پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

آمریکا اجازه دخالت در امور داخلی سایر کشورها را ندارد

آمریکا اجازه دخالت در امور داخلی سایر کشورها را ندارد

*دولت آمریکا با وقاحت یک جانبه گرایی و اعمال فرامرزی قوانین داخلی خود را به اوج رسانده و این گونه اقدامات خودسرانه و نقض قوانین بین المللی به حدی رسیده که ممکن است تمامیت سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی را با خطر مواجه کند.  

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امورخارجه اتهام زنی بی‌اساس آمریکا به رییس جمهوری ونزوئلا را محکوم کرد و گفت: هیچ مقرره‌ای در حقوق بین الملل به دولت واشنگتن اجازه نمی‌دهد که با سوء استفاده از ساز و کارهای قضایی خود در امور داخلی سایر کشورها دخالت کند.

به گزارش روز جمعه اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سید عباس موسوی افزود: هیچ مقرره ای در حقوق بین الملل به آمریکا اجازه نمی دهد که با سوء استفاده از ساز و کارهای قضایی خود در امور داخلی سایر کشورها دخالت کرده و مقدمات کودتا، براندازی یا تجاوز به یک کشور مستقل را فراهم کند و بدتر آن که برای دستگیری رییس یک دولت خارجی جایزه تعیین کند و با این روش پوسیده و قدیمی بخواهد او را از درجه اعتبار ساقط کند.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا با وقاحت یک جانبه گرایی و اعمال فرامرزی قوانین داخلی خود را به اوج رسانده و این گونه اقدامات خودسرانه و نقض قوانین بین المللی به حدی رسیده که ممکن است تمامیت سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی را با خطر مواجه کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، بی تفاوتی، سکوت و تسلیم در مقابل این اقدامات دولت آمریکا را نوعی همراهی و کمک به رفتار غیر قانونی آمریکا ارزیابی و تاکید کرد: ما از همه اعضای جامعه بین المللی می خواهیم که هم صدا با یکدیگر از چند جانبه گرایی دفاع کرده و با صدای بلند به اقدامات یک جانبه قهرآمیز آمریکا “نه” بگویند.

به گزارش ایرنا، ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا روز گذشه اعلام کرد که دادگاهی در نیویورک، نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا را به همراه رییس مجلس موسسان، رییس سابق اطلاعات ارتش و دو تن از فرماندهان پیشین ارشد ارتش این کشور را به قاچاق مواد مخدر متهم کرده است.

«جفری برمن» دادستان دادگاه نیویورک هم گفت: محکومیت مادورو براساس این اتهام دست کم ۵۰ سال زندان و حداکثر حبس ابد خواهد بود.

همزمان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن ۱۵ میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا محکومیت مادورو شود و ۱۰ میلیون دلار نیز برای هر یک از دیگر مقام‌های ارشد ونزوئلا تعیین می‌کند.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که مادورو رییس یک گروه قاچاق کوکایین موسوم به «کارتل خورشیدها» بوده و چندین مقام ارشد ارتش و قوه قضاییه ونزوئلا نیز در این گروه دست داشته‌اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *