سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

گروسی: نمی‌خواهیم همکاری بین ایران و آژانس کاهش یابد / سفر به اسرائیل حامل هیچ پیامی نبوده است

گروسی: نمی‌خواهیم همکاری بین ایران و آژانس کاهش یابد / سفر به اسرائیل حامل هیچ پیامی نبوده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران تصریح کرد که تصمیم‌گیری درباره قطعنامه علیه ایران به شورای حکام بستگی دارد و خواهان کاهش همکاری بین ایران و آژانس نیست ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص این که سفر اخیر وی به فلسطین اشغالی در آستانه جلسه شورای حکام، حامل پیامی بوده است، گفت: «قطعاً این سفر حامل هیچ پیامی نبوده است و من هر آن چه را که باید انجام می‌دهم».

به گزارش فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در کنفرانسی تصریح کرد که هیچ‌کس تمایل ندارد که همکاری بیشتر ایران و آژانس از بین برود و تصمیم‌گیری درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران به کشورهای عضو شورای حکام بستگی دارد.

گروسی: سفر به اسرائیل حامل هیچ پیامی نبوده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص این که سفر اخیر وی به فلسطین اشغالی در آستانه جلسه شورای حکام، حامل پیامی بوده است، گفت: «قطعاً این سفر حامل هیچ پیامی نبوده است و من هر آن چه را که باید انجام می‌دهم».

وی در خصوص سفر چند ماه پیش خود به ایران گفت: «ما باید این مسئله را به رسمیت بشناسیم که به نتیجه دلخواه دست پیدا نکردیم و فکر می‌کنم که گزارش من کاملاً با عکس روشن و واضح بود. من تلاش کردم که در گزارش شفافیت داشته باشم و کاملاً واضح و مشخص است که به چه دلیل ما معتقدیم که آن چه که به ما گفته شد، از نظر فنی معتبر نبوده است و اطلاعات مورد نظر ارائه نشده است».

مذاکرات ایران و آژانس باید ادامه داشته باشد

گروسی سپس با تأکید بر لزوم ادامه مذاکرات ایران و آژانس ادامه داد: «قطعاً تا زمان روشن شدن این موضوعات باید (به مذاکرات با ایران) ادامه دهیم. راه دیگری برای صادق بودن وجود ندارد».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مربوط به این که آیا صدور قطعنامه علیه ایران می‌تواند به حل موضوعات باقیمانده میان ایران و آژانس کمک کند یا خیر، گفت: «ما باید به همکاری با ایران ادامه دهیم اما آن چه که ما از آن‌ها (ایران) دریافت کردیم، کافی نبوده است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم رو به جلو برویم. مسئله‌ای که در این جا وجود دارد این است که ایران باید همچنان به همکاری با ما ادامه دهد و همانطور که می‌دانید یک برنامه (هسته‌ای) جاه‌طلبانه دارد و هم‌اکنون بیانیه‌ آنها زیر سؤال است زیرا خلاءها و تردیدهایی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است».

گروسی سپس ادامه داد: «بنابراین فکر می‌کنم به نفع ایران باشد که این موضوعات (باقیمانده و غیرشفاف) را برطرف کنند تا بتوان به مسیر ادامه داد و به غیر از این راه دیگری برای صداقت وجود ندارد».

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مربوط به این که آیا در سفر به فلسطین اشغالی درباره ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص اسناد هسته‌ای آژانس که ایران به دست آورده است، گفت: «خیر، درباره دسترسی ایران به گزارش‌های محرمانه آژانس گفت‌وگویی با مقام‌های اسرائیلی نداشته‌ام».

گروسی با اشاره به این که این موضوع مربوط به 15 سال پیش بوده است، گفت: «از آن زمان حفاظت از اطلاعات محرمانه به طور چشمگیری افزایش یافته است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دسترسی ایران به مواد کافی برای ساخت بمب گفت: «ممکن است ظرف چند هفته یا چند ماه ایران، مواد کافی برای ساخت بمب را داشته باشد».

آژانس از فعالیت‌های غنی‌سازی ایران اطلاع دارد

 وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار تأکید کرد: «فعالیت‌های غنی‌سازی ایران محرمانه نیست و آژانس از فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران آگاهی دارد و آژانس آن را بازرسی می‌کند».

از اسرائیل خواستم به آژانس اجازه دهد کار خود را انجام دهد

گروسی در ادامه در پاسخ به سفر خود به سرزمین اشغالی گفت: «آژانس باید بعنوان بخشی از کار خود با همه گفت‌وگو داشته باشد. نمی‌توانیم با برخی صحبت کنیم و با برخی صحبت نکنیم….من به آن جا رفتم تا این پیام را ابلاغ کنم که بگذارید که آژانس به کار خود را انجام دهد و اگر اجازه بازرسی از سوی ایران را داشته باشیم، بازرسی‌ها نتایج خوبی خواهد داشت».

همه حتی اسرائیل باید به ان پی تی بپیوندند

وی در خصوص لزوم عضویت در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) گفت: «تمامی کشورها حتی اسرائیل هم باید به ان پی تی بپیوندند و تمامی تأسیسات و پادمان‌ها و تجهیزات آژانس را داشته باشند. مهم است که صدای آژانس در همه جا شنیده شود».

اظهارات گانتز درباره نطنز مطلب جدیدی ندارد

گروسی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر این که ایران در حال ساخت تأسیسات زیر زمینی تازه‌ای در نطنز است، گفت: «من در این باره می‌دانم اما این چیز محرمانه‌ای نیست زیرا دکتر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر گفته بود که قصد دارد، تأسیسات زیرزمینی بیشتری برای نصب سانتریفیوژهای بیشتری بسازد و این مطلب جدیدی نیست».

پیش از این، رافائل گروسی در صحبت برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد.

بنا بر گزارش وبسایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی در این نشست درباره گزارش خود به شورای حکام  درباره فعالیت‌های آژانس برای «راستی‌آزمایی و نظارت» بر برنامه هسته‌ای ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرد.

او ادعا کرد: «تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی خود، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

رافائل گروسی سپس ادعا کرد: «تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تایید کند. بنابراین، موضوعات پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است».

این اولین بار نیست که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رغم همکاری‌های همه جانبه ایران و بازرسی‌های همه جانبه این نهاد از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، ادعاهایی علیه این برنامه مطرح کرده است.

پیش از آغاز نشست شورای حکام، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین  درباره دستور جلسه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «انتظار می‌رود این نشست با تنش همراه باشد. علاوه بر تعدادی از جنبه‌های عمومی کار آژانس، شورای حکام موضوعات مربوط به ایران، اوکراین و AUKUS (توافق زیر دریایی هسته‌ای سه جانبه استرالیا، انگلیس و آمریکا) را مورد بحث قرار خواهد داد».

خبرگزاری «رویترز» هفته قبل گزارش داده بود آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در نشست شورای حکام  با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، انتقاد کنند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *