سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

ولیعهد عربستان، آمریکا را به تحمیل «ضرر اقتصادی» تهدید کرد

ولیعهد عربستان، آمریکا را به تحمیل «ضرر اقتصادی» تهدید کرد

واشنگتن پست فاش کرد که محمد بن سلمان در بحبوحه اختلافات نفتی، آمریکا را به “درد بزرگ اقتصادی” تهدید کرد.محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، واشنگتن را تهدید کرد زیرا که قصد داشت ریاض را به خاطر تصمیم کاهش تولید نفت مجازات کند.

این روزنامه نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، واشنگتن را تهدید کرد زیرا که قصد داشت ریاض را به خاطر تصمیم کاهش تولید نفت مجازات کند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه توضیح داد، طبق یک سند محرمانه اطلاعاتی آمریکا، پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور پاییز گذشته متعهد شد که به دلیل تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت در بحبوحه افرایش بهای انرژی و نزدیک شدن سریع به انتخابات در آمریکا «عواقبی» را به عربستان سعودی تحمیل کند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به طور خاص تهدید کرد روابط بین دو کشور را قطع خواهد کرد و از این کشور انتقام اقتصادی خواهد گرفت.

در ملأ عام، دولت عربستان مودبانه از اقدامات خود از طریق بیانیه‌های دیپلماتیک دفاع کرده است؛ اما در خلوت، ولیعهد تهدید کرده که روابط چند دهه‌ای بین ایالات متحده و عربستان را تغییر داده و در صورت مقابله با کاهش‌ تولید نفت، هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی را بر واشنگتن تحمیل می‌کند.

بر اساس این سند محرمانه، ولیعهد سعودی با اشاره به اینکه “دیگر با دولت آمریکا معامله نخواهد کرد”، قول “عواقب اقتصادی قابل توجهی برای واشنگتن” را داد.

این سند محرمانه توضیح داد که مشخص نیست تهدید ولیعهد سعودی مستقیما با مقامات آمریکا مطرح شده یا از طریق استراق سمع الکترونیکی بوده است؛ اما در هر حال این موضوع تنش در قلب یک رابطه طولانی مدت مبتنی بر نفت در ازای امنیت را آشکار کرد.

یک منبع در شورای امنیت ملی آمریکا گفت که از چنین تهدیدهایی از سوی عربستان بی‌اطلاع است.

به نوشته این روزنامه، این سند اطلاعاتی آمریکا در پلتفرم دیسکورد به عنوان بخشی از نشت گسترده مسائل بسیار حساس امنیت ملی منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *