پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

” آتش نشان ” ( پوتین ) : روسیه و عربستان درباره تداوم سطح فعلی تولید نفت توافق کردند .

*پوتین دیدار خود با رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه این اجلاس را «خوب، نسبتا کاری و عملگرایانه» توصیف کرد.
رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پایانی خود در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی پایانی سفر خود برای شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ در اوساکا، ژاپن حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس‌جمهور روسیه در رابطه همکاری‌ها میان روسیه و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه گفت که این مسائل به صورت کلی در نشست اخیر با رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه این اجلاس مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته و همکاری‌های سازنده میان دو کشور ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه «هسته‌ای تروریستی هنوز در سوریه فعال هستند» تصریح کرد که همکاری‌های میان روسیه و آمریکا در رابطه با سوریه در سطح کارگروه‌های  تشکیل شده با موفقیت در جریان است و نیازی به ورود و مشارکت سران دو کشور وجود ندارد.

پوتین در ادامه دیدار خود با رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه این اجلاس را «خوب، نسبتا کاری و عملگرایانه» توصیف کرد و گفت: «ترامپ و من به وزرای خارجه کشورهایمان فرمان داده‌ایم تا گفت‌وگوهای مشورتی را درباره پیمان استارت آغاز کنند… هر چند که هنوز مشخص نیست آیا این گفت‌وگو می‌تواند در راستای تمدید پیمان استارت سازنده باشد».

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار اخیر موضوع ملوانان اوکراینی که به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های منطقه‌ای روسیه بازداشت و زندانی شده‌اند، را نیز مطرح کرد اما «تا کنون هیچ تصمیمی درباره ملوانان اوکراینی اتفاق نشده و جلسات محاکمه آنها در روسیه در جریان است».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه به روابط میان مسکو و واشنگتن اشاره کرد و گفت، روابط میان دو کشور می‌تواند احیا شود اما همه چیز به آمریکا بستگی دارد و اینکه واشنگتن چه تصمیمی برای ایجاد روابط سازنده با مسکو اتخاذ کند.

وی همچنین تأکید کرد که «مسکو هیچ تصمیمی مبنی بر درخواست از واشنگتن برای لغو تحریم‌ها ندارد».

تأکید بر ضرورت احیای روابط انگلیس و روسیه

پوتین در بخش دیگری از این کنفرانس به مطبوعاتی به دیدارش با «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا نیز اشاره کرد و گفت که احیای روابط در سطح کامل با انگلیس ضروری است.

وی در ادامه تأکید کرد که «نشست اخیر با خانم می در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰، گامی در مسیر مثبت بوده است».

رئیس‌جمهور روسیه علاوه بر این گفت که موضوع پرونده «سرگئی اسکریپال» افسر سابق ارتش روسیه که در سالزبری انگلیس به همراه دخترش مسموم شده بود نیز در این دیدار مطرح شده و دو طرف به بیانی مواضع خود در این رابطه پرداختند، اما پوتین بر این باور است که در این خصوص نیاز است تا به عقل سلیم تکیه شود چرا که معتقد است «احیای روابط دوجانبه در سطحی تمام‌عیار ضروری است».

پوتین در رابطه با دیدارش با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز گفته که در این دیدار توافق شده تا سطح فعلی تولید نفت که در اجلاس قبلی اوپک مشخص شده بود، حفظ شود.

توافق درباره تداوم سطح فعلی تولید نفت اوپک

روسیه که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است، عضو اوپک نیست ولی با این سازمان همکاری دارد. نشست آتی وزرای نفت کشورهای عضو اوپک به زودی برگزار خواهد شد.

نشست سران گروه ۲۰ امروز شنبه به اتمام می‌رسد و سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در نشست پایانی خود به تبادل دیدگاه‌ها درباره اوضاع اقتصادی فعلی در جهان خواهند پرداخت و درباره مسائل مربوط به اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری و فرصت‌های جهانی برای ایجاد محرکی در راستای توسعه اقتصاد جهانی گفت‌وگو خواهند کرد.

نشست جی ۲۰ با مشارکت سران ۲۰ کشور اقتصادی جهان از جمعه (دیروز) در اوساکای ژاپن آغاز شد و امروز به پایان می‌رسد.این چهاردهمین اجلاس سران گروه ۲۰ است که برای نخستین بار در ژاپن برگزار می‌شود. عربستان سعودی در این اجلاس ریاست دور بعدی این اجلاس را از ژاپن تحویل گرفته است.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *