پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

پامپئو: اروپا نقش مهمی در امضای توافق‌های صلح با اسرائیل داشت

پامپئو: اروپا نقش مهمی در امضای توافق‌های صلح با اسرائیل داشت

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه کشورهای اروپایی نقش مهمی در امضای توافق‌های سازش بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی دارند، ایران را نیروی ثبات‌زدا در منطقه غرب آسیا خواند.

به گزارش  فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده جمعه گفت کشورهای اروپایی نقش اساسی در حمایت از روند سازش و امضای توافق‌های موسوم به «توافق ابراهیم» داشتند.

پامپئو در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ریپابلیکا» گفت: «باور دارم سران اروپایی نقش استراتژیکی [در توافق‌های سازش] داشتند… همچنین [نقش مهمی] در مهار کردن و مقابله با جمهوری اسلامی ایران که هنوز هم بزرگترین نیروی ثبات‌زدا در کل منطقه خاورمیانه است، ایفا می‌کنند».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی همچنین ابراز امیدواری کرد که گروه‌ها و سران فلسطینی نیز برای نشستن پای میز مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی، به آمریکا بپیوندند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کاری نیاز است تا توافق سازش مشابهی با فلسطینی‌ها امضا شود، مدعی شد: «فلسطینی‌ها باید به گفت‌وگو متعهد شوند».

دو هفته پیش بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی مراسمی در کاخ سفید با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و وزرای خارجه بحرین و امارات بیانیه عادی‌سازی روابط با این دو کشور غرب آسیایی را امضا کرد.

«کِلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با بیان اینکه طی چند روز آینده احتمال اعلام توافق سازش کشورهای دیگری با رژیم صهیونیستی وجود دارد، تلویحا این روند را اقدامی در تقابل با ایران توصیف کرد.

بعد از آن، «مورگان اورتگاس» سخنگوی کاخ سفید با سرزنش کردن سران تشکیلات خودگردان و دیگر نهادهای فلسطینی به دلیل بی‌دولت ماندن آنها تا کنون، مدعی شد که واشنگتن موافقت تل‌آویو با نقشه مکانی تشکیل دولت مستقل فلسطین را گرفته است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *