جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

۳۳ هزار کودک کشته و معلول قربانی اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا

۳۳ هزار کودک کشته و معلول قربانی اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا

*سازمان نجات کودکان همزمان با پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان، با صدور بیانیه ای اعلام کرد، طی بیست سال گذشته حدود ۳۳ هزار کودک در افغانستان کشته و معلول شدند.

* اگر شرایط موجود در افغانستان ادامه پیدا کند یک میلیون کودک زیر ۵ سال با مشکل جدی سوتغذیه مواجه خواهند شد که تاثیری مخرب بر تمام زندگی پیش روی آن ها خواهد گذاشت. بر اساس این گزارش، بیش از ۴ میلیون کودک شامل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دختر از برنامه تحصیلی و مدرسه خارج  و  حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز مجبور به فرار از خانه هایشان شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رادیو فرانسه، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی سازمان نجات کودکان، در بیست سال گذشته، به طور متوسط در هر پنج ساعت یک کودک در افغانستان کشته و یا معلول شده است که این آمار «بازتابی تکان‌دهنده از بهای جنگ برای کودکان» را نشان می‌دهد.

سازمان نجات کودکان در این بیانیه خواستار حمایت فوری جامعه بین المللی از کودکان افغان و همچنین افراد آسیب پذیر شده است.

به گزارش سازمان جهانی غذا، بیش از سی درصد جمعیت افغانستان در ناامنی غذایی به سر می‌برند و دو میلیون کودک افغان با خطر سوءتغذیه روبرو هستند.

براساس پیش بینی یونیسف، اگر شرایط موجود در افغانستان ادامه پیدا کند یک میلیون کودک زیر ۵ سال با مشکل جدی سوتغذیه مواجه خواهند شد که تاثیری مخرب بر تمام زندگی پیش روی آن ها خواهد گذاشت. بر اساس این گزارش، بیش از ۴ میلیون کودک شامل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دختر از برنامه تحصیلی و مدرسه خارج  و  حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز مجبور به فرار از خانه هایشان شدند.

یونیسف از تمام کشورهای دنیا خواست در شرایط کنونی افغانستان و نیاز بیشتر برای کمک، کودکان افغان را تنها نگذارند.

رادیو فرانسه افزود: جنگ بیست ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده و آشوب زده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیبی بزرگ زد.

به دنبال سلطه طالبان بر افغانستان، دولت بایدن در عملیاتی دو هفته ای اقدام به خروج نیروها و افرادی کرد که در افغانستان بسر می بردند . بایدن ۳۱ اوت (۹ شهریور) را به عنوان ضرب الاجل خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کرده بود .

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *