سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

پیچ و خم انتخاب رئیس جمهور لبنان

پیچ و خم انتخاب رئیس جمهور لبنان

 تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم شدیدی کرده است که تلاش ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه لبنانی “البناء” در گزارشی درباره تحولات مربوط به پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در سایه ادامه خلاء سیاسی در این نهاد مهم آورده است: بن بست به وجود آمده در خصوص انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان همچنان محور اصلی همه تحرکات سیاسی در لبنان و حواشی مربوط به آن است.

این روزنامه موضع جریان آزاد ملی لبنان به رهبری “جبران باسیل” در قبال نامزدی “سلیمان فرنجیه” رئیس حزب المرده این کشور را به عنوان «کلید حل مشکل و تنها راه برون رفت از این بن بست» دانسته است. این درحالی است که خود باسیل نیز به شدت بدنبال تصدی پست ریاست جمهوری لبنان است.

روزنامه البناء معتقد است که موضع باسیل در قبال فرنجیه زمینه ساز آغاز گفت وگوها میان سران احزاب و جریان های مختلف سیاسی است و بدین ترتیب فرصت دستیابی به اکثریت موردنیاز جهت انتخاب رئیس جمهور جدید فراهم خواهد آمد و ممکن است که گروههای سیاسی با انجام گفت وگو در مورد فرصت انتخاب فرنجیه به برای پست ریاست جمهوری به توافق برسند.

به نوشته این روزنامه، “علی حسن خلیل” معاون سیاسی رئیس مجلس نمایندگان و نماینده پارلمان در ارتباط با دیدار اخیر میان جبران باسیل و نبیه بری رئیس پارلمان اظهار داشت که در این دیدار فقط از فرنجیه به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام برده شده با توجه به اینکه جنبش امل و حزب الله با ارائه برگه سفید همچنان خواستار دستیابی به اجماع و توافق دسته جمعی در این خصوص هستند و به طور رسمی فرنجیه را برای تصدی پست ریاست جمهوری کاندید نکرده اند و منتظرند تا فرصت کاندیداتوری وی چند گام به جلو برود.

معاون نبیه بری خاطرنشان کرده که موضع باسیل در مخالفت با نامزدی فرنجیه به معنای آن نیست که بحث و بررسی در این خصوص به پایان رسیده است .

علی حسن پیش بینی کرده که لبنان در حالی که فاقد رئیس جمهور جدید است، وارد سال جدید میلادی خواهد شد.

وی گفته است که پرونده انتخاب رئیس جمهور روز به روز پیچیده تر می شود و هیچ نشانه مثبت داخلی و خارجی در راستای احتمال انتخاب رئیس جمهور جدید تا پایان سال جاری میلادی به چشم نمی خورد. هر چند برخی از محافل سیاسی معتقدند فرصتی فراروی لبنان قرار دارد و باید از آن برای انتخاب رئیس جمهور جدید قبل از ۳۱ دسامبر استفاده کرد.

به نوشته البناء، تاکنون فرانسه نتوانسته میان حزب الله و عربستان بر سر موضوع ریاست جمهوری توافق ایجاد کند اما تماس ها میان مقامات فرانسوی ذیربط با پرونده لبنان و حزب الله به منظور تبلور بخشیدن به تفاهمی در خصوص مرحله آتی در لبنان ادامه دارد .

معاون سیاسی نبیه بری فاش کرد که جبران باسیل درخواست کرد تا دیدار اخیرش با رئیس پارلمان به دور از نگاه رسانه ها انجام گیرد و هیچ اطلاعاتی از این دیدار به بیرون درز نکند . البته باسیل حزب الله را در جریان مسائل مطرح شده در این دیدار قرار داد که این موضوع در میان گروه های همپیمان یک امر طبیعی است.

در همین رابطه، وزیر خارجه واتیکان اخیرا سفرای سفرای آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا و مصر را فراخواند تا با آنها پرونده لبنان را مورد بحث و بررسی قرار دهد . وی از آنها خواست تا به اطلاع کشورهایشان برسانند که واتیکان بر لزوم اهمیت حل و فصل بحران لبنان و حفظ ثبات در این کشور تاکید دارد.

این در حالی است که منابع نزدیک به کلیسای مارونی های لبنان در گفت وگو با روزنامه البناء تاکید کردند که بر خلاف شایعه انتشار یافته هیچ گونه تماسی میان سراسقف و حزب الله در ارتباط با پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید و یا سایر مسائل لبنان شکل نگرفته است.

از سوی دیگر، وئام وهاب رئیس حزب التوحید العربی اخیرا فاش کرد که گفت وگو میان حزب الله و جوزف عون فرمانده ارتش طی دیدار هفته گذشته میان جوزف عون و وفیق صفا در بردارنده ماهیت سیاسی بود نه امنیتی.

وهاب خاطرنشان کرد: حزب الله از فرنجیه چشم پوشی نخواهد کرد؛ مگر آنکه خود او از کاندیداتوری ریاست جمهوری اعلام انصراف دهد و هم اکنون سه گزینه فراروی ما است که عبارتند از: صرف نظر کردن فرنجیه از پذیرش نامزدی ریاست جمهوری یا موافقت باسیل با کاندیداتوری فرنجیه و یا انتخاب فرمانده ارتش بر اساس توافقی میان ایران و آمریکا با میانجیگری فرانسوی ها.

وی ادامه داد: حزب الله به “پلن B” منتقل نشده و همچنان بر سر کاندیداتوری فرنجیه باقی مانده است اما در عین حال نمی خواهد به طور علنی با باسیل مخالفت کند و ممکن است فرنجیه به دور از موافقت باسیل در صورت اعلام موافقت عربستان به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود.

وهاب در پایان ابراز عقیده کرد: من تصور می کنم که باسیل هنوز متقاعد نشده که شانسی برای رئیس جمهور شدن ندارد و در این رابطه تحریم های آمریکا مانع بر سر راه او نیستند بلکه شرایط داخلی مانع بر سر راه دستیابی او به پست ریاست جمهوری به شمار می روند و به همین دلیل قبل از آنکه فرصت از دست نرفته او باید از رای خود در جای صحیح استفاده و بهره برداری کند.

در همین حال، روزنامه الدیار لبنان امروز شنبه به نقل از محافل سیاسی آگاه نوشت که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان زمان امور را با همکاری ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی و نجیب میقاتی نخست وزیر مامور تشکیل کابیته جدید و حزب الله برای دستیابی به یک نامزد توافقی در دست دارد.

در همین راستا، شیخ علی دعموش نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله گفت که حزب الله خواهان رئیس جمهوری برای تمام مردم لبنان نه قشر خاصی از آنها، رئیس جمهوری که لبنانی ها را متحد کند و از وحدت آن ها محافظت کند، رئیسی جمهوری که حاکمیت کشور را حفظ کند و در راستای منافع خارجی علیه مقاومت توطئه نکند.

وی افزود: لبنان در این مرحله نیازمند شخصی است که بحران ها را حل کند و از استقلال و حاکمیت این کشور محافظت کند، نه شخصی که اختلافات را ایجاد کند و پرونده هایی را باز کند که اولویت ندارند.

شیخ دعموش همچنین بر لزوم گفت وگو و تفاهم برای انتخاب رئیس جمهور تاکید کرد و از طرف های سیاسی خواست که در اسرع وقت این مسئولیت را برعهده بگیرند.

پارلمان لبنان روز پنجشنبه برای هفتمین بار در انتخاب رئیس جمهوری این کشور ناکام ماند تا شرایط سیاسی با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری “میشل عون” پیچیده‌تر شود.

در پی ناکامی در انتخاب رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهوری در پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.۴۸۷

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *