شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

کاندیدای پنهان اصلاحات کیست؟ /برادر محسن رسما کاندیدا شد

کاندیدای پنهان اصلاحات کیست؟ /برادر محسن رسما کاندیدا شد

سودای ریاست جمهوری در مجلس یازدهم همچنان ادامه دارد و وعده های کاندیداهای کابینه محمود احمدی نژاد پایان نمی گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، در حال که کمتر از دو هفته به آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، بازار وعده و وعید داوطلبان گرم شده و کاندیداهای احتمالی بیش از پیش با برگزاری نشست یا مصاحبه با رسانه ها از وعده های خود رونمایی می کنند.

رامین مهمانپرست که کاندیدای دیپلمات این دوره است از برنامه هایش برای سیاست خارجی و مذاکره با آمریکا و برجام می گوید، حسن سبحانی چهره اقتصاددان با موشکافی مشکلات اقتصادی راه حل هایش برای برون رفت از وضع فعلی را مطرح می کند، محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب از اعضای کابینه اش رونمایی کرده و وعده می دهد که نصف کابینه اش را زنان تشکیل دهد، حسین دهقان، کاندیدای نظامی تاکید کرده به موقع به اسرائیل ضربه خواهیم زد و گفته که تا آخر رقابت ها می ماند و رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد هم وعده های بنزینی می دهد و می گوید برای بهره‌مندی مردم از یارانه بنزین کارت سوخت هر نفر را به کارت ملی او وصل می‌کنیم تا هدفمندی به صورت عادلانه اجرا شود.

البته تلاش کاندیداها به همین سخنان منتهی نشده و اقدامای مانند دیدار با مولوی عبدالحمید، روحانی برجسته اهل سنت هم خبری بود که این هفته مورد توجه قرار گرفت. گفته شده که حسین دهقان و رستم قاسمی در دیداری با این چهره وعده داده‌اند که نسبت به رفع تبعیض ها اقدام کنند.

در این میان محسن رضایی که گفته بود «حضور در عرصه انتخابات، برایم بی شباهت به عرصه انجام تکلیف دینی و میهنی نیست.» رسما اعلام کاندیداتوری کرد.

مجلس یازدهمی‌ها همچنان به دنبال رسیدن به پاستور

درحالی که نام رئیس و نواب رئیس مجلس به عنوان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مطرح است، این هفته فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد تا صف مجلس یازدهمی هایی که می خواهند به پاستور نقل مکان کنند طولانی تر شود.

فریدون عباسی با شعار «دولت نخبگانی؛ بازگشت به مردم» در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت و تاکید کرده است که «به نفع هیچکس کنار نمی روم، حتی رئیسی.»

او هم دیگر کاندیدای عضو دولت محمود احمدی نژاد است و معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی دولت احمدی نژاد بوده است.

چشم انتظاری اصولگرایان ادامه دارد

اصولگرایان همچنان چشم انتظار کاندیداتوری ابراهیم رئیسی هستند و ترجیح می دهند نام کاندیدای دیگری را به زبان نیاورند. هرچند شورای وحدت و شورای ائتلاف و جبهه پایداری این روزها هر کدام مسیر خود را در پیش گرفتند اما محمدرضا باهنر پیش بینی کرده «در مجموعه شورای وحدت، شورای ائتلاف و مجموعه اصولگرایان اگر رئیسی وارد رقابت شود، تقریبا همه جریان‌ها از وی حمایت می‌کنند.»

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم گفته که نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان می‌دهد که احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار افزایش یافته است و جز رئیسی نمی توانند بگویند هیچکدام از افراد دیگر کاندیدای آنها هستند.

او بر اختلافات موجود میان اصولگرایان هم مهر تایید زده و گفته است: «ما غیر از پیشنهادی که در ابتدای تشکیل شورای وحدت برای شورای ائتلاف و جبهه پایداری ارسال کردیم دیگر تماس یا مذاکره‌ای نداشته‌ایم. مقداری هم شرایط باید فراهم شود تا تجمیع صورت پذیرد.»

از سویی با اشاره به صف طولانی کاندیداهای اصولگرا خبر داده که محمدباقر قالیباف و نواب رئیس مجلس علنا و در گفت‌وگوهای خصوصی اذعان کردند که اگر آقای رئیسی بیایند دیگر در انتخابات حاضر نمی‌شوند. بنابراین تعداد قابل‌ توجهی از این کاندیداها و شاید بتوان گفت نزدیک به ۹۰ درصد از آنان کنار می‌روند.

البته متکی همچنان از عدم حضور رئیسی هم گفته و تاکید کرده است: در صورت عدم‌ حضور رئیسی در انتخابات، کاندیدای منتخب شورا پس از اعلام لیست نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان معرفی می‌شود.

سوی دیگر ماجرا شورای ائتلاف قرار دارد که غلامعلی حدادعادل، رئیس آن این هفته به قم سفر کرده و با برخی مراجع تقلید دیدار کرده که این سفر رنگ و بوی انتخاباتی داشته است.

صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری اما با حمله به هر دو شورای وحدت و ائتلاف از حضور پدرخوانده ها در جریان اصولگرایی انتقاد کرده و گفته است: گاهی بی توجه به دیگران می روند و برای خودشان شوراهای متفاوتی می سازند و بعد خودشان را محور وحدت معرفی می کنند! کسانی که در راس وحدت جریان انقلابی قرار می گیرند خودشان باید انقلابی تر از دیگران باشند ولی می‌بینیم که برخی در گذشته در مسائلی مثل برجام و برخی دیگر در فتنه ۸۸ تشخیص و عملکرد نادرستی داشته‌اند و امروز خود را محور وحدت معرفی می‌کنند.

خبر دیگر اینکه سعیدمحمد، کاندیدای نظامی که این روزها و بعد از گذراندن حواشی مختلف حضور کمرنگی در رسانه ها دارد در بیانیه ای ایجاد و راه اندازی هرگونه ستاد انتخاباتی منتسب به خود را تکذیب کرد.

اجماع اصلاح‌طلبان یا کاندیداتوری تاجزاده؟

خبر قابل توجه این هفته در جریان اصلاح طلبی این بود که سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی با صدور بیانیه ای برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد و این موضوع واکنش های مثبت و منفی برخی چهره های اصلاح طلب را در پی داشت.

از یک طرف اعضای حزب کارگزاران با این موضوع با طعنه رفتار کردند و محمدعطریانفر در این باره گفت: تاج زاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است. ضمن اینکه کلا جبهه اصلاحات این شیوه از طرح نامزدهای انتخاباتی را به صورت منفرد و مستقل و بدون توافق و تفاهم صورت می گیرد را نمی پسندد. برای این حضور هیچگونه توافقی حول محور خاتمی صورت نگرفته است از این جهت من خیلی این شیوه ورود را نمی‌پسندم.

مسعود پزشکیان دیگر کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری مجلس هم شرط کناره گیری خود را اعلام کرد و گفت: در انتخابات در نظرسنجی عمومی اگر مقبولیت برایم حاصل نشود به نفع دیگری کنار گیری می کنم.

با این حال سیدحسین مرعشی، نائب رئیس جبهه اصلاحات گفته که اصلاح طلبان نامزدی دارند که هنوز نامش را اعلام نکردند. او تصریح کرده است: کاندیداهای پنهان سه خصوصیت دارند؛ یکی اینکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و به پای صندوق‌های رای بکشانند و سوم اینکه کشور را به شایستگی اداره کنند.

برگزاری انتخابات به تعویق می افتد؟

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشوراین هفته اعلام کرد که دولت و وزارت کشور برنامه ای برای تعویق انتخابات ندارند و انتخابات طبق زمان بندی اعلام شده در ۲۸ خردادماه برگزار می شود.

او همچنین گفته: مرحله رسیدگی به فرآیند صلاحیت داوطلبان را هم داریم که باید شورای نگهبان در بازه زمانی ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت ماه، صلاحیت هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری را مورد بررسی نهایی قرار دهد. یک دوره ۵ روزه تمدید به رسیدگی صلاحیت داوطلبان هم برای بررسی‌های بیش‌تر و رسیدگی به اعتراضات در تقویم انتخابات پیش بینی شده است.

عرف با بیان اینکه باید طبق تقویم انتخابات، شورای نگهبان در ۶ خرداد ماه نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کند، گفت: از ۷ خرداد ماه به مدت بیست روز فرصت تبلیغات برای نامزدهای نهایی وجود دارد که باید طی این مدت برنامه‌ها و دیدگاه‌هایشان را با مردم در میان بگذارند.

 سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم از آمادگی این ستاد برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهر تهران در بستر شبکه داخلی و بدون استفاده از اینترنت خبر داد و گفت: در تلاش هستیم هفت تا هشت شهر هم به لیست برگزاری انتخابات تمام الکترونیک بیفزاییم و با این حساب امیدواریم بتوانیم در بیش از ۳۰ شهر کشور انتخابات را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم تاکید کرده است: بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *