شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

واشنگتن ادعا کرد؛ آمادگی ۷۰ درصدی نیروهای روسی برای حمله به اوکراین

واشنگتن ادعا کرد؛ آمادگی ۷۰ درصدی نیروهای روسی برای حمله به اوکراین

دو مقام آمریکایی ادعا می‌کنند نیروهای روسی که در مرز با اوکراین حضور دارند، در آمادگی هفتاد درصدی برای انجام حمله تمام‌عیار به این کشور هستند اما همزمان اذعان کردند که مسکو شاید قصدی برای حمله نداشته باشد.

به گزارش فارس، علی‌رغم تاکید روسیه بر نداشتن هیچ برنامه‌ای برای تجاوز به خاک اوکراین، دولت آمریکا همچنان بر ادعاها درخصوص احتمال انجام‌شدن این حمله اصرار دارد.

دو مقام آمریکایی شامگاه شنبه گفتند که روسیه حدود ۷۰ درصد از قدرت رزمی را در اختیار دارد که برای تهاجم تمام عیار به اوکراین نیاز دارد و گروه‌هایی از گردان‌های تاکتیکی بیشتری را به مرز با همسایه خود می‌فرستد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، خبر دادند در دو هفته گذشته تعداد گروه‌های گردان‌های تاکتیکی در منطقه مرزی با اوکراین از ۶۰ گروه تا روز جمعه به ۸۳ نفر رسیده است و ۱۴ گروه دیگر در حال حرکت به منطقه هستند.

این منابع به رویترز توضیح دادند، در مورد زمان تهاجم انتظار می‌رود در حوالی ۱۵ فوریه که زمین هم به دلیل سرمای شدید یخ می‌زند، این امکان را برای ترانزیت مکانیزه خارج از جاده توسط واحدهای نظامی روسیه فراهم کند. چنین شرایطی تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

رویترز اما نوشت که این مقام‌های آمریکایی شواهد یا مدارکی برای تأیید برآوردهای خود از نیروهای روسیه ارائه نکردند.

به گفته این افراد، واشنگتن بر این باور است که روسیه ممکن است گزینه‌های دیگری غیر از تهاجم تمام عیار، از جمله تهاجم محدود را انتخاب کند و معتقد نیست که رئیس جمهور «ولادیمیر پوتین» تصمیم نهایی را گرفته است.

اما آنها به رویترز ادعا کردند روسیه در حال ایجاد نیرویی است که می‌تواند همه سناریوها را اجرا کند.

به ادعای مقامات آمریکایی، اگر روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین حمله کند، ممکن است ظرف چند روز سقوط کند. یکی از مقامات گفت که تهاجم تمام عیار باعث تلفات زیادی خواهد شد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه اعزام نظامیان آمریکایی به شرق اروپا فقط به تنش‌ها دامن می‌زند، از واشنگتن خواست دست از تنش‌زایی در مسئله اوکراین بردارد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *