پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

میانجی‌گری گوترش در بحران اوکراین با هماهنگی غرب و آمریکا

میانجی‌گری گوترش در بحران اوکراین با هماهنگی غرب و آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که دبیرکل سازمان ملل معمولا اقداماتش را با هماهنگی غرب و آمریکا انجام می‌دهد، گفت: اعلام آمادگی گوترش برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین هم هماهنگ شده با اروپایی‌ها و آمریکا است گرچه برخی لابی‌های آمریکایی تمایل ندارند جنگ در شرق اروپا متوقف شود.

عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا درباره میانجی‌گری دبیر کل سازمان ملل در مساله روسیه و اوکراین که اخیرا از سوی وی اعلام شده، گفت: گوترش فردی است که معمولا اقداماتش را با هماهنگی غربی‌ها مخصوصا آمریکایی‌ها انجام می‌دهد این گونه نیست که خودش حرف را مطرح کند.

وی تصریح کرد: معمولا سازمان ملل و مجامع بین المللی باید مواضع بی طرفانه بگیرند و برای این که همیشه چنین فضایی وجود داشته باشد سازمان ملل برای میانجیگری ورود می کند تا مساله به صورت دیپلماتیک حل و فصل شود. در واقع وظیفه سازمان ملل تلاش برای حل مسائل بین المللی از طریق دیپلماتیک است.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: با شروع بحران اوکراین، آقای گوترش شخصا موضع‌گیری‌هایی علیه روسیه انجام داد. اکنون بعد از یک سال از آغاز جنگ به این نتیجه رسیده که این رفتارش فایده ای ندارد و ادامه جنگ به این نحو امکان پذیر نیست.

آبشناس خاطرنشان کرد: بنابراین متوجه شده اند که مجبورند راهکار دیپلماتیک را در پیش بگیرند. لذا تصور می کنم اعلام آمادگی برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین هم هماهنگ شده با اروپایی ها و آمریکا است گرچه برخی لابی‌های آمریکایی تمایل ندارند جنگ در شرق اروپا متوقف شود.

وی ادامه داد : از سوی دیگر بسیاری از شهروندان اروپایی معترض هستند و سیاستمداران آن ها ترس و واهمه دارند که مبادا همه چیز به هم بریزد و کنترل از دست آن‌ها خارج شود زیرا مردم دیگر تحمل تبعیت سیاستمداران اروپایی از آمریکا را ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این که روسیه قبل از شروع عملیات نظامی تمایل داشت تا مساله از طریق دیپلماتیک حل شود چندین بار هم اعلام کرد اما زلنسکی از آنجایی که اراده ای از خود ندارد مدام صحنه سازی کرده و در مقابل رسانه‌ها ژست های مختلفی را ارائه می‌دهد.

وی با بیان این که مردم ایالات متحده باید از سیاستمداران آمریکایی سوال کنند که آیا می خواهند این جنگ ادامه داشته باشد، گفت: در داخل آمریکا بایدن با مشکلات عدیده ای مواجه شده کنگره جدید خیلی طرفدار این نیست که هزینه های سرسام آور آمریکا برای اوکراین ادامه یابد. غیر از آمریکا، سایر کشورهای اروپایی هم هزینه های بسیاری در جنگ روسیه و اوکراین کردند. بنابراین اگر این روند ادامه یابد مردم این کشور ها سوال می کنند که آیا ادامه این سیاست به نفع آن هاست؟
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *