پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

واشنگتن: «فشار حداکثری» علیه ایران، شکست فاحش بود

واشنگتن: «فشار حداکثری» علیه ایران، شکست فاحش بود

*«واقعیت این است که دولت قبلی ایالات متحده برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشته است. کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود و خلاف هر آن چه که وعده بود، محقق شد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، کارزار «فشار حداکثری» دولت «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران را یک شکست فاحش توصیف کرد.

به گزارش  فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری روزانه خود، با نادیده گرفتن فشارهایی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در یکسال گذشته به ایران وارد کرده، تأکید کرد که کارزار فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه تهران یک شکست فاحش بوده است.

بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: «واقعیت این است که دولت قبلی ایالات متحده برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشته است. کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود و خلاف هر آن چه که وعده بود، محقق شد».

پرایس تصریح کرد که دولت ترامپ وعده داده بود که با سیاست فشار حداکثری علیه ایران، به یک توافق بهتر با ایران خواهد رسید که این وعده محقق نشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با نتایج معکوس سیاست فشار حداکثری رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه ایران ادامه داد که ترامپ وعده داده بود که با کارزار فشار حداکثری در برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد کند که این نتیجه معکوس داشت و موفق به تحقق این هدف نشد.

پرایس همچنین ادامه داد که دونالد ترامپ همچنین وعده داده بود که با اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی، جامعه بین‌الملل را علیه ایران متحد کند که اینگونه نشد و عکس تمامی این موارد محقق شد.

وی سپس با اشاره به این موارد گفت: «بر خلاف آن چه ترامپ وعده داده بود، (هم‌اکنون)، ما یک برنامه هسته‌ای ایران را به ارث برده‌ایم که رو به جلو می‌تازد و یک برنامه هسته‌ای ایران را داریم که در معرض نظام راستی‌آزمایی و نظارت قرار ندارد».

در حالی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرده است که دولت بایدن همواره سعی می‌کند که کم کاری دولت بایدن در پیشبرد مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را با برجسته کردن اشتباهات سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران مخفی کند و کارنامه عملکرد یکساله گذشته بایدن نشان می‌دهد که وی همچنان سیاست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق علیه ایران را حفظ کرده است.

یکی از مهمترین نکاتی که در مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۴ در حال بررسی است، دریافت تضمین از آمریکا برای عدم خروج از توافق است، موضوعی که آمریکا هنوز با آن موافقت نکرده است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

اخیراً طی روزهای گذشته، مقام‌های آمریکایی در جریان مذاکرات وین درباره احیای برجام، از تمایل خود برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آورده‌اند و «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید و پرایس در کنفرانس‌ خبری‌های اخیر خود تصریح کرده‌اند که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *