چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

کارشناس عراقی: وعده رژیم سعودی برای کمک به مقابله باکرونا دروغ است

کارشناس عراقی: وعده رژیم سعودی برای کمک به مقابله باکرونا دروغ است

*عربستان جایگاه و شایستگی ایفای این نقش را ندارد، زیرا پرونده این کشور مملو از جنایت است. از جمله این جنایت‌ها، حمایت آشکار سعودیها از تروریسم است.

کارشناس و تحلیلگر ارشد روابط بین الملل عراق، عضویت عربستان در میان ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان موسوم به «گروه ۲۰» را با توجه به حمایت آشکار آل سعود از تروریسم و نقض گسترده حقوق بشر، «اشتباهی بزرگ» خواند و وعده‌های رژیم سعودی برای کمک به جهانیان برای مقابله با «ویروس کرونا» را دروغ دانست.

«حافظ آل بشارة » کارشناس و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل عراق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد، درباره برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در دو روز اخیر در ریاض گفت: میزبانی عربستان برای اجلاس گروه ۲۰ اشتباه بزرگی از سوی اعضای این مجموعه بین‌المللی و مهم بود که مدعی پیشگامی تمدن معاصر در قرن ۲۱ هستند و شعار حمایت از حقوق بشر، مقابله با تروریسم و توسعه همه جانبه را سر می‌دهند.

وی تاکید کرد: عربستان جایگاه و شایستگی ایفای این نقش را ندارد، زیرا پرونده این کشور مملو از جنایت است. از جمله این جنایت‌ها، حمایت آشکار سعودیها از تروریسم است.

آل بشارة تصریح کرد: عربستان در ویران کردن عراق، سوریه و لبنان سهیم بوده است و جنگ جنایتکارانه‌اش علیه یمن همچنان ادامه دارد. رابطه عربستان با پیرامون منطقه‌ای خود یک رابطه تجاوزگرانه است که همواره به فاجعه منجر شده است.

وی افزود: اما پرونده حکومت سعودی در زمینه حقوق بشر در داخل عربستان نیز روشن است و این حکومت علیه یک طائفه که حدود یک چهارم ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهد، سیاستی طائفه‌ای اتخاذ کرده و از این رو، حقوق این طایفه از جنبه زندگی، امنیت، معیشت، آینده و هویت دینی و قومی‌اش محدود و تهدید شده است.

این کارشناس عراقی تاکید کرد: همه این مواردی که ذکر کردم، باعث می‌شود که عربستان در جایگاهی نباشد که بتواند به هرگونه تلاش جهانی در زمینه اقتصاد یا حقوق بشر یا روابط بین المللی‌سالم، ره‌آورد مثبتی بیفزاید.

وی خاطرنشان کرد: عربستان همچنان به عنوان یک عنصر مانع‌تراش و ناهنجار در جامعه بین‌المللی باقی‌مانده است و کشورهای گروه ۲۰ باید در محاسبات خود در خصوص عضویت عربستان در این گروه تجدید نظر کنند.

آل بشارة در عین حال اشاره کرد که متاسفانه بسیاری از کشورهای جهان شعارهای بشردوستانه و لزوم برخورداری از روابط همسان و حل مشکلات فقر و آوارگی و نظایر آن سر می‌دهد، اما در نهایت، منافع خود را مقدم می‌شمارند و همه روابطشان بر اساس منافع است.

وی با اشاره به “سیاست رشوه‌دهی عربستان برای خرید کشورها در سطح جهان” تصریح کرد: ریاض چپ و راست پول پخش می‌کند. این کشور با کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلیس، کشورهای اروپایی و اعضای شورای امنیت قراردادهای تجاری و نظامی می‌بندد تا مواضع خودشان را به گونه‌ای که سعودیها می‌خواهند، تغییر دهند. عربستان مواضع آنها را با پول می‌خرد.

این تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل در ادامه به وضعیت ناگوار اقتصادی عربستان اشاره کرد و گفت: قیمت‌های نفت سقوط کرده و به طور طبیعی این امر قدرت مالی سعودیها را با توجه به اینکه نفت تقریبا تنها منبع درآمدی آنها را تشکیل می‌دهد، تحت تاثیر قرار داده است و دیگر مثل گذشته آنطور که می‌خواهند، نمی‌توانند آزادانه عمل کنند.

وی درباره مفاد بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ برای کمک به جهان بویژه کشورهای فقیر و درحال توسعه برای مقابله با کرونا و پرسشی درباره وعده‌های مقامات سعودی برای کمک به کشورهای فقیر و ارایه واکسن به آنها و تبلیغات رسانه‌های عربستان در این باره گفت: برخی تبلیغات سعودیها درخصوص ارایه کمکها و واکسن‌ها دروغ‌پردازی است و صحت ندارد. اینها فقط تبلیغات رسانه‌ای است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست مجازی پانزدهمین نشست گروه ۲۰ اعلام کرده بود که کشورهای عضو این گروه از ابتدای شیوع ویروس کرونا متعهد به پرداخت ۲۱ میلیارد دلار برای مقابله با این ویروس شدند.

وی اعلام کرد که این اعتبار برای تأمین مالی فوری و به ویژه برای توسعه داروهای تشخیص، واکسن‌ها و درمان‌های تأثیرگذار کرونا اختصاص یافت و عربستان نیز ۵۰۰ میلیون دلار در این زمینه پرداخت کرده است.

بن سلمان گفت: خواستار توزیع عادلانه واکسن کرونا و تسهیل راه‌های دستیابی افراد مورد نیاز به آن هستیم.

اجلاس گروه ۲۰، ۲۱ و ۲۲ نوامبر (یکم و دوم آذر) به صورت ویدئو کنفرانس به میزبانی سعودیها برگزار ‌شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *