردی ۵۰ هزار توان داشت بگو منم ازش بگیرم!

منم سرمو پایین انداخته بودم و در حال خروج از رختکن بودم که پروین تدارکاتچی تیم را صدا زد و گفت چقدر از پولی که داده بودم دستت مونده که بنده خدا گفت: ۵ هزار تومان و پروین گفت پولو بده به قلیچ و من دیدم اگه همین پولم نگیرم از دست پریده سریع از دستش قاپیدم، این جوری شد که ۵۰ هزار تومان علی آقا تبدیل شد به ۵هزار تومان که البته آن زمان کم نبود.

 

*اگر در حال حاضر دروزاه‌بان پرسپولیس بودم ۱۰ میلیارد باید پول می‌گرفتم ، من راننده آژانس بودم، همیشه قبل و بعد از تمرین با ماشین کار می‌کردم.

*ذخیره من هیچ کس نبود ، یک سال ذخیره نداشتم ، من با شعور بازی می‌کردم که نه مصدوم می‌شدم و نه کارت می‌گرفتم که بازی‌های پرسپولیس را از دست بدهم.

*بهروز سلطانی یک ماه با من قهر بود.

تهران- ایرنا- پیشکسوت پرسپولیس گفت: من بهتر از احمدرضا عابدزاده بودم، تنها فرق من و او این بود که خدا عابدزاده را بغل کرد، البته این را هم باید بگویم که عابدزاده یکی از بهترین گلرهای تاریخ فوتبال ایران است و زحمات فراوانی را برای فوتبال کشید.

شوخ طبعی یکی از ویژگی‌های «وحید قلیچ » سنگربان ‌سال‌های دور پرسپولیس است و این خصوصیت اخلاقی باعث شده تا همکلامی با وی جذاب شود.

قلیچ در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا حرف‌های جذابی را بر زبان آورد، متن این گفت و گو در زیر از حضورتان خواهد گذشت.

اولین بازی که برای پرسپولیس به میدان رفتید را به خاطر دارید؟

بازی دوستانه بود، پرسپولیس به مصاف تیم ملی ارتش رفت، این تیم قرار بود عازم مسابقات ارتش‌های جهان شود، من تازه چند روز بود به تمرینات این تیم اضافه شده بودم خدا بیامرز محراب شاهرخی تصمیم گرفت تا مرا درون دروازه قرار دهد. این اتفاق باعث شد دروازه‌بان‌های پرسپولیس قهر کنند و بروند.

قهر کنند؟

وازگن صفریان، حسین قره‌خانلو و کوروش شهبازی‌فرد سه دروازه‌بانی بودند که اعتقاد داشتند بعد از سه جلسه تمرین نباید فیکس می‌شدم.

سرنوشت این سه دروازه‌بان چه شد، برگشتند یا نه؟

شهبازی‌فرد بعد از مدتی برگشت اما دوباره قهر کرد و رفت، من فیکس شده بودم و او فهمید با بودن وحید قلیچ دیگر بازی به وی نمی‌رسد و برای همین از پرسپولیس جدا شد.

ذخیره شما چه کسی بود؟

هیچ‌کس

هیچ‌کس؟

بله، من یک سال بدون ذخیره برای پرسپولیس به میدان رفتم.

اگر مصدوم و یا محروم می‌شدید چه کسی باید به میدان می‌رفت؟

علی پروین. من با شعور بازی می‌کردم که نه مصدوم می‌شدم و نه کارت می‌گرفتم که بازی‌های پرسپولیس را از دست بدهم. یک فصل به همین روال درون دروازه پرسپولیس قرار گرفتم تا اینکه بهروز سلطانی آمد.

اسم بهروز سلطانی آمد، گفته می‌شود سر یکی از بازی‌های پرسپولیس به او آدرس اشتباه دادید تا خودتان درون دروازه قرار بگیرید؟

(با خنده) انگار همین دیروز بود که اتفاق افتاد. یک روز قبل از فینال جام حذفی در تپه‌های داودیه تمرین داشتیم که به پایان رسید، من مانده بودم اختصاصی تمرین کنم که به همراه باجناقش آمد،گفت فردا ساعت چند باید ورزشگاه آزادی باشیم، علی پروین گفته بود همه ساعت ۱۴:۳۰در رختکن باشند و من از عمد به بهروز گفتم سلطان گفته ساعت ۱۵:۳۰ در رختکن آزادی باشید.

سلطانی باور کرد؟

روز مسابقه ما به ورزشگاه رفتیم و پس از گرم کردن آماده ورود به زمین بودیم که بهروز سلطانی ساک به دست آمد، تا منو دید دنبالم کرد اما من سریع به زمین رفتم. اتفاقا در ان مسابقه یکی از بهترین بازی‌هایم را به نمایش گذاشتم و قهرمان شدیم.

واکنش سلطانی پس از پایان بازی چه بود؟

تا یک ماه با من قهر بود و حرف نمی‌زد، بعد سر یک اتفاق آشتی کردیم.

قبل از این که ماجرای آشتی‌ کردنتان را تعریف کنید، علی پروین وقتی فهمید بهروز سلطانی را سر کار گذاشتید چه واکنش انجام داد؟

سلطانی پس از بازی با آب و تاب و فراوان ماجرا را برای علی پروین تعریف کرد، علی آقا در جواب گفت تو با این قد و هیکل با طناب وحید قلیچ به چاه رفتی؟ حالا به چاهی رفتی که دیگر از آن نتوانستی بالا بیایی.

حالا بگویید چطور با بهروز سلطانی آشتی کردید؟

یک ماه گذاشته بود تا اینکه گلر جدیدی به پرسپولیس آمد، اسمش جواد مقدسی بود، به بهروز گفتم بیا کاری کنیم او در پرسپولیس نماند، در طول تمرین کاری کردیم که بنده خدا ساکش را برداشت و رفت، این طوری شد که با هم آشتی کردیم.

 

آن روزها خبری از قراردادهای میلیاردی امروزی نبود؟

نه آقا چه پولی بود، آن زمان‌ها ما به عشق مردم و مجانی بازی می‌کردیم، خبری از پول نبود، ما پولی نمی‌گرفتیم و مجانی بازی می‌کردیم.

پول از کجا می‌آوردید؟

من راننده آژانس بودم، همیشه قبل و بعد از تمرین با ماشین کار می‌کردم.

آنهایی که سوار ماشین شما می‌شدند، «وحید قلیچ» را می‌شناختند؟

همه من را می‌شناختند، مجبور بودیم برای گذران عمر این کار را انجام دهم، مگر می‌شد شکم زن و بچه‌ام را بدون کار کردن سیر کنم، از این که در آژانش کار می‌کردم و شرافتمندانه گذران عمر می‌کردم ناراحت نیستم و به آن افتخار می‌کنم.

تنها گلری هستم که ۱۸۹ بازی رسمی درون دروزاه پرسپولیس انجام داده‌ام و در بین همه دروازه‌بان‌هایی که تاکنون برای پرسپولیس به میدان رفته‌اند بیشترین بازی را انجام داده‌ام. البته یک رکورد ویژه نیز دارم.

چه رکوردی؟

اینکه در جریان شهرآوردها چهار پنالتی می‌گرفتم، پنالتی‌هایی که جریان مسابقه را تغییر داد و همه آن را به خاطر دارند.

شما بهتر بودید یا احمدرضا عابدزاده؟

من بهتر از احمدرضا عابدزاده بودم، تنها فرق من و او این بود که خدا عابدزاده را بغل کرد، البته این را هم باید بگویم عابدزاده یکی از بهترین گلرهای تاریخ فوتبال ایران است که زحمات فراوانی را برای فوتبال کشید. من با اعتماد به نفس می‌گویم از همه گلرهایی که در پرسپولیس به میدان رفتند بهتر بودم و هیچ دروازه‌بانی به گرد پای من هم نمی‌رسد.

گفته می‌شود علی پروین در یکی از شهرآوردها به شما گفته بود اگر پنالتی را مهار کنی پاداش ویژه‌ای به شما خواهد داد اما این پاداش هیچ وقت به شما تعلق نگرفت؟

پیش از شهرآورد علی پروین مرا صدا کرد و گفت وحید خودت بهتر می‌دانی ۶ بازیکن اصلی پرسپولیس رفته‌اند و بازی حساسی با استقلال داریم، اگر ببازیم آبرویمان می‌رود، اگر خوب گلری کنی ۵۰ هزار تومان پس از بازی به تو خواهم داد.

از شانسی من بهترین بازی عمرم را به نمایش گذاشتم و ۲ پنالتی امیر قلعه‌نویی و محمدرضا شکورزاده را مهار کردم و در نهایت بازی را بردیم، پس از بازی همه در رختکن به جشن و پایکوبی مشغول بودند اما من به هیچ کدام از اینها توجهی نکرده و دنبال ۵۰هزار توانی بودم که علی پروین قول داده بود، علی آقا در سونا نشسته بود و نزد وی رفتم و گفتم خوب بودم؟ با همان لحن خاصی که مختص به خودش است گفت باریکلا پسر عالی بودی، اون وقت به من میگن چرا این پسرو میزاری تو گل، خب اگه تو دروازه‌بان نبودی که آبرویمان می‌رفت، گفتم علی آقا این حرف‌ها را نزن به قولی که دادی عمل کن و ۵۰ هزار تومان را بدهید، خندید و گفت من یک چیزی گفتم کی از این پولا داره که بده، اگه کسی رو پیدا کردی ۵۰ هزار توان داشت بگو منم ازش بگیرم!

منم سرمو پایین انداخته بودم و در حال خروج از رختکن بودم که پروین تدارکاتچی تیم را صدا زد و گفت چقدر از پولی که داده بودم دستت مونده که بنده خدا گفت: ۵ هزار تومان و پروین گفت پولو بده به قلیچ و من دیدم اگه همین پولم نگیرم از دست پریده سریع از دستش قاپیدم، این جوری شد که ۵۰ هزار تومان علی آقا تبدیل شد به ۵هزار تومان که البته آن زمان کم نبود.

 

بازیکن محبوبی در پرسپولیس بودید؟

خیلی، همیشه پیش از بازی‌ها هواداران پرسپولیس نام مرا صدا می‌زند و نزد آنها می‌رفتم تا به احساسات این عزیزان پاسخ دهم.

حساس‌ترین مسابقه‌ای که به میدان رفتید؟

بازی با استقلال، همه می‌دانند که شهرآورد یک بازی متفاوت با تمام بازی‌هاست و این یک حرف نیست، هواداران ۲ تیم دوست دارند ۱۰۰ تا بازی شکست بخورند و قهرمان نشوند اما این جدال را از دست ندهند.

علی پروین پیش از شهرآوردها چه حرفی می‌زد؟

او سعی می‌کرد انگیزه‌های بازیکنان را برای این جدال بالا ببرد و همیشه به بازیکنان می‌گفت میلیون‌ها هوادار این مسابقه را از نزدیک تماشا می‌کنند و حق ندارید در این جدال شکست بخورید.

این صحبت‌ها دوستانه بود یا خشونت نیز چاشنی آن بود؟

علی پروین مرد دوست داشتنی و مهربانی است که افتخار آن را داشتم سال‌ها شاگردش باشم و همیشه به آن افتخار کرده‌ام. علی پروین اگر هم حرفی می‌زد و فحشی‌ می‌داد دوستانه بود و هیچ کس از آن ناراحت نمی‌شد و صد البته کسی جرات نداشت به علی آقا بگوید بالای چشمت ابروست.

اگر الان وحید قلیچ دروازه‌بان پرسپولیس بود چقدر پول می‌گرفت؟

اگر در حال حاضر دروزاه‌بان پرسپولیس بودم ۱۰ میلیارد باید پول می‌گرفتم.

منبع : مهر

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *