جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خادمان پای کار زائران

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خادمان پای کار زائران
تشریح برنامه های معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در دهه آخر ماه صفر؛
 

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برنامه‌ها و اقدامات این معاونت برای میزبانی از دهه آخر صفر را تشریح کرد.

به گزارش آستان نیوز، محمد توکلی در نشست خبری تشریح برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر گفت: خادمان حرم مطهر در ایام اربعین حسینی با برپایی 6  موکب در ایران و عراق خادم زائران پیاده امام حسین(ع) بودند و از 29 شهریور ماه نیز با برپایی 14 موکب در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس، این خدمت را این بار به زائران پیاده امام هشتم(ع) ارائه خواهند کرد.
توکلی افزود: همچنین از روز ۲۷ صفر مصادف با رحلت رسول گرامی اسلام(ص) ۱۶ موکب در مدارس، حسینیه‌ها، مجموعه‌های ورزشی سطح شهر آماده خدمت‌رسانی به زائران خواهد بود.

میزبانی از هیئات مذهبی کشور
وی تصریح کرد: امسال میزبان جمعیت میلیونی زائران در دهه آخر صفر خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵۰۰ هیئت مذهبی به حرم مطهر رضوی مشرف شوند و بر همین اساس آمادگی لازم برای میزبانی از این خیل زائران در اماکن متبرکه حرم مطهر ایجاد شده است و به هیئت‌های عزاداری نیز بسته‌های متبرک رضوی اهدا خواهد شد. توکلی ادامه داد: در این ایام خادمان رضوی در دو نوبت برای خدمت‌رسانی در حرم مطهر خواهند یافت تا به نحو شایسته در بخش‌ها و پست‌های خدمتی مختلف از زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) میزبانی کنند.

طرح زیارتی روضه منوره ویژه سالمندان 
توکلی در ادامه گفت: فراهم کردن شرایط برگزاری با شکوه مراسم خطبه خوانی در صحن پیامبر اعظم(ع) و محفل شام غریبان، از جمله مسئولیت‌های معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر است و با توجه به تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر برگزاری این دو مراسم با حضور گسترده زائران و مجاوران، اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.
وی همچنین به افزایش ظرفیت اجرای طرح زیارتی سالمندان و توان‌یابان اشاره کرد و گفت: این طرح با ارائه خدمت ویلچر اجرا می شود، در ایام دهه آخر صفر و با توجه به افزایش آمار زائران تقویت خواهد شد و همه روزه امکان زیارت ۱۲۰۰زائر توان‌یاب از مسیر مسجد گوهرشاد تا روضه منوره فراهم شده است.

40 هزار وعده پذیرایی در مهمانسرای حضرت
در ادامه این نشست نیز محمد شبان، مدیر خدمات رفاه زائرین حرم مطهر رضوی به تشریح خدمات و برنامه‌های این معاونت پرداخت و گفت: با توجه به افزایش آمار تشرف زائران در این ایام، ظرفیت خدمت‌رسانی در مهمانسرای حضرت افزایش یافته و از ۲۳ هزار وعده نهار و شام در هر روز، به ۴۰ هزار وعده خواهد رسید.
به گفته او، توزیع روزانه دو هزار صبحانه گرم ویژه هیئات مذهبی و ۱۰۰ هزار بسته صبحانه بین زائران، از دیگر خدمات این معاونت خواهد بود.

اجرای موقوفه غراب و اطعام ساکنان حاشیه شهر
مدیر خدمات رفاه زائرین حرم مطهر رضوی به اجرای یک سنت حسنه بر اساس یک وقف‌نامه نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس موقوفه مرحوم کاظم غراب، در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) ۲۰۰۰ نفر در مهمانسرای حضرت پذیرایی می‌شوند و علاوه بر آن، تعداد ۲۰۰۰ غذا نیز در حاشیه شهر مشهد توزیع خواهد شد.

فعالیت شبانه‌روزی چایخانه‌ها و توزیع 5 میلیون بطری آب 
به گفته شبان، افزایش قفسه امانات زائران از 7 هزار به 11 هزار، افزایش صندلی‌های چرخدار به 2500 صندلی، آمادگی برای اسکان ۷۰ هزار زائر در حسینیه‌ها، مدارس و سالن‌های ورزش سطح شهر مشهد، فعالیت شبانه‌روزی چایخانه‌های حرم از یکم تا هفتم مهرماه با ظرفیت توزیع ۱۱ میلیون لیوان چای، توزیع سیصد هزار لیوان متبرکات و شربت، توزیع بیش از ۵ میلیون بطری آب آشامیدنی از محل نیت واقفین و ناذرین، برپایی ۴۲ پایگاه امدادی، استقرار ۷۲ دستگاه آمبولانس در حرم مطهر و محدوده حریم حرم و فعال کردن بیمارستان صحرایی در محدوده حرم مطهر، از دیگر اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *