سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

گروسی در نشست خبری با اسلامی: آماده هستیم کار را به پیش ببریم

گروسی در نشست خبری با اسلامی: آماده هستیم کار را به پیش ببریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت آماده هستیم کار را به پیش ببریم.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۳ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

گروسی ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در تهران گفت: خوشحالم که برای این دیدار بسیار مهم در تهران هستم. همانطور که آقای اسلامی گفت آماده هستیم کار را به پیش ببریم. این فرصت را داشتم در جلسه‌ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی حضور یابم و جلسه بسیار تاثیرگذاری برای من بود. دیروز رایزنی‌های خود را شروع کردیم و امروز جلسات ما نیز ادامه دارد.

* هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی و خارج از نُرم‌های ساختاری است

خبرنگار صدا و سیما در این نشست با بیان اینکه طبق قطعنامه ۵۳۳ آژانس که در سال ۱۹۹۹ به تصویب رسیده هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورها تخلف از اساسنامه آژانس، منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، از گروسی پرسید چرا شما حتی یک بار تهدیدهای  مکرر رژیم صهیونیستی و حتی آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را محکوم نکردید؟ که وی گفت: دو مسئله است که باید به آن اشاره و از یکدیگر جدا شود. اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی الان مسئله‌ای است که رایج شده و آن هم به خاطر حمله به اوکراین است که ممکن است خاطرات گذشته را به یاد بیاورد. در کنفرانس‌های عمومی آژانس حمله به نیروگاه‌های اتمی توسط آژانس محکوم شده است.

گروسی اضافه کرد: هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی و خارج از نُرم‌های ساختاری است و امیدواریم همگی بتوانیم از نیروگاه‌های اتمی و از جمله اوکراین و تأسیسات هسته‌ای ایران محافظت کنیم.

* کار و همکاری با ایران ادامه دارد

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا از سفرتان رضایت دارید؟ گفت: همیشه از دیدار با اسلامی استقبال می‌کنم و رضایت بخش است، ولی بحث ما بحث ضرورت است. می‌خواهیم گفت‌وگوی سیستماتیک با ایران داشته باشیم. خوشحالم به ایران بیایم. هنوز کار ما تمام نشده است.کار و همکاری با ایران ادامه دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: دو مسئله وجود دارد که بسیار مهم است مسئله اول این است که توقعات بالاست و حضور تعدادی بالای رسانه‌ها در این نشست حاکی از این است که سطح توقعات بالاست و این توقعات و علاقه‌مندی بالا در سطح جهان هم به چشم می‌خورد. در خصوص کار مشترکی که با ایران داریم که با هم به جلو می‌بریم و مسائلی که به همراه ایران باید در خصوص آنها شفافیت سازی کنیم و همچنین تضمین‌ها و اطمینان‌هایی که قرار است بابت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داده شود.

به گزارش فارس، این مقام عالیرتبه آژانس عنوان کرد: بخش دوم که بسیار مهم است به همکاری‌های فنی و علمی مربوط می‌شود که می‌تواند بین ایران و آژانس انجام شود. شب گذشته در جلسه‌ با آقای اسلامی در این خصوص بحث کردم. قرار است رویدادی که به صورت سنتی در سالیان گذشته برگزار شده یک وجهه بین‌المللی پیدا کند و صحبت می‌کنیم که چطور آژانس حمایت کرده و کمک کند که این نشست در سال آینده جنبه بین‌المللی پیدا کند و ما از آن در این راستا حمایت می‌کنیم.

* همه کشورها در جهان باید عضو ان.پی.تی شوند

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا آژانس برنامه دارد بازرسی‌های مثل ایران را از اسرائیل انجام دهد؟ گفت: سوالی است که مرتبا می‌شنوم، بخصوص وقتی به ایران و خاورمیانه می‌‌آیم. سوال مهمی است. ایران عضو معاهده ان‌.پی.تی است. ما برپایه توافقات و ان.پی.تی بازرسی انجام می‌دهیم. من را مقصر ندانید؛ اینگونه نیست با یک کشور منصفانه و یا غیرمنصفانه برخورد کنم. اسرائیل عضو ان‌.پی.تی نیست و با آنها توافق متفاوتی داریم. از نظر من همه کشورها در جهان باید عضو ان.پی.تی شوند.

گروسی در پاسخ به پرسشی درباره درز اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی اظهار داشت هر وقت خبری درباره درز اطلاعات به من می رسد عصبانی می شوم، این گزارش دست همه اعضایت و چیز خوشایندی نیست که من از آن رضایت داشته باشم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که آیا درباره سه مکان قرار است به نتیجه برسیم ؟ گفت: ما سخت در حال کار کردن هستیم و همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: طبیعی است کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف از نفوذ خود برای تاثیرگذاری استفاده کنند. ضروری است ایران و آژانس با هم همکاری داشته باشند و این‌گونه دیگر کشورها نمی‌توانند تاثیرگذاری داشته باشند.

گروسی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: از آژانس هیچ وقت بعنوان ابزار سیاسی استفاده نشده است. ما شورای حکام داریم و از کسی دستور نمی‌گیریم برای ما مهم است تحت پادمانها کار کنیم. بندهای غروب هم مربوط به برجام است.

منبع : فارس

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *