جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

مشارکت بالای سوری‌های مقیم خارج در انتخابات با وجود کارشکنی‌ها

مشارکت بالای سوری‌های مقیم خارج در انتخابات با وجود کارشکنی‌ها

 سوری های خارج از کشور با وجود کارشکنی، سنگ اندازی و حتی تعرض در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سفارتخانه‌های خارجی مشارکت گسترده ای به نام خود ثبت کردند.

به گزارش ایرنا، مرحله نخست انتخابات دو مرحله ای ریاست‌جمهوری سوریه پنجشنبه گذشته با رای گیری از سوری های خارج کشور در نمایندگی های سیاسی و سفارتخانه‌های این کشور در خارج از کشور برگزار شد.
بر پایه اعلام منابع رسانه ای، سوری های خارج از کشور که بیشتر آنها را آوارگان سال ها مواجهه با جنگ شوم تروریست تکفیری علیه ملت و دولت مشروع سوریه با حمایت و دخالت صهیونیست ها و استکبار جهانی تشکیل داده اند، در انتخابات روز پنجشنبه حضوری چشمگیر و گسترده داشتند.
انتخابات سراسری در داخل سوریه نیز پنجم خرداد (چهارشنبه) آینده برگزار شود.
افزون بر «بشار اسد»، رئیس جمهوری کنونی، «محمود مرعی» از نیروهای مخالف داخلی و «عبدالله اسلم عبدالله» در این انتخابات نامزد شده اند.
تبلیغات انتخاباتی نامزدها از ۱۶ ماه مه آغاز شده و تا ۲۴ این ماه یک روز پیش از رای گیری سراسری در داخل سوریه ادامه دارد.
با توجه به اینکه شمار قابل توجهی از سوری ها در خارج از این کشور به سر می برند، مقام های سوریه تصمیم گرفتند این انتخابات در دو مرحله برگزار شود، مرحله نخست برای سوری های خارج نشین و مرحله دوم برای سوری های داخل این کشور.
انتخابات برای سوری های ساکن خارج ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت) برگزار شد اما در داخل این کشور ۶ روز بعد یعنی در ۲۶ می (پنجم خرداد) برگزار می شود.
بر پایه اعلام نهادهای وابسته به سازمان ملل، بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت سوریه در نتیجه حملات تروریست های تکفیری و از ترس جان به ناچار سرزمین خود را ترک و جلای وطن کردند.

بسیاری از این شهروندان سوری با وجود کارشکنی برخی کشورها حتی حمله و تعرض به پای صندوق های رای در سفارت های این کشور رفتند و با این کار نشان دادند که به میهن و کشور و تعیین حق سرنوشت خود عشق و علاقه دارند.
آن گونه که منابع رسانه ای در دو روز گذشته گزارش داده اند، سوری های ساکن خارج که به صورت قانونی و طبیعی از این کشور خارج شده اند، در انتخابات روز پنجشنبه حضوری فراتر از پیش بینی ها داشتند و شعب رای در نمایندگی های خارج از کشور بسیار شلوغ و پرازدحام بود.

تعرض و حمله به رای دهندگان سوری در لبنان 
در لبنان گروهی از سوری ها که در حال روانه شدن به سمت صندوق های رای بودند، مورد حمله برخی گروه ها قرار گرفتند و این در حالی بود که شماری از شهروندان سوری ساکن این کشور راهپیمایی خودرویی راه انداخته و تصاویر بشار اسد با خود حمل می کردند.
تصاویر و ویدئوهای بارگذاری شده در شبکه های اجتماعی لبنان نشان می دهد که برخی افراد ناشناس و مزدور به خودروها و اتوبوس‌های شهروندان سوری که برای شرکت در انتخابات رفته بودند، حمله کردند.
شهروندان سوری از منطقه جونیه_نهر الکلب بیروت برای رای دادن و شرکت در انتخابات به سمت سفارت کشورشان در منطقه الیرزه با پرچم‌ها و تصاویر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در حرکت بودند که مورد حمله و تعرض قرار گرفتند.
در همین پیوند، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای تعدی به شهروندان سوری مقیم این کشور که برای مشارکت در سرنوشت کشورشان راهی صندوق های رای گیری شده بودند را محکوم کرد.
حزب‌الله لبنان در این بیانیه‌ اعلام کرد که حملات علیه شهروندان سوری مقیم لبنان در جریان مشارکتشان در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در بیروت هیچ ارتباطی به روابط عادی میان مردم دو کشور ندارد.
حزب‌الله از مقام های امنیتی و قضایی لبنان خواستار آن شده که مانع چنین اقداماتی بشوند و این پرونده را پیگیری کنند.
همچنین «علی عبدالکریم علی»، سفیر سوریه در لبنان از مقام های این کشور خواست عاملان این حمله را شناسایی و مجازات کند.
وی گفت که از همه گروه‌ها و دستگاه‌های دولتی، ارتش و نهادهای امنیتی لبنان می‌خواهم در آنچه روی داد، مداخله کنند زیرا این رخدادها به وجهه لبنان آسیب می‌زند.

از سوی دیگر، مقام های ترکیه و آلمان مانع برگزاری انتخابات در خاک خود شدند و این انتخابات در عربستان و ایتالیا به سبب بسته بودن سفارت سوریه و در قطر نیز به علت نبود نمایندگی سیاسی سوریه برگزار نشد.

قدردانی وزارت خارجه از سوری های خارج نشین
وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای با ابراز قدردانی از سوری های خارج از کشور برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد که مشارکت گسترده این شهروندان بیانگر تعلق خاطر عمیق به میهن و پایبندی به یک تصمیم ملی مستقل است.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است که شهروندان سوریه ای مقیم خارج از کشور با حضور گسترده در مراکز رای گیری در سفارتخانه های این کشور آرا خود را به صندوق انداختند.
این بیانیه با اشاره به این که شمار معدودی از کشورها که با سوریه دشمنی دارند و در جنگ ناعادلانه علیه آن شریک هستند، از برگزاری انتخابات در سرزمین های خود جلوگیری کردند، نوشته که آنها با این کار سوری ها را از حق قانونی خود محروم کردند و با وجود اقدامات برخی کشورها در محروم کردن شهروندان از حقوقشان، شاهد حضور گسترده مردم سوریه در سراسر جهان برای دادن رأی بودیم.
بیانیه افزوده که این حضور گسترده نشان‌دهنده عمق وابستگی به میهن و مخالفت با انواع سرسپردگی و دخالت خارجی در امور سوریه و پایبندی به تصمیم ملی و پیوند اجتماعی با شهروندان درون مرزهای کشور برای ترسیم آینده سوریه و تحقق عزت و کرامت ملی است.
در این بیانیه با قدردانی از شهروندان سوریه‌ای ساکن خارج از کشور، تأکید شده که آنان نقش مهمی در مشارکت در انتخابات، بازسازی کشور و پشت سر گذاشتن مرحله تروریسم و ساخت آینده درخشان برای سوریه دارند.

واکنش غرب به انتخابات سوریه
در حالی که سوری های خارج از کشور رای خود را به صندوق ریختند و در داخل کشور  نیز نامزدها در حال تبلیغ هستند، کشورهای غربی عضو شورای امنیت و در راس آن ها آمریکا، فرانسه و انگلیس، پیشاپیش مخالفت خود را با نتایج برگزاری این انتخابات اعلام کردند که در شورای امنیت با اعتراض و مخالفت روسیه مواجه شد.
دولت آمریکا و اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی در واکنش به انتخابات سوریه اعلام کردند که از نظر آنها هر گونه انتخابات باید بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ برگزار شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *