پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

کدخدایی: فقط ۴۰ داوطلب مدارک لازم را ارائه کرده‌اند / کاندیدا باید هم رجل سیاسی باشد، هم مذهبی

کدخدایی: فقط ۴۰ داوطلب مدارک لازم را ارائه کرده‌اند / کاندیدا باید هم رجل سیاسی باشد، هم مذهبی

* تبلیغات از ۷ خرداد آغاز خواهد شد و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت. آمار ثبت نام انتخابات قبلی بالای ۱۶۰۰ نفر بود. اگر مصوبه شورای نگهبان نبود، پیش‌بینی بالای ۳۰۰۰ ثبت نامی داشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: فردا اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: آمار ثبت نام انتخابات قبلی بالای ۱۶۰۰ نفر بود. اگر مصوبه شورای نگهبان نبود، پیش‌بینی بالای ۳۰۰۰ ثبت نامی داشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند؛ البته اگر کسی نقص مدارک داشته باشد یا برای تکمیل مدارک فرصت گرفته باشد، امکان تکمیل مدارک را دارد.

کدخدایی افزود: وقتی در موعد قانونی درباره صلاحیت‌ها به نتیجه رسیدیم، نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم تا اسامی را اعلام کنند.

وی درباره تبلیغات کاندیداها گفت: تبلیغات از ۷ خرداد آغاز خواهد شد و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگرچه اعلام کردیم که افراد فاقد صلاحیت ثبت نام نکنند اما اصرار داشتیم که افراد توانمند ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: سلایق مختلف سیاسی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

کدخدایی یادآور شد: به هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تایید خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در خصوص مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل مورد نظر است البته ارزیابی مدیریت فرد هم مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان بر مبنای نظارت موثر، طبیعتا باید بر تبلیغات هم نظارت کند. در انتخابات مجلس تبلیغات را رصد می‌کردیم اما در انتخابات ریاست جمهوری، چنین رویه‌ای نبوده است. البته این به معنای آن نیست که کاندیداها پشت تریبون بروند و هر چه می‌خواهند بگویند.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه  ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی، گفت:  در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس نکردم که علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان دخیل بوده باشد.

وی افزود: ما سقف مشخصی برای تاییدصلاحیت‌ها نداریم و اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، ما اعلام می‌کنیم.  قانون از ما خواسته شرایط قانونی را مدنظر قرار دهیم و ما بدون هیچ ملاحظه‌ی مرّ قانون را رعایت می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد:  میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دور بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رییس‌جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.

کدخدایی گفت: برای تایید صلاحیت داوطلبان، ۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی ۶ رای یا کمتر داشته باشد، تایید نمی‌شود.

وی اظهار کرد: ما بارها گفته‌ایم که باید به سمت انتخابات الکترونیک برویم. البته الان بسیاری از مراحل بصورت الکترونیکی انجام می‌شود. به دلیل اینکه ما باید از آرای مردم به عنوان حق‌الناس صیانت کنیم، قدری نگرانی داریم و باید زیرساخت‌های امنیتی لازم فراهم شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه اخیر شورا درباره ساماندهی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، مصوبه‌ای درباره انتخابات داشتیم که همان زمان اعلام شد. از طرف دیگر، بنا بود مجلس هم ورود کند و اقدامات موثری با قانون‌گذاری داشته باشد. مصوبه‌ای که در مجلس یازدهم در دست بررسی بود، حداقلی بود ولی با اصلاحاتی که به عمل آمد، نظر اعضای شورای نگهبان تامین شد. اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص این اقدام مجلس را مغایر قانون دانست و قانع نشد؛ لذا تصمیم بر این شد که شورای نگهبان با مصوبه‌ای، همان مصوبه سال ۹۶ خود را اصلاح کند.

کدخدایی افزود: خوشبختانه دیدیم که مصوبه شورای نگهبان آثار خیلی خوبی هم داشت و تعداد ثبت‌نامی‌ها را هم اگر همان عدد ۵۹۲ بدانیم، نسبت به ادوار گذشته کاهش خوبی داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اسامی و پرونده افرادی که پرونده‌شان مدارک لازم را دارد، برای شورای نگهبان ارسال شده است. ما در بررسی صلاحیت‌ها، فقط پرونده‌هایی را رسیدگی می‌کنیم که مدارک لازم را داشته باشند.

کدخدایی در پایان گفت: همه سلایق در مرحله ثبت‌نام‌ حضور داشتند و امیدواریم‌ پس از بررسی صلاحیت‌ها هم نتیجه همین‌گونه باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *