پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

ازسرگیری پروازها؛ گام جدید پاکستان برای توسعه روابط با سوریه

ازسرگیری پروازها؛ گام جدید پاکستان برای توسعه روابط با سوریه

دولت پاکستان که از زمان آغاز بحران سوریه همواره از سوی برخی کشورهای خاورمیانه برای اتخاذ مواضع همسو علیه دمشق تحت فشار قرار داشت، نه تنها تن به موضع گیری‌های جانبدارانه نداد بلکه به توسعه مناسبات دیپلماتیک و سیاسی با سوریه ادامه داد که یکی از این گام‌های جدید بررسی راه‌اندازی پروازهای مستقیم میان دو کشور است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، از زمان آغاز بحران در سوریه و حمایت برخی کشورهای عرب منطقه به سرکردگی آمریکا از عناصر تروریستی، برخی کشورها اقدام به بستن سفارتخانه‌ها و یا کاهش فعالیت دیپلماتیک خود در دمشق کردند اما پاکستان جزو کشورهایی است که ضمن رعایت تعادل در سیاست و اعلام مواضع غیرجانبدارانه، از هرگونه ورود به مسائل داخلی سایر کشورها خودداری کرد.

پس از تشدید اوضاع در سوریه، دولت پاکستان نه تنها فعالیت دیپلماتیک خود را متوقف نکرد بلکه دو کشور شاهد رفت و آمد هیات‌های مختلف بوده و طی شش سال اخیر سفیران پاکستان نیز به دمشق محل ماموریت خود اعزام شدند.

هیات‌های پارلمانی پاکستان نیز در طول چند سال گذشته به سوریه سفر کردند و اسلام‌آباد در رایزنی‌های مستمر خود با دولت بشار اسد بر لزوم تعمیق همکاری‌ها به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات تاکید کرد.

«سعید محمدخان» سفیر فعلی پاکستان در سوریه نیز پیش از عزیمت به دمشق ۲۴ تیرماه امسال در اسلام‌آباد به دیدار «عارف علوی» رییس جمهوری پاکستان رفت تا دستور کار ویژه برای توسعه روابط میان پاکستان و سوریه را از ریاست جمهوری دریافت کند.

علوی، رئیس جمهوری پاکستان با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه این کشور با جمهوری عربی سوریه، خواستار گسترش همکاری‌های اسلام‌آباد و دمشق در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و اجتماعی شد.

طرح ازسرگیری پروازهای مستقیم پاکستان به سوریه روی میز

مدیراجرایی شرکت هواپیمایی کشوری پاکستان (PIA) روز گذشته در اسلام‌آباد به دیدار سفیر سوریه رفت تا ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌ها را مورد بررسی قرار داد دهد.

«ارشد ملک» که پیش از مسئولیت فعلی از جانشینی فرمانده نیروی هوایی پاکستان بازنشسته شده است، طی گفت وگو با «مازن عُبید» سفیر سوریه در پاکستان خواستار افزایش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه هوانوردی و راه‌اندازی پروازهای تجاری شد.

وی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان درحال بررسی راه‌اندازی پروازهای مستقیم به دمشق پایتخت سوریه است.

اسلام‌آباد یکی از طرفداران حل بحران سوریه از طریق گفت و گو و دیپلماسی است. به رغم فشار برخی قدرت‌های غربی به ویژه کشورهای عرب در خاورمیانه، پاکستان حاضر به تغییر مواضع اصلی خود مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی سوریه و مخالفت با هرگونه طرح علیه دولت مشروع دمشق به رئیس جمهوری بشار اسد، نشده است.

تغییرات قابل توجهی در مواضع پاکستان در قبال سوریه در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی ایجاد شد. این کشور پس از آغاز بحران در سوریه، موضعی بیطرفانه درقبال این کشور عربی اتخاذ کرد اما از چند سال گذشته، پس از انتصاب «سید اطهر حسین بخاری» جانشین سابق فرمانده نیروی هوایی پاکستان به عنوان سفیر جدید این کشور در دمشق، موضع بیطرفی اسلام‌آباد در قبال سوریه، به موضع حمایت از دولت بشار اسد تغییر یافت.

دولت پاکستان طی چند سال اخیر با هر نوع تلاش قدرت‌های منطقه و فرا منطقه‌ای برای تغییر حکومت‌ها از جمله در سوریه مخالفت کرده است.

اگرچه عربستان با تشکیل ائتلاف خودخوانده نظامی سعی کرد پاکستان را درگیر نزاع‌های منطقه‌ای کند، اما اسلام آباد همواره بر حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید داشته است.

«حافظ اسد» رئیس جمهور سوریه در سال ۱۹۷۰ به منظور شرکت در کنفرانس سران کشورهای اسلامی به پاکستان سفر کرد. اواسط مردادماه ۱۳۸۹ نیز یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به ریاست آصف علی زرداری رئیس جمهوری وقت پاکستان به دمشق عزیمت کرد و در دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درباره راه‌های گسترش روابط توافقاتی صورت گرفت.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *