جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

نماینده مجلس: دوهفته پیش از استعفای تاج می‌دانستم ماندگار نیست/اعضای هیأت‌رئیسه کلیپ خداحافظی تهیه کرده بودند

نماینده مجلس: دوهفته پیش از استعفای تاج می‌دانستم ماندگار نیست/اعضای هیأت‌رئیسه کلیپ خداحافظی تهیه کرده بودند

شرایط فوتبال ایران در این روزها عادی نیست. رئیس فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس فدراسیون استعفا داده‌اند و حیدر بهاروند مسئولیت سرپرستی را برعهده گرفته است. همه‌چیز برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال مهیا بود که خبر رسید فیفا حاضر به پذیرش برگزاری نیست و فدراسیون فوتبال باید اساسنامه‌اش را اصلاح کند. در ادامه خبر تازه‌تری آمد؛ نسخه انگلیسی و فارسی اساسنامه با هم تفاوت دارند. سال‌هاست رسانه‌های ایران از عدم شفافیت در فوتبال می‌نویسند و خواهان روشن شدن ابهامات در زمینه‌های مختلف هستند. با احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس و یکی از افراد تأثیرگذار در جریانات اخیر فوتبال نشستیم و از قانون بازنشستگی تا استعفای مهدی تاج و ماجرای اساسنامه‌ فدراسیون فوتبال گفت‌وگو کردیم. او مثل همیشه صریح و شفاف پاسخ داد. «ایران‌ورزشی» این آمادگی را دارد همه افرادی که نام‌شان در این مصاحبه آمده، پاسخ‌های‌شان را ارسال کنند تا مخاطبان برداشت درستی از پشت‌پرده فوتبال داشته باشند.

چی شد که سعی کردید در حوزه فوتبال دست به شفاف‌سازی بیشتری بزنید؟ چقدر فشار آمد برای اینکه منصرف‌تان کنند از اعلام این نظرات در عموم؟

نکات زیادی وجود دارد که شاید سال‌های بعد زمان مناسب‌تری برای بیان آنها باشد اما می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم که ما از سال ۹۶ بحث اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را در دستور کار قرار دادیم.این قانون تصویب شد. عده‌ای مقابله کردند. جمعی از استانداران، وزار، سفرا. حتی اگر خاطرتان باشد به‌صورت ویژه شهردار تهران مقابله ویژه‌ای با این قانون داشت.

تلاش‌های زیادی صورت گرفت. ما طراحان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بودیم و برای دفاع از اجرای این قانون مردانه ایستادیم در برابر دستگاه‌هایی که یکی از آنها برابر هفت وزارتخانه بود. ۷ هزار نفر با این قانون از گردونه قدرت خارج شدند که ۱۱۰۰ نفر از آنها از مقامات بودند. ورزشی‌ها به سراغ ما آمدند و گفتند که ما از این قانون مستثنی هستیم. همان زمان اشاره کردیم که نهادهای عمومی غیردولتی هم شامل این قانون می‌شوند. ۱۴ فدراسیون داشتیم. حتی فدراسیون‌های کاراته، والیبال و هندبال هم مقاومت داشتند. با اینکه مسابقات پراهمیت لیگ جهانی را داشتیم و علی‌رغم این موضوع تغییرات را در یک بازه حدود ۸، ۹ماهه اعمال کردیم.

وزارت ورزش موافق اجرای این قانون بود؟

وزارت ورزش بعد از مقاومت‌های نصفه و نیمه ۳، ۴ماهه در نهایت پذیرفت که قانون را باید اجرا و عملیاتی کند. ما سر اجرایی شدن قانون تأکید داشتیم.

موضوع بازنشستگی در فوتبال چه مراحلی را طی کرد؟

در فوتبال بحث‌هایی مطرح شد درباره درصد جانبازی که ما آن را زیاد جدی نگرفتیم، چون از این کارها در دستگاه‌های دیگر هم داشتیم و ما مطرح شدن این موضوع را در فوتبال به‌عنوان یک بحث رسانه‌ای قلمداد کردیم تا اینکه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به ملاقات رئیس مجلس آمد و در آنجا گفته شد که فدراسیون فوتبال مستثنی است.

رئیس مجلس در آن جلسه توصیه کرده بود که قانون را پیگیری کنید و همه استعفا دهید اما آنها عکس این موضوع را انجام دادند. هیأت‌رئیسه فدراسیون بعد از این به سراغ معاون قوانین رفتند، بعد به سراغ برخی کمیسیون‌ها رفتند؛ همان مسیری که شهردار تهران با تیم حقوقی متشکل از اساتید حقوق رفته بودند. ما به فوتبالی‌ها توصیه کردیم از تجربه شهردار تهران درس بگیرند و مقاومت نکنند. دیدیم علاقه چندانی وجود ندارد و مقاومت هست. تا اینکه به سفر اینفانتینو به تهران رسیدیم.

بازی پرسپولیس–کاشیما من در استادیوم بودم. آن مسابقه گذشت و آقای تاج عنوان کرده بود که من رئیس فیفا را آوردم تا حضور زنان در ورزشگاه را به ایشان نشان دهم که آن هم از نظر ما بهانه بود چون آقای اینفانتینو در تهران هیچ کنفرانس خبری با رسانه‌ها برگزار نکرد و ساعت ۲ صبح در هتل اسپیناس یک گفت‌وگوی ۱۴دقیقه‌ای با عادل فردوسی‌پور انجام می‌دهد که از این ۱۴ دقیقه، ۱۰ دقیقه علیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است.

در این گفت‌وگو نه اشاره‌ای به بازی پرسپولیس–کاشیما می‌شود و نه حضور زنان در ورزشگاه. همه اینها بهانه بود و ما دیدیم که آقای تاج برای بقای خود دارد فیفا را وارد ماجرا می‌کند، چون قبل از این آقای تاج برای بقای خود با رئیس مجلس جلسه‌ای گذاشته بود. ما دیدیم بحث، بحث این پست و مقام است. بعد از این ماجرا ما دیگر دنبال فوتبال نبودیم بلکه دوستان به سمت ما آمدند. ما پیگیری کردیم و عالی‌ترین سفیرمان از نیویورک به‌خاطر تبعیت از این قانون آمد.اما دیدیم که یک مقاومت عجیب و غریبی در فوتبال ایجاد شد.

انگار که این قانون نیست و تسویه‌حساب شخصی است! واکنش‌های کودکانه را دیدیم. ما که مشکل شخصی با کسی نداریم، چون بحث‌مان اجرای قانون است. آنها اما به‌دنبال مباحث شخصی افتادند. می‌گفتند چرا فلانی این موضوع را پیگیری کرد. در حالی که من این موضوع را برای افراد دیگری پیگیری کردم. افراد دیگری هم پیگیر این موضوع بودند و انتقادهایی را مطرح کردند اما دوستان فوتبالی می‌خواستند موضوع را شخصی کنند.

در نهایت اما آقای تاج ماند.

بله. برگردیم به موضوع آقای اینفانتینو. ویدئوی مصاحبه آقای اینفانتینو گرچه از صدا و سیما پخش نشد اما من منتشر کردم. در پاسخ، عزیزان هیأت‌رئیسه کلیپ خداحافظی تهیه کردند که پخش نشد اما من آن کلیپ را دارم. این عزیزان برای کلیپ برنامه داشتند.

ماجرای این کلیپ چه بود؟

قبل از جام ملت‌های آسیا این اتفاق افتاد. البته الان من بگویم، قطعاً تکذیب می‌کنند اما بنا داشتند که اطلاعیه‌ای بدهند و موضع‌گیری کنند درباره مداخله دولت در فوتبال. دولت اینجا فقط دولت نیست. حاکمیت و قوای مختلف در کشور را هم شامل می‌شود. قصد داشتند این کلیپ را در اختیار فیفا بگذارند و بگویند که عده‌ای دارند عزل می‌شوند. یک متن اطلاعیه از سوی رئیس و هیأت رئیسه برای فیفا به همراه این کلیپ بود در اعتراض به این اتفاقات و خداحافظی هم در آخر ویدئو داشتند.

قرار بود یک دوره‌ای به خارج از کشور سفر کنند و این کلیپ پخش شود. حتی ما اطلاع داشتیم که تیم جانشین ایران هم برای جام ملت‌های آسیا تا حدودی تعیین شده بود که کدام تیم به جای ایران بازی کند. پس تا اینجا یک متن بود و یک کلیپ که ارسال نشد در نهایت. ما آن زمان به خاطر منافع ملی و اینکه دیدیم آقایان اینفانتینو را آوردند، صلاح ندیدیم این کلیپ را منتشر کنیم. اینفانتینو را از چین آوردند. چون برنامه‌ای برای سفر به ایران نداشت اما با جت شخصی‌اش آمد و دوباره به چین برگشت. هنوز هم وقت انتشارش نرسیده است.

ما این اقدامات را خائنانه می‌دانیم برای آینده. می‌گویند مداخله در حالی که مداخله یعنی بگوییم آقای ایکس یا ایگرگ باشد. ما ولی به دنبال قانون‌گذاری هستیم. ما نهادهای عمومی غیردولتی زیادی داریم. مثل هلال احمر یا نهادهایی مثل کمیته ملی المپیک. پس این موضوعی نبوده که ویژه فوتبال یا ویژه شخص آقای تاج باشد. قانونی بوده که ۷ هزار نفر را شامل شده است. نگفته‌ایم که چه کسی باشد.

بعد از این ماجراها شما سکوت کردید؟

به خاطر مصلحت عمومی سکوت کردیم و صبر کردیم که نوبت مجمع فدراسیون برسد.

  آن زمان عده‌ای می‌گفتند احسان قاضی‌زاده هاشمی به جام ملت‌ها رفت و حالا دیگر سکوت می‌کند. معتقد بودند که فدراسیون موفق شده شما را به سمت خود بیاورد.

این هم تلقی غلطی بود چون من به دعوت فدراسیون نرفته بودم و به دعوت وزیر ورزش و به همراه آقای امیررضا خادم، معاون پارلمانی وزیر به این سفر رفتم.

جلسه خصوصی با آقای تاج نداشتید؟

ده‌ها جلسه خصوصی با ایشان داشتم. حتی تعدادی از آنها در فدراسیون بود. با وزیر ورزش هم جلسات خصوصی داشتیم. جلسه سه نفره هم داشتیم.

پس این گفت‌وگو‌ها و جلسات عقبه‌ای طولانی داشته است.

بله. مشکل ما با دور زدن قانون بود نه با شخص آقای تاج. حتی اگر دوست یا فامیل بنده هم بود، باز هم استثنا قائل نمی‌شدم. این جلسه خصوصی هم به معنی معامله‌گری نبود. چون ما بر ضد معامله‌گری هستیم. حتی راجع به سفر امارات هم اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به المپیک رفته بودند، تعدادی به ایتالیا سفر کرده بودند، در جام جهانی برزیل حضور داشتند. یعنی به صورت دوره‌ای سفر کردند.

از یک زمانی به بعد شما در مسائل فوتبال به صورت جزئی‌تر ورود کردید. مثل ماجرای قرارداد ویلموتس. این اهرم فشاری برای اجرای قانون از سوی شما نبود؟

از بعد از ماجرای قانون، اطلاعات زیادی از حوزه فوتبال به من می‌رسید. اطلاعات بسیار زیاد. من اگر بخواهم افشاگری کنم کلی مطلب درباره حوزه فوتبال به ما می‌رسد. بعضی از آنها را هم راستی‌آزمایی کرده‌ایم. اینطور بگویم که ۷، ۸ گروه فوتبالی به دیدن من آمدند. از کارشناسان فوتبالی، پیشکسوتان، مربیان، داوران، رسانه‌ها و شاید بتوانم بگویم بیش از ۵۷، ۵۸ نفر از کسانی که دستی در فوتبال داشتند، با من جلسه داشته‌اند. بعضی‌ها حتی بیش از ۱۰ جلسه با من داشته‌اند در یک سال اخیر. اطلاعاتم جزئی‌تر شد. قطعاً من هم هر آنچه به دستم رسیده را بیان نکرده‌ام.

بعد از موضوع بازنشستگی، شما در ماجرای ویلموتس به طور جدی ورود کردید؟

نه. قبل از آن دو بحث دیگر داشتیم درباره اتفاقاتی که در ورزشگاه‌ها رخ داده بود. بازی پرسپولیس – سپاهان و زد و خوردهایی که ایجاد شد. همچنین موضوع فینال جام حذفی بین پرسپولیس – داماش در اهواز. در بحث لیگ بود و نحوه بلیت‌فروشی چون خیلی اتفاقات درباره بلیت‌فروشی می‌افتاد و روابطی که با تیم‌های لیگ برتری وجود داشت. ادعاهایی که باشگاه‌های لیگ برتری داشتند. اتفاقاتی که در داوری‌ها می‌افتاد. نحوه برخورد فدراسیون فوتبال با خشونت در فوتبال که منجر به آسیب‌های جدی برای هواداران شده بود.

حتی بحث کارهای انتظامی، دوربین‌گذاری و اداره مسابقات. این اطلاعات به صورت پیوسته می‌آمد و ما هم درباره همه آنها جلساتی داشتیم با معاونان وزیر کشور، وزیر ورزش، فدراسیون فوتبال و مسئولان عالی نیروی انتظامی. در مجلس ۷، ۸ جلسه داشتیم در کمیسیون و کمیته ورزش داشتیم. تا رسیدیم به ویلموتس. البته از زمان مذاکرات با ویلموتس هم اطلاعاتی به ما می‌رسید. حتی از خارج از ورزش هم اطلاعاتی به ما می‌رسید. علی‌رغم اینکه یک احساس خودشیفتگی وجود داشت که دوستان فکر می‌کردند هیچکس نمی‌داند دارند چکار می‌کنند. این قرارداد بسته شد، علی‌رغم اینکه بستن این قرارداد هم خیلی ذلیلانه بود.

از چه جهت؟

از این جهت که رئیس فدراسیون ما برود در بلژیک مذاکراتی انجام دهد و حرف‌های ذلیلانه‌ای بشنود. در همان مذاکرات خانم آقای ویلموتس، گفته بود من اصلاً پایم را ایران نمی‌گذارم. شوهر من هم تردد خواهد داشت و کم می‌آید اما این مسئولان به ایران می‌آمدند و می‌گفتند که قرار است اتفاقات قرارداد کی‌روش تکرار نشود و ایشان حضور داشته باشند. یعنی صحبت‌های خارج و داخل عکس هم بود. این حرف‌ها درست منتقل نمی‌شد یا به صورت عکس منتقل می‌شد. این اتفاقات باعث شد که ما قرارداد ترکمانچایی ببندیم که یک فاجعه بود. با این حال برای آقایان اهمیت چندانی نداشت. مبلغ این مربی این اندازه نبود. کسی که رده نوزدهم دنیا بود و دو سال تیم نداشت.

آخرین قرارداد ویلموتس ششصد هزار یورو بود. آن هم به صورت ماهیانه ۵۰ هزار یورو. وقتی در آفریقا ۶ بار باخته بود، به او ۶ تا ۵۰ هزار یورو داده بودند و بعد اخراجش کرده بودند. در ساحل عاج شفافیت وجود داشت و این موارد را روی سایت فدراسیون منتشر کرده بودند اما فدراسیون فوتبال ما می‌گفت که ما بند محرمانگی داریم! چه محرمانگی؟

آن زمان که شما از قرارداد ویلموتس مطلع شدید امکان ورود به این موضوع وجود نداشت؟

گاهی اوقات اطلاعات از جاهای دیگر به دست ما می‌رسد. من به آقای تاج در جلسه کمیسیون گفتم که خانم ویلموتس دارد به شما توهین می‌کند. ایشان گفتند این زن دیوانه است. این زن دیوانه است؟ خود این خانم یک وکیل پارلمانی است! شما با کدام مذاکره‌کنندگان به مذاکره با این وکیل رفتید؟ من نمی‌خواهم در اینجا به شنیده‌ها اتکا کنم، چون این حرف‌ها حاشیه‌ای است. چیزی که واقعیت دارد این است که مصداق کلاهبرداری رخ داده است.

او از ما شکایت کرده و اینها برای دفاع یک وکیل سوئیسی گرفته‌اند که چقدر باید به‌عنوان دستمزد به او بپردازند. بگذریم که درباره پرداخت ۲میلیون یورو به ویلموتس چه بحث‌هایی هست. اینها ۲میلیون یورو را از طریق دبی به ترکیه برده‌اند تا پول ویلموتس را بپردازند و فقط صد و خورده‌ای هزار یورو را به‌عنوان هزینه ترانسفر این ۲میلیون یورو پرداخته‌اند. حالا هم که خانم آقای تاج بابت دریافت ۶میلیون یورو شکایت کرده است.

ما درباره قراردادهای خارجی البته هشدارهایی را به وزیر داده بودیم. قرارداد درباره کالدرون، استراماچونی و همچنین بازیکنان خارجی بسته می‌شود. به آقای وزیر گفتیم کشوری که تحت تحریم‌های ظالمانه است و محدودیت منابع داریم، چه دلیلی دارد قرارداد خارجی ببندیم. اگر قرار باشد تیم ملی ما به جام‌جهانی برود، مگر با مربی داخلی نمی‌تواند. چه اتفاقی می‌افتد؟

بحث قراردادهای خارجی، بحث خیلی طولانی است! جالب اینکه همه این قراردادها هم با هم متفاوت است. چه کسی باید بر این موارد نظارت کند؟ یکی مجلس است. یکی دستگاه قضایی است که باید این افراد را بیاورد و بازخواست کند. نمی‌خواهم بگویم که یک فرد در فوتبال ما اینطور است. در باشگاه‌های ورزشی هم هست. اطلاعاتی در این رابطه به دست ما رسیده که داریم راستی‌آزمایی می‌کنیم. این منابع برای تولید و تأمین منابع کشور ماست که درباره آنها گزارش‌هایی به ما رسیده که این گزارش‌ها را به بازرسی کل کشور می‌دهیم. بعضی جاها دیوان محاسبات ورود می‌کند و بعد وقتی به نتیجه قطعی رسیدیم، این موضوع را اعلام می‌کنیم.

یک روز اعلام شد که آقای تاج بیمار شدند و بعد هم استعفا دادند. شما از این موضوع اطلاع داشتید؟

من حداقل از دو هفته قبل می‌دانستم که آقای تاج ماندگار نخواهد بود. ایشان مشکلی برای‌شان پیش آمد و استعفا دادند. البته موضوعات دیگری هم بود. ما دنبال بحث‌های حاشیه‌ای نیستیم. حواشی خیلی برای فوتبال زیاد است و متأسفانه فضای ورزش ما درگیر آلودگی‌هایی شده است. بحث ما فردی نیست، بحث سالم سازی ورزش و فوتبال است. می‌بینیم که نه نتیجه‌ای حاصل می‌شود، نه عایدی دارد. این زیبنده نیست. همین اتفاقات در فیفا افتاد، در فدراسیون فوتبال ایتالیا رخ داد و با همه آنها برخورد شد.

بد است که اینقدر اتفاقات ناخوشایند در فوتبال ما بیفتد که طنزنامه‌هایی در رسانه‌های کشورهای همسایه درباره فوتبال ما درست شود. سالم‌سازی این فضا کار یک نفر و دو نفر نیست و باید همه دست به دست هم دهیم. حتی خود نماینده مجلس هم نباید جذب یکسری اتفاقات شود.

این موضوع که گفته می‌شود نسخه فارسی قرارداد ویلموتس با نسخه انگلیسی آن متفاوت بوده صحت دارد؟

من نسخه فارسی قرارداد را ندیده‌ام، فقط نسخه انگلیسی آن را دارم.

سابقه نداشته در تاریخ فوتبال ایران یک مربی با سه‌برابر قیمت واقعی‌ به فوتبال ما بیاید.

البته که آخرین قرارداد هر سرمربی، گران‌ترین آن است. موضوع اما این است که دوستان از همان ابتدا حتی ۲میلیون یورو را هم منکر شدند. ما این موضوع را افشا کردیم. ما حتی رقم این ترانسفر را هم می‌دانیم.

چون در اساسنامه چنین اتفاقی افتاده که نسخه انگلیسی با فارسی متفاوت بوده است.

شنیده‌ها در این رابطه زیاد است. من نمی‌خواهم درباره شنیده‌ها صحبت کنم اما شنیده‌هایی داریم که کارشناسان فیفا به فیفا گفته‌اند که ما شرکت خصوصی هستیم. فیفا گفته شما باید بنویسید در اساسنامه که تابع قانون کشور ایران هستید. ما درباره این موضوع سند داریم. نمی‌خواهیم اما این موضوع را مطرح کنیم که چقدر قدرت برای این افراد شیرین است که نمی‌خواهند این اقدامات را انجام دهند. پیشنهاد اولیه مذاکرات که اتفاقاً این مذاکرات هم برای اساسنامه فیفا محرمانه صورت گرفته است، تأکیدشان بر این بوده که قوانین داخلی کشور را دور بزنند! اینها حتی استاندارد فیفا را هم نمی‌خواهند بپذیرند، چون در اساسنامه فیفا تبعیت از قوانین کشور آمده است.

یک مورد دیگری در استاندارد فیفا وجود دارد که برای مسئولان فدراسیون فوتبال ما سم است! پاکدستی! شما می‌دانید که هیأت اجرایی فیفا برای ورود و انتخاب باید تمام سوابق‌شان پاک باشد. یکی از عناصرش این است که این افراد نباید در هیچ کشوری پرونده باز قضایی داشته باشند. حاضرند این طرح را در اساسنامه‌شان بگنجانند؟ احترام به قوانین داخلی قطعاً مدنظر فیفا است. این با مداخله متفاوت است.

نکته بعدی این است که فدراسیون فوتبال در اساسنامه همه‌چیز را در اختیار رئیس فدراسیون گذاشته بودند، مثل رئیس کمیته انضباطی یا اخلاق؛ در حالی که اینها ارکان مستقل هستند.

حتی در انتخاب نواب ریاست هم تخلف مشابهی صورت گرفته است.

اساسنامه فعلی ما که اصلاً نزد فیفا نیست. اساسنامه‌ای که فیفا در حال حاضر دارد مربوط به سال ۸۶ می‌شود.

برخی افراد که در هیأت رئیسه هستند، شاید به انجام شدن سریع این پروسه تمایلی نداشته باشند.

خب، مجمع باید به این موضوع ورود کند. از ۷۵ عضو، ۱۵ عضو وجود دارد که بیایند پیشنهاد بدهند و اساسنامه را خودشان تصویب کنند.

فکر می‌کنید رئیس جدید فدراسیون فوتبال بتواند از دل یک اساسنامه درست بیرون بیایند؟ می‌توانیم چنین اجماع ملی را ببینیم؟

این اجماع ملی باید به وجود بیاید. رئیس فدراسیون بعدی، یک ویرانه را تحویل خواهد گرفت. می‌گویند ۲۰۰ میلیارد بدهی اما برآورد من بالای ۴۰۰ میلیارد بدهی است. این مبلغ از کجا باید تأمین شود؟ می‌گویند ما در فیفا پول داریم! که ما می‌دانیم  این پول هزینه شده است. بعد هم پول فیفا مگر برای فدراسیون است؟ برای منابع مشخصی پرداخت می‌شود. این درست است که این پول را بابت قرارداد ترکمانچای آقای ویلموتس بپردازید؟

 

با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال درباره اساسنامه، فیفا را به نوعی دور زده است و تخلفاتی در این زمینه صورت گرفته، آیا زمینه‌ای برای برخورد با این افراد وجود دارد؟

زمینه برای برخورد به وفور هست. حتی تخلف از همین اساسنامه‌ای که خودشان نوشته‌اند هم وجود دارد. درباره دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال، تخلفات زیادی وجود دارد و گزارش هم شده است. حتی از چیزی که خودشان برای خودشان نوشته‌اند هم خیلی تخلف کرده‌اند. اینجا را دارند خانوادگی و رفاقتی اداره می‌کنند.

 

اساسنامه جدید تا چه حد می‌تواند جلوی این اتفاقات را بگیرد؟ آیا اساسنامه به تنهایی برای جلوگیری از تخلفات کافی است؟

اساسنامه استاندارد و مطابق با اساسنامه فیفا لازم است. باید فیفا تأیید کند، به تصویب هیأت دولت برسد. دبیر هیأت دولت می‌گوید هیچ مصوبه‌ای نداریم اما برای من جالب است که دو نفر می‌گویند داریم.

موضوع این است که ما به افراد و دولت‌ها کاری نداریم. نمی‌خواهیم هم منابع‌مان برود، هم نتایج‌مان برود و هم مردم را دچار یأس کنیم. نمی‌خواهیم همه چیز را با هم ببازیم. من معتقدم که یک اجماع ملی برای نجات فوتبال ایران باید شکل بگیرد که ما پیوسته اینچنین آسیب نبینیم.

 

بحث قراردادهای خارجی یک موضوع است اما قراردادهای داخلی هم کم از قراردادهای خارجی ندارد. به نظر شما خصوصی‌سازی می‌تواند این مشکل را حل کند؟

خصوصی‌سازی اگر به معنی واقعی خصوصی‌سازی باشد، خوب است. نه اینکه این موضوع به خودی خود باعث ایجاد پرونده‌های دیگر شود. اگر بورسی شود و سهام‌های مختلف خرد باشد، خوب است اما اینکه چند نفر بیایند از بانک‌ها وام‌های کلان بگیرند و توان پرداختش را نداشته باشند و دوباره مشکلات اینچنینی ایجاد شود، فایده‌ای ندارد. ما باید هزینه‌بر بودن فوتبال را بیشتر مدیریت کنیم. باید کیفیت بازیکنان تقویت شود. شما وضعیت تیم‌ها را می‌بینید. آینده درخشانی را نمی‌بینیم و اگر ساختارها درست نشود، ممکن است یک واپس‌زدگی نسبت به فوتبال در جامعه پیش بیاید.

فوتبال ما مصلحانی می‌خواهد که نگاه‌شان منفعت‌گرایانه نباشد و نگاه سالم‌سازی باشد. به نظر من ما در این ۱۰، ۱۲ سال عقب ماندیم و باید جبران شود.

بهناز میرمطهریان

منبع : ایران ورزشی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *