پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

هشدار وزیر دفاع انگلیس: «جنگ در راه است»

هشدار وزیر دفاع انگلیس: «جنگ در راه است»

*جهان شاهد “پایان دوران غیرعادی صلح پسا جنگ سردی” بوده و “جنگ با طیفی از حریفان در سراسر جهان در راه است ، ” در راه بودن یک جنگ” به این احتمال که در آینده جنگی گسترده‌تر بین ناتو و روسیه در بگیرد و همچنین تهدید ناشی از “یک چین نوظهور” و افراطگران آفریقایی اشاره کرد.

وزیر دفاع انگلیس با هشدار درخصوص اینکه احتمال ورود کشورش به نبرد مستقیم با روسیه و چین در هفت سال آینده وجود دارد، خواستار افزایش هزینه‌های نظامی برای مقابله با این تهدید بالقوه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشاتودی، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در گفتگو با نشریه فایننشال تایمز مدعی شد، جهان تا پایان دهه جاری “جایی خطرناک‌تر و بی‌ثبات‌تر” خواهد بود و “حوزه دفاعی نقشی اساسی‌تر در زندگی ما پیدا خواهد کرد.”

او توضیح داد، جهان شاهد “پایان دوران غیرعادی صلح پسا جنگ سردی” بوده و “جنگ با طیفی از حریفان در سراسر جهان در راه است.”

او در ضمن هشدار نسبت به “در راه بودن یک جنگ” به این احتمال که در آینده جنگی گسترده‌تر بین ناتو و روسیه در بگیرد و همچنین تهدید ناشی از “یک چین نوظهور” و افراطگران آفریقایی اشاره کرد.

او ادعا کرد: “فکر می‌کنم جنگی در راه است. باید دید آیا این جنگ یک جنگ سرد خواهد بود یا یک جنگ داغ. من فکر می‌کنم جنگی با طیفی از حریفان در سراسر جهان در راه است. ما باید همگی برای آن آماده باشیم.”

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و ینس استولتنبرگ، دبیر ائتلاف ناتو نیز با طرح هشدارهایی مشابه، گفتند که جهان اکنون “به نحوی که در طول عمر ما سابقه نداشته” با تلاقی چالشها مواجه شده است.

بن والاس از جرمی هانت، وزیر خزانه‌داری انگلیس خواست، یک چارچوب زمانی محکم برای افزایش هزینه‌های نظامی بریتانیا از میزان فعلی ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی به سطح ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی تدوین کند.

جرمی هانت پیش از این با ابراز حمایت خود از این طرح پیشنهادی، ماه مارس گذشته قول داد ۱۱ میلیارد پوند دیگر (۱۳.۶ میلیارد دلار)‌ را در عرض پنج سال آینده به بودجه وزارت دفاع انگلیس اختصاص دهد.

وزیر دفاع انگلیس از طرح‌های اخیر دولت آلمان برای تشکیل یک صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی (۱۰۷ میلیارد دلاری) برای مدرنیزه کردن نیروهای مسلح این کشور تحسین کرده و آن را “یک پیام مهم برای مردم سراسر بریتانیا درباره اینکه ما در حال بازگشت به روزهای الزامی شدن سرمایه گذاری در حوزه دفاعی هستیم” خواند.

با وجود درخواست والاس برای افزایش هزینه‌های نظامی و حمایت نظامی بیشتر برای اوکراین، این وزیر دفاع انگلیس خواستار کاهش چشمگیر اندازه ارتش بریتانیا شد. نشریه تایمز هفته گذشته گزارش کرد، وزیر دفاع انگلیس قصد اجرای برنامه کاهش تعداد نیروهای پیاده نظام ارتش انگلیس و رساندنش از ۸۲۰۰۰ نیرو به حدود ۷۰۰۰۰ نیرو و همچنین کاهش تعداد تانک‌های این ارتش از ۲۲۷ دستگاه به ۱۴۸ دستگاه است.

یک منبع دولتی به این نشریه تصریح کرد:‌ “تعداد نیروهای پیاده نظام ما بیش از حد زیاد است که این میراث جنگ‌ها علیه شبه نظامیان در افغانستان و عراق است. ما به تجهیزات توپخانه‌ای بیشتر نیاز داریم. همچنین سطح نیاز نیروها به تانک‌های اصلی جنگی نیز در دست بررسی است.”

این در حالی است که کارشناسان نظامی هشدار داده‌اند، انگلیس در حال حاضر در صورت ورود به جنگ با حریفی نزدیک به خودش احتمالا آمادگی لازم را ندارد.

والاس قبلا هشدار داده بود، ارتش انگلیس “توخالی و  به کمبود بودجه گرفتار شده” است در حالی که ریچارد بارونز، یک ژنرال بازنشسته این ارتش ادعا کرد، بریتانیا در صورت ورود به یک جنگ بزرگ در عرض چند ساعت گرفتار کمبود مهمات می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *