جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

قمار اروپا روی اسب بازنده

قمار اروپا روی اسب بازنده

همان گونه که در بحران اوکراین، تبعیت کورکورانه اروپا از آمریکا، کشورهای قاره سبز را در بحرانی عمیق فرو برد، در قضیه اقدام پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه در فهرست گروه های ترویستی نیز بار دیگر دود آن به چشم سران بروکسل خواهد رفت.

در ادامه اقدامات ضدایرانی، نمایندگان پارلمان اروپا در روزهای پایانی هفته گذشته با بدعتی خطرناک به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. در این رأی‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رأی موافق، ۹ نماینده رأی مخالف و ۳۱ نماینده رأی ممتنع دادند.

این طرح توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد. پارلمان اروپا در این مصوبه از شورای اروپا و کشورهای عضو در اتحادیه اروپا همچنین خواسته است که «شبه نظامیان بسیج» را هم در فهرست سازمان های تروریستی و هدف تحریم قرار بدهد.

همین بند از قطعنامه کاملاً نشان می دهد که مصوبه پارلمان اروپا به خودیِ خود لازم‌ الاجرا نیست و اصولاً پارلمان اروپا ظرفیت اجرایی ندارد؛ اما شورای اروپا و کشورهای عضو می‌توانند با استناد به مصوبه پارلمان اروپا به سمت اجرای قطعنامه‌های مصوب آن بروند.

دومینوی ناکامی ها و اقدام قابل پیش بینی اروپا

در واقع این قطعنامه در ادامه مسیری که از سال‌ها قبل شروع شده به تصویب رسیده و اقدامی غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی نبوده است.

آمریکا هم در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور قرار داده بود و نیروهای ارتش این کشور سردار سلیمانی را نیز در یک اقدام تروریستی در یک کشور خارجی به شهادت رسانده بودند ولی اقدامات آنها نتیجه عکس داد.

لازم به ذکر است که موضوع قطعنامه پارلمان اروپا فقط هم محدود به موضوع سپاه نیست و به صورت کلان‌تر درباره افزایش تحریم‌ها علیه ایران به ویژه افراد و نهادهایی که در محدودیت‌های اینترنت دست دارند، صحبت شده است.

در این قطعنامه همچنین به اقدامات پیشینیِ آمریکا، کانادا و انگلیس در قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی و تحریم علیه رئیس جمهور اشاره شده و به نوعی برای کشورهای اروپایی الگوسازی شده که پیش از آنها کشورهای دیگری هم چنین اقداماتی مشابهی را انجام داده اند.

از نگاه ناظران، این اقدام اروپا در وهله نخست نشانه استیصال و درماندگی اروپاست. دوم آنکه ایران پاسخ متقابل خواهد داد و ارتش کشورهایی را که این مصوبه را اجرا کنند و سپاه را به عنوان گروه ترویستی بشناسند، تروریست قلمداد می‌کند.

مورد سوم هم آنکه ایران یکی از مهمترین نقش‌آفرینان در تامین ترانزیت به اروپاست و این اقدام اروپا امنیت این مسیر را به خطر می‌اندازد.

در مجموع دنباله روی کورکورانه اروپا از آمریکا بر کسی پوشیده نیست. «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهور در دیدار با فعالان اقتصادی در پاسخ به سوال اینکه چرا پارلمان اروپا در این شرایط دست به اینکار زده است، گفت: هیچگاه اروپا تا این حد آلت دست آمریکا و صهیونیست ها نبوده است. رهبران کوتوله و ضعیف، ته مانده آبروی اروپا را به باد می دهند.

تبعات بحران اوکراین، نتیجه تبعیت بی چون وچرا

بحران اوکراین بیشترین سود را از فروش تسلیحات، غلات و گاز به اروپا، نصیب آمریکا کرده اما متحدان اروپایی را در باتلاقی از بحران ها فرو برده است.

در این ارتباط به تازگی، «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان با تاکید بر موضع خود در قبال جنگ جاری بین روسیه و اوکراین، اظهار کرده که در این جنگ تنها بازنده اروپا و تنها برنده هم آمریکا است.

با وقوع بحران اوکراین از پنجم اسفند ۱۴۰۰، فرصتی برای ایجاد هراس در بازیگران جهان و فروش تسلیحات ایجاد شد. در همین راستا یک مقام ارشد پنتاگون اعلام کرد فروش تسلیحات نظامی آمریکا نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافت و واشنگتن در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی ۵۰ میلیارد دلار اسلحه به سایر کشورهای جهان فروخته است.

همچنین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اروپا با بحران شدید انرژی مواجه شده است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که قاره سبز با کنار گذاشتن انرژی روسیه، یک تریلیون دلار ضرر کرده و در سوی مقابل آمریکا گاز طبیعی مایع خود را، سه یا چهار برابر بیشتر به اروپایی‌ها می‌فروشد.

ماه اکتبر ۲۰۲۲ (مهر) در اوج بحران انرژی آمارهای سازمان اطلاعات انرژی آمریکا حاکی از آن بود که اروپا توانسته با پشت سر گذاشتن کشورهای آسیایی به بزرگ‌ترین خریدار گاز آمریکا تبدیل شود و آمریکا در ۴ ماه نخست سال، سه چهارم کل گاز صادراتی خود را راهی اروپا کرده است. همچنین برای نخستین بار و در سایه کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، آمریکا به بزرگ‌ترین تأمین کننده گاز اروپا تبدیل شده است.

همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه در نشست خبری پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در شهر «بروکسل» در بلژیک از آمریکا به دلیل اتخاذ معیارهای دوگانه در زمینه قیمت فروش گاز طبیعی انتقاد و با بیان اینکه آمریکا گاز خود را به اروپایی‌ها با قیمتی ۳ تا ۴ برابر بیشتر از قیمت گاز در بازار داخلی خود می‌فروش، اظهار کرد: «گاز آمریکا در بازار داخلی سه تا چهار برابر ارزان‌تر از قیمتی است که آنها به اروپایی‌ها عرضه می‌کنند. اینها معیارهای دوگانه هستند.»

گاز تنها بازار پرمنفعت جنگ اوکراین برای آمریکا محسوب نمی‌شود، بازار دیگر خوراکی و به‌ ویژه بازار فروش گندم است.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» در گزارشی با اشاره به منفعت آمریکا از بازار مواد غذایی و غلات تحت تاثیر جنگ اوکراین به نقل از وزارت کشاورزی آمریکا عنوان کرد: تقاضای خرید اتحادیه اروپا همچنان بالاست و این قاره نمی‌تواند نیاز خود را از واردات از طریق اوکراین تامین کند. به این ترتیب آمریکا دومین صادرکننده گندم جهان، بیشترین پاسخ را به نیاز اروپا خواهد داد.

در مجموع، تجربه تاریخی نشان داده که برخلاف تبلیغات اروپایی ها، این اتحادیه نه تنها هویت مستقلی ندارد بلکه همواره هزینه‌های ناشی از تبعیت بی چون و چرا را متقبل شده که مورد دیگر آن، سیل پناهجویان خاورمیانه و اوکراین به اروپا است؛ بحران هایی که همواره با دستان مقام های ستیزه جوی کاخ سفید کلید خورده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *