جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

وزیر کشور سابق لبنان: توافق ایران و عربستان ضامن ثبات منطقه است

وزیر کشور سابق لبنان: توافق ایران و عربستان ضامن ثبات منطقه است
*اکنون بین ایران و عربستان فضایی از بی اعتمادی به وجود آمده است و ترس عربستان از این است که چنانچه ایران پایه های قدرت خود را تثبیت کند، با توجه به بالا بودن توان نظامی می تواند آن را تحت سلطه خود قرار دهد.

بیروت- ایرنا- وزیر کشور سابق لبنان با اشاره به جنگ عربستان علیه یمن و تنش و ناآرامی در منطقه گفت: توافق بین ایران و عربستان سعودی در خصوص مسایل منطقه موجب برقراری ثبات در سراسر منطقه خواهد شد.

“مروان شربل” وزیر کشور سابق لبنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا زمانی که بین عربستان و ایران اعتماد سازی نشده و توافق بین دو طرف حاصل نشود، این نا آرامی ها  ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: اکنون بین ایران و عربستان فضایی از بی اعتمادی به وجود آمده است و ترس عربستان از این است که چنانچه ایران پایه های قدرت خود را تثبیت کند، با توجه به بالا بودن توان نظامی می تواند آن را تحت سلطه خود قرار دهد.

ایران هراسی دستاویزی برای باج گیری از کشورهای عربی

شربل در مورد سیاست های ضد ایرانی  آمریکا گفت: باید از آمریکا پرسید مشکل این کشور با ایران چیست و به چه بهانه ای به مشکل تراشی علیه آن متوسل شده است؟ چه خطری می تواند از سوی ایران برای آمریکا وجود داشته باشد؟

ایران نه خطری دارد و نه مثل بقیه کشورها صادر کننده تروریست است و آمریکا نیز ده ها هزار کیلومتر از  ایران فاصله دارد.

هدف آمریکا این است که با ترساندن کشورهای حاشیه خلیج فارس از ایران، بتواند از آنها باج بگیرد، اگر ایران نبود بی شک  واشنگتن برای باجگیری از کشورهای منطقه یک دشمن دیگر برای آنان علم می کرد.

آمریکا دوست و دشمن دائمی ندارد و در مورد کُردها دیدیم که چطور با وجود آموزش و تامین تسلیحاتی  کُردها،  اکنون آنان را در مقابل ترکیه تنها گذاشت.

شربل سپس با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و اینکه آمریکا کُردها را در این منطقه در برابر حمله ترکیه تنها گذاشت، اظهار داشت: آمریکا دوست و دشمن دائمی ندارد و وضعیت کُردها در شمال سوریه مهر تاییدی بر این است که آمریکا دوست و دشمن همیشگی نمی شناسد زیرا می بینیم چگونه با وجود آموزش و تامین تسلیحاتی، کُردها را اکنون در مقابل ترکیه تنها گذاشت؛ آمریکا فقط منافع خود را در نظر می گیرد نه چیز دیگر و به هیچ وجه نمی توان با آن هم پیمان شد.

وی در ادامه این گفتگو به موضوع تحریم های آمریکا علیه لبنان به شکل کلی و علیه حزب الله به طور خاص، اشاره کرد و گفت: تحریم ها علیه بعضی موسسات لبنان ممکن است به سطح بالاتری برسد و بعضی از وزرای دولت کنونی از طوایف مختلف را دربرگیرد.

شربل با بیان اینکه فشار اقتصادی علیه لبنان نه موجب تضعیف بلکه باعث تقویت حزب الله می شود، گفت: حزب الله همواره راه حلی برای مشکلات دارد و نباید تصور کرد، بدتر شدن اوضاع اقتصادی لبنان موجب تضعیف آن می شود.

وی تاکید کرد: آمریکا می تواند با تحریم تعداد بیشتری از  موسسات لبنانی اقتصاد کشور را نابود کند اما در مورد حزب الله به نتیجه ای نخواهند رسید زیرا این حزب از سلاح خود دست نخواهد کشید و قدرتمندتر خواهد شد و همواره راهی برای شرایطی که در آن قرار می گیرد، پیدا می کند.

دخالت بیگانگان در تظاهرات برخی کشورهای منطقه

وزیر کشور سابق لبنان در خصوص تظاهرات دو هفته پیش در این کشور اندکی پس از تظاهرات در مصر و سپس عراق، گفت: احتمال دارد  نقشه ای برای برهم زدن امنیت کشورهای منطقه وجود داشته باشد.

دخالت کشورهای خارجی در تظاهرات بر این اساس است که از  وضعیت داخلی هر کشوری سوء استفاده می کنند تا مردم را علیه نظامی که دلخواه آنها نیست تحریک کنند. به عبارت دیگر انگیزه های مخفی در پس چنین تظاهراتی نهفته است که از سوی بیگانگان و یا حتی برخی طرف های داخلی پشتیبانی می شود، زیرا در هر کشوری ممکن است اختلافاتی بین برخی نهادها و  موسسات دولتی وجود داشته باشد که گاه تا طرح استعفای دولت و یا تغییر آن پیش می رود، همانطور که در تظاهرات اخیر در عراق شاهد بودیم.

اما در هر حال دلیل تظاهراتی که در کشورهای متعدد مانند مصر، لبنان و عراق برپا می شود، مطالبات مردمی است و هیچ تظاهراتی برگزار نمی شود که در آن مطالبات مردمی وجود  نداشته باشند.

اقتصاد لبنان در معرض خطر قرار دارد

شربل در خصوص مشکلات اقتصادی لبنان گفت: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور مسئولانی هستند که از اوایل دهه نود در راس قدرت قرار دارند و چنانچه اوضاع به همین روال کنونی ادامه یابد، یعنی در مورد لایحه بودجه توافق حاصل نشود و کمبود دلار و افت ارزش لیره ادامه داشته باشد، با خطراتی مواجه خواهیم شد و البته معلوم نیست مردم تا چه زمانی این وضعیت را تحمل خواهند کرد و بر این اساس باید به جای سرکوب تظاهرات کنندگان راه حلی برای مشکلات پیدا کرد.

وی در توضیح مشکل تصویب بودجه در لبنان گفت: از سال ۲۰۰۵  تا سال ۲۰۱۴ لایحه بودجه در لبنان تصویب نشد، این در هیچ  کشورهای جهان حتی در کشورهای فقیر و عقب افتاده سابقه ندارد.

اختلافات سیاسی و داخلی لبنان دلیل پس زدن کمک های پیشنهادی ایران

وی با اشاره به پیشنهاد ایران به لبنان در خصوص تامین برق و نیز عرضه سلاح های پیشرفته به ارتش این کشور  گفت: این پیشنهادات و نیز پیشنهاد مشابه از سوی روسیه متاسفانه رد شد و دلیل آن اختلافات سیاسی بین گروه های لبنانی است در حالی که پذیرش این  پیشنهادات نیازمند موافقت همه گروههای لبنانی است و این چیزی است که تا کنون در کشور وجود نداشته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *